تبیان، دستیار زندگی

سنتز نانو ذرات با خواص کاتالیستی با موی سر

اخیراً یک تیم تحقیقاتی از ژاپن و کره‌ جنوبی موفق به استفاده از مو در یک حوزه کاملاً متفاوت شده‌ اند. در مقاله‌ ای که این گروه در نشریه ACS Sustainable Chemistry & Engineering منتشر کرده اند، آمده است که از مو می‌ توان برای تولید نانو ذرات کاتالیستی استفاده کرد. این گروه نانو ذراتی ساختند که می‌ توان از آن در فرآیندهای شیمیایی برای تسریع واکنش استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سنتز نانوذرات با خواص کاتالیستی با موی سر
یکی از دلایل انتخاب مو، فراوانی آن است. مو ماده‌ ای فراوان، ارزان و زیست‌ تخریب‌ پذیر است؛ بنابراین استفاده از آن می‌ تواند منجر به رسیدن به فناوری «شیمی سبز» شود.
محققان این پروژه برای تولید نانوذرات اقدام به استفاده از موی دست نخورده کردند. «دست نخورده» نه به معنای این که دست انسان به آن نخورده باشد، بلکه موی رنگ نشده و بدون هیچ دستکاری رایج در آرایشگاه‌ها است.
محققان پروتئین موجود در مو را استخراج کرده و آن را به ترکیب حاوی یون‌ های طلا یا نقره افزودند. ترکیب «بوروهیدرید سدیم» که یک ماده احیاء کننده است، موجب آغاز فرآیند تولید نانو ذرات طلا یا نقره می‌ شود که این نانوذرات روی پروتئین مو رشد می‌کنند.
بعد از سنتز نانو ذرات، محققان پروتئین را جداسازی کرده و خشک می‌ کنند. این گروه نشان دادند نانو ذرات تولید شده با این روش، دارای خواص کاتالیستی بوده و می‌تواند برخی فرآیندهای صنعتی را کاتالیز کند .

مطالب مرتبط:
تولید“نانو رنگ”ضد باکتری از بذر گل همیشه بهار
مایعات یونی

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی