تبیان، دستیار زندگی

حشره بمب افکن

سوسک بمب افکن حشره ای است که تحقیقات زیادی درباره آن انجام شده است. ویژگی قابل توجه ای که این حشره دارد این است که از روش های شیمیایی برای محافظت از خود در برابر دشمنان استفاده می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حشره بمب افکن
حشره در لحظه های خطر برای دفاع از خود پراکسید هیدروژن و هیدروکینون را که در بدنش ذخیره شده است به طرف دشمن پرتاب می کند.

قبل از شروع نبرد، ساختارهای بخصوصی که موضع ترشحی نامیده می شوند ترکیبی از این دو ماده شیمیایی را می سازند. این ترکیب در محفظه جداگانه ای که محفظه ذخیره شده نامیده می شود قرار می گیرد. این قسمت به قسمت دومی متصل است که محفظه انفجار نامیده می شود. این دو قسمت توسط عضله تنگ شونده از یکدیگر جدا شده اند.

هنگامی که حشره ها با خطر مواجه می شوند، درحالی که به طور همزمان عضله های تنگ شونده را شل می کنند، ماهیچه های محفظه انفجار را که احاطه کرده است فشرده و باعث می شود تا مواد شیمیایی موجود در اتاق ذخیره، به سمت اتاق انفجار منتقل شود.
مقدار زیادی حرارت رها شده و تبخیر صورت می گیرد. بخار رها شده و گاز اکسیژن فشار را بر روی دیواره های محفظه انفجار می بندند و این ماده شیمیایی به سمت دشمن از طریق دریچه ای که به بیرون از بدن سوسک منتهی می شود پرتاب می گردد. با آزاد شدن فشار تازه تولیدشده، دریچه بار دیگر باز می‌شود و امکان انفجار بعدی را می‌دهد. با پالسی‌کردن افشانه، این سوسک بمب‌ افکن زمان لازم برای خنک‌ شدن محفظه انفجار را فراهم کرده و از داغ شدن بیش از حد آن و آسیب‌ رسیدن به خودش جلوگیری می‌کند.
مکانیسم دفاعی درونی سوسک بمب‌ افکن، نمونه عالی پیچیدگی و زیبایی تکامل طبیعی است، تیم های علمی معتقدند مشاهده مستمر این فرآیند، فواید فناورانه‌ ای را مانند سیستم‌ های حفاظتی انفجاری پیشرفته و حتی تولید انواع جدید سیستم‌ های نیروی محرکه به همراه دارد.

مطالب مرتبط:
حشرات مفید
طبقه بندی حشرات
زندگی حشرات

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی