تبیان، دستیار زندگی

«نبرد من» به چاپ ششم رسید

ترجمه کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر توسط نشر نگاه به چاپ ششم رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب «نبرد من»

کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر با ترجمه فرشته اکبرپور به تازگی توسط انتشارات نگاه به چاپ ششم رسیده است.

هیتلر رهبر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، در جنگ جهانی اول به عنوان یک سرجوخه در ارتش آلمان خدمت می‌کرد و پیشینه نقاشی کردن را هم در کارنامه خود دارد. او در کتاب پیش رو، همه عقاید و مانیفست‌های تمامیت‌خواهانه خود را تشریح کرده است. به این ترتیب می‌توان با خواندن این کتاب متوجه شد که چطور یک سرجوخه یا نقاش اتریشی‌الاصل توانست تبدیل به دیکتاتوری خونریز و جنگ‌طلب بشود.

مطالب این کتاب مبنای آموزه‌های حزب ناسیونالیسم سوسیالیسم کارگری آلمان (نازی) شد و انتشارش سال‌های سال در آلمان ممنوع بود. هیتلر این کتاب را پیش از به قدرت رسیدنش نوشت. او سابقه زخمی شدن را هم در گذشته خود داشت و بخش اول کتاب «نبرد من» را وقتی نوشت که پایگاه نظامی باواریا زندانی شده بود.

پس از خودکشی هیتلر و پایان جنگ جهانی دوم، توزیع این کتاب به مدت ۷۰ سال در آلمان ممنوع اعلام شد و در سال۲۰۱۶، این اثر دوباره به کتابفروشی‌های آلمان راه پیدا کرد. از این کتاب تا به حال چند ترجمه به فارسی ارائه شده است.

در بخشی از توضیحات ابتدایی این کتاب می‌خوانیم:

... لودندورف با او همراه بود و هیتلر گمان داشت که شهرت و حیثیت فرمانده‌ی بزرگ آلمان در جنگ جهانی ]اول [برای جلب وفاداری ارتش حرفه‌ای کافی خواهد بود.اعلام شده بود که در شب هشتم نوامبر در برگر اوکلر نشستی برگزار می‌شود. انجمن‌های وطن‌پرست باواریا در جا گرد آمدند و دکتر فون کاهر، نخست‌وزیر، بیانیه‌ی رسمی خود را خواند که در واقع در حکم اعلام استقلال باواریا و جدایی آن از جمهوری آلمان بود. هنگامی که فون کاهر سرگرم سخنرانی بود، هیتلر همراه لودندورف وارد تالار شد و نشست به‌هم خورد.روز بعد، دسته‌هایی نازی به سود توده‌های تظاهرکننده در حمایت از اتحاد ملی، خیابان‌ها را به اشغال خود درآوردند. نازی‌ها به‌صورت توده‌های متشکل به رهبری هیتلر و لودندورف راه‌پیمایی کردند. هنگامی که تظاهرکنندگان به یکی از میدان‌های اصلی شهر رسیدند، ارتش بنای شلیک گذاشت. شانزده تن از تظاهرکنندگان در دم کشته شدند و دو تن دیگر که مجروح شده بودند در پادگان‌های محلی رایش‌وهر درگذشتند. چند تن دیگر نیز زخم برداشتند. هیتلر روی سنگفرش خیابان افتاد و استخوان ترقوه‌اش شکست. لودندورف یک‌راست به سوی سربازانی رفت ه از پادگان تیراندازی می‌کردند، ولی هیچ‌یک از آن‌ها جرأت نداشت به روی فرمانده‌ی سابق خود آتش بگشاید.هیتلر همراه چند تن از رفقایش دستگیر و در دژ نظامی لندزبرگ در ریورلیش زندانی شد. هیتلر در ۲۶ فوریه‌ی ۱۹۲۴ در برابر فولکس گریشت یا دادگاه مردم مونیخ محاکمه شد و به پنج سال زندان در دژ نظامی محکومیت یافت...

هیتلر نیز در بخشی از متن کتاب، نوشته است:

مردم این اصل را نادیده می گیرند که همه فرهنگ ها وابسته به انسان اند و نه بالعکس. به سخن دیگر، برای حفظ یک فرهنگ معین، سنخ مردانگی که چنین فرهنگی را می‌آفریند باید حفظ شود. اما چنین محافظتی همچنان با این قانون سرسخت و تخطی ناپذیر پیش می رود که قوی ترین و بهترین کسان‌اند که باید پیروز شوند. این که قوی‌ترین‌هایند که حق دارند دوام داشته باشند.
آن که زندگی می کند باید بجنگد. کسی که نمی‌خواهد در این جهان بجنگد، یعنی در جهانی که مبارزه مداوم قانون زندگی است، حق زیستن ندارد...

چاپ ششم این کتاب با ۶۶۳ صفحه و قیمت ۵۵ هزار تومان عرضه شده است.

منبع: مهر