تبیان، دستیار زندگی

سرنوشت نامعلوم میراث مکتوب رشیدی

امروز 25 تیر زادروز داوود رشیدی هنرمند به یادماندنی سینمای ایران است که علاوه بر شخصیت‌های ماندگاری چون مفتش شش انگشتی هزاردستان، مجموعه نمایشنامه های ترجمه شده و چاپ نشده‌ای برای علاقمندان به میراث گذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
     سرنوشت نامعلوم میراث مکتوب رشیدی

داوود رشیدی کارگردان، تهیه کننده و بازیگر فقید در سال 1312 متولد شد، مدرک بازیگری تئاتر و کارگرانی و لیسانس حقوق سیاسی را از دانشگاه ژنو گرفت.
در سال 1343 به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد و در کنار پرویز فنی زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند و سوسن تسلیمی گروه تئاتر امروز را پایه‌گذاری کرد.
سال 1350 زمان ورود او به سینما، با فیلم «فرار از تله» بود، وی در طول عمر هنری ‌اش در زمینه تئاتر، سینما و نمایشنامه‌نویسی فعالیت داشت و در نهایت نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.
رشیدی در پنجم شهریورماه 1395 در سن 83 سالگی بر اثر ایست قلبی بدرود حیات گفت.
بسیاری این هنرمند را با بازی‌هایش در سینما، تلویزیون و تئاتر می‌شناسند اما او در طول حیات هنری خود در حوزه نمایشنامه‌نویسی نیز فعالیت داشته و به عنوان بازیگر تئاتر نیز شناخته می‌شود؛ همچنین نمایشنامه‌های بسیاری را ترجمه و تعدادی را کارگردانی کرده است.
در زمان حیات داود رشیدی قرار بود مجموعه‌ای ز از آثار و زندگی‌نامه او به صورت یکجا و کامل منتشر شود، اما با گذشت دو سال از مرگ او این اتفاق هنوز نیفتاده است، حتی آثار منتشر شده او نیز دیگر تجدید چاپ نشده و علاقه‌مندان برای دسترسی به آن با مشکلاتی مواجه هستند.
اعظم کیان‌افراز مدیر انتشارت افراز، ناشر کتاب‌های رشیدی درگفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران گفته است که مجموعه آثار نمایشی داوود رشیدی قرار بود در 4 جلد چاپ شود که دو جلد آن چاپ و راهی بازار شد اما مطالب دو جلد دیگر هنوز به دستمان نرسیده است.
وی با ابراز بی اطلاعی از مسئول جمع‌آوری آثار، افزود: قرارداد این کتاب‌ها نیز با خود داوود رشیدی امضا شده بود.
مجموعه آثار نمایشی رشیدی نمایشنامه‌هایی را شامل می‌شود که او ترجمه کرده است، جلد اول و دوم این مجموعه به کوشش محمدعلی منصوری جمع آوری شده است.
این مجموعه دربردارنده نمایشنامه‌های «کاپیتن قراگز» اثر لوئی گولیس، «ماجرای کوچه لورسین» اوژن لابیش، «می‌خواهید با من بازی کنید؟» مارسل آشار، «درخت تبریزی دوم، دست چپ» ماتئی ویشنی‌یک، «آخرین گدو» ماتئی ویشنی‌یک،«جا‌دربرده» میشل‌ریپ، «لباس باشکوهی به رنگ بستنی شیری» ری‌بر دبری، «مال بورو به جنگ می‌رود» مارسل آشار و «پیروزی در شیکاگو» اثر والتر وایدلی است.
جلد اول مجموعه آثار نمایشی رشیدی با نام «درخت تبریزی دوم و چند نمایشنامه دیگر»، به کوشش محمد علی منصوری سال 1392 در انتشارات افراز منتشر شده است.
مجموعه دوم نیز شامل نمایشنامه‌های «بازی کشتار» اثر اوژن یونسکو، «آری» نوشته گابریل‌آروت، «شایعه» اثر ژان‌میشل ریپ، «معجزه درآلاباما» ویلیام گیپسن و «مهمان» اریک امانوئل اشمیت می‌شود.
جلد دوم مجموعه آثار نمایشی رشیدی به نام «بازی کشتار و چند نمایشنامه دیگر» نیز به کوشش محمدعلی منصوری و علی رضائی‌زاده در سال 1395 در انتشارات افراز منتشر و دیگر تجدید چاپ نشده است.
داوود رشیدی نمایشنامه‌های بسیاری از نمایشنامه‌نویسان مطرح چون ساشا گیتری، ماتئی ویسنی‌یک، غلامحسین ساعدی و ... را کارگردانی و بازی کرده است.

منبع :خبرگزاری ایرنا