تبیان، دستیار زندگی

روایت پاپ‌آرت از تاریخ

نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده با عنوان "قاجار" در گالری ماه برپاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده

در این مجموعه نیز مانند کارهای گذشته این هنرمند شاهد بازنمایی تصاویر قاجاری از نوازندگان، سرداران مشروطه، زنان درباری، پهلوانان و... هستیم. حاجی‌زاده با استفاده از تصاویر قدیمی و دخل و تصرف در آن‌ها، تعبیری متفاوت از موقعیت اشخاص ارائه می‌دهد.

سوژه‌های آثار حاجی‌زاده افرادی از قشرهای مختلف جامعه هستند. از یک‌سو مظفرالدین شاه و شاهزادگان جوان قاجاری را می‌بینیم و از سوی دیگر مردم عادی که رو به یک دوربین خیالی قرار گرفته‌اند تا عکسی از آن‌ها ثبت شود. مردم کوچه و بازار با نگاه مردم‌نگارانه حاجی‌زاده، جایگاهی برابر با درباریان و شخصیت‌های تاریخی پیدا کرده‌اند.
نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده

اما برخلاف عنوان نمایشگاه، شخصیت‌های موجود در این آثار تنها به دوره قاجار محدود نمی‌شوند. تصاویری از مردم عادی در زمان حکومت پهلوی و اوایل دهه 60 نیز بخشی از آثار این مجموعه را تشکیل می‌دهد که افراد ژستی رو به دوربین گرفته‌اند و یا عکسی ناگهانی و بی‌هوا از آن‌ها ثبت شده است.
نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده

حاجی‌زاده در بازسازی جهان گذشته، هیچ حسی از نوستالژی را در مخاطب بیدار نمی‌کند بلکه در اغلب موارد با تصاویر خام‌دستانه و ساده خود، فضایی طنزآمیز به وجود آورده است که از پارادوکس میان اجزای تصویر برخاسته است. زبان شخصی حاجی‌زاده در نقاشی پاپ آرت، فضایی ملموس و گرم در این آثار به وجود آورده است و مخاطب می‌تواند ارتباطی صمیمانه با آن‌ها برقرار کند.

نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده با عنوان "قاجار" تا 16 مردادماه در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

منبع: هنر آنلاین