تبیان، دستیار زندگی

نباید عالمان بزرگ اهل سنت را تخریب کرد

باید از نقد تخریبی عالمان قدرتمند اهل سنت مانند مولوی عبدالحمید اجتناب کنیم، چون تخریب علمای اهل سنت مخصوصاً جاهایی که علمایشان را قبول دارند، دو نتیجه دارد و هر دو نتیجه علیه ما خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عالمان اهل سنت

خطر اینجا است که درون جامعه اهل سنت ما داعش می‌تواند جذب نیرو کند. برخلاف اینکه در ذهن ما است که در سیستان و بلوچستان آنها فعالند، در کردستان فعال‌تر هستند، در سیستان و بلوچستان عالمان سرشناسی دارند که جمهوری اسلامی از آن‌ها حمایت می­کند و البته یک بخشی تصوف دارند که تصوف اگر وجود داشته باشد، مانند آبی روی آتش سلفی­گری عمل می‌کند.

از نقد تخریبی عالمان قدرتمند اهل سنت اجتناب کنیم

باید از نقد تخریبی عالمان قدرتمند اهل سنت مانند مولوی عبدالحمید اجتناب کنیم، چون تخریب علمای اهل سنت مخصوصاً جاهایی که علمایشان را قبول دارند، دو نتیجه دارد و هر دو نتیجه علیه ما خواهد بود یا مردم دین­‌زده و دین‌گریز می­‌شوند، مانند جریانات الحادی نظیر کومله و کمونیست‌ها؛ یعنی جدایی­‌طلب­‌ها یا اینکه از اسلام فاصله می‌­گیرند و اصل اسلام را می‌­کوبند و سعی می­‌کنند خشونت داشته باشند، آن هم خشونت بی­‌حد و مرزی که حتی به ظاهر آیات هم کاری ندارند.

و یا سلفی می‌شوند و با روحیه تقلیدگریزی که دارند، وقتی از عالم فاصله بگیرند، همانند آنچه که جریانات کاوه شریفی مولوی عبدالحمید را تکفیر کردند، می­‌روند جذب جریانات سلفی می‌شوند که عالم­ ستیزند و می­‌گویند این عالمان شکمشان را بزرگ کردند، خوردند و بردند، ما خود باید به داد اسلام برسیم!

در حالی که باید بزرگان اینها را نگه داریم، این باعث می‌­شود حداقل یک جریانی داشته باشیم که بزرگتری دارد و آن بزرگتر چون در جامعه زندگی می‌کند و شناسنامه دارد، نمی­‌تواند هر کاری را رسماً انجام دهد،در این حالت است که انشقاق کمتر اتفاق می‌­افتد.

اما با ترور عالمان در کردستان به دست عوامل استکبار زمینه داعشی شدن فراهم‌تر است، چون فقر مالی وجود دارد و احساس ظلم می‌کند که بیکار است و درس نخوانده است، باید این گونه زندگی کند، از خود می‌پرسد: چرا باید اینطوری زندگی کنم، حقوق شهروندی من چه شد، بنابراین وقتی یک نفر به او بگوید عدالت، مشخص است که جذب می­‌شود، پس می­‌بینید زمینه رشد داعشی‌شدن و الحاق به جریان­‌های الحادی در کردستان بیشتر است.

البته باید گفت که متأسفانه یکسری از علمای مردمی کردستان در طی سی سال گذشته مانند ماموستا شیخ الاسلام توسط کومله‌ها ترور شدند و ارتباط کم آن‌ها با عالمان دینی مزید بر علت شده است، همچنین احساس می­‌کنند یک عده شجاع پیدا شدند که حرف دل آن‌ها را می­‌گویند، پس زمینه جذب جریان‌های سلفی­‌های جهادی داخل کشور ما به شدت فراهم است، ما به اینها بی­‌توجهی می­‌کنیم. البته باید تذکر بدهم که در میان اهل سنت کردستان، وطن پرست و محب اهل بیت نیز بسیار است.

باید گفت داعش فقط از مرز نمی‌­آید داعش اگر بخواهد می‌آید و ممکن است داخل کشور هم وجود داشته باشد، همانطور که بعضی از تجهیزات را قاچاق می­‌کنند و از درون یارگیری می­‌کنند، نیاز نیست داعش از بیرون نیرو بیاورد، بلکه ممکن است چند نفر از سران­شان را از بیرون بیاورند و این کاری ندارد که چند نفر را از مرز عبور دهد و در درون یارگیری کند. پس باید جبهه آنها را تضعیف کرد.
منبع:
سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حامد کاشانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.