تبیان، دستیار زندگی

ترکیب حواس باعث توهم شنیدن صدا می‌شود

دانشمندان اعلام کردند که ترکیب حواس نوعی اختلال عصبی شایع و شگفت‌انگیز بوده که باعث توهم شنیدن صدا می‌شود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری
اخیرا عصب شناسی به نام لیزا دبروین فایل ویدئویی را در حساب توییتری خود به اشتراک گذاشته است که در آن، دو دکل فشار قوی برق در حال چرخاندن کابل‌های متصال شده به یکدیگر هستند و یک دکل سوم هم از بالای این کابل‌ها می‌پرد؛ اما نکته قابل‌توجه و جالب این تصاویر ساختگی که چیزی در حدود 10 سال پیش منتشر شدند، صدایی است که با وجود صامت بودن فایل گیف، در هنگام برخورد دکل سوم با زمین شنیده می‌شود.
این صدا توسط بسیاری از افرادی که فایل را تماشا کرده‌اند شنیده می‌شود و تقریبا تمامی این اشخاص در مورد حالت ضربه مانند و بلند صوت به وجود آمده صحبت می‌کنند. دبروین هم با به اشتراک گذاشتن مجدد این فایل از دیگران در مورد تجربه حسی خود پس از دیدن تصاویر پرسیده است؛ اما دلیل به این اتفاق چه می‌تواند باشد؟
طبق گزارش «گجت‌نیوز»، همانطور که اشاره شد،‌ عارضه‌ای به نام حس آمیزی وجود دارد که باعث ترکیب حواس مختلف شده و به عنوان مثال، فردِ دچار اختلال قادر خواهد بود که طعم صداها را بچشد و یا صدای رنگ‌ها را بشنود. با این حال عارضه معرفی‌شده زیرشاخه‌ای به اسم حس آمیزی حرکت و صدا دارد که می‌توان به واسطه آن، شنیده شدن صدا در گیف صامت پرش دکل برق را توجیه کرد.
جیمز سیمونز،‌ عصب شناسی از دانشگاه براون در این رابطه می‌گوید که برخورد دکل با زمین و لرزش تصویر باعث به وجود آمدن نوعی اثر شناختی متقابل می‌شود و به همین دلیل، در ذهن افراد صدای اصابت جسمی سنگین با گیف دیده‌شده ترکیب می‌شود.
منبع:فارس