تبیان، دستیار زندگی

ساخت مایع سفید کننده با خاصیت ضد میکروبی طبیعی

آب ژاول (مایع سفید کننده و وایتکس نیز گفته می شود)محلولی است حاوی درصدی از هیپوکلریت سدیم در آب. این نسبت بسته به مصارف مختلف، متفاوت است. آب ژاول ماده ای سمی است و رنگ آن نزدیک به زرد و طعم و بوی آن تند است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت مایع سفید کننده با خاصیت ضد میکروبی طبیعی
نام ارائه دهنده/دهند گان: طیبه سلیمانیان
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: شهید طهماسبی

 چکیده پروژه
آب ژاول که در فارسی به آن مایع سفید کننده و وایتکس نیز گفته می شود، محلولی است که برای گندزدایی، سفیدکردن و بوزدایی به کار می رود. آب ژاول را برای گندزدایی و بوزدایی به کار می برند. از این ماده در صنعت به عنوان رنگ زدا و سفیدکننده پارچه و خمیر کاغذ استفاده می شود. در خانه ها برای ضدعفونی کردن سبزی ها و سفید کردن رخت ها به هنگام رختشویی از آب ژاول استفاده می کنن. در این پروژه ابتدا یک مایع سفید کننده به کمک سدیم کربنات و کلرودوشور ساخته شد. در ادامه به منظور اضافه نمودن اثر آنتی باکتریال، به کمک مواد ضد باکتری طبیعی گیاهی خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی به سفیدکننده مذکور اضافه گردید. مزیت این محصول، گامی برای نزدیک شدن به سفیدکننده با نگاه به طبیعت سبز می باشد.

ساخت مایع سفید کننده با خاصیت ضد میکروبی طبیعی
مقدمه
آب ژاول (مایع سفید کننده و وایتکس نیز گفته می شود)محلولی است حاوی درصدی از هیپوکلریت سدیم در آب. این نسبت بسته به مصارف مختلف، متفاوت است. آب ژاول ماده ای سمی است و رنگ آن نزدیک به زرد و طعم و بوی آن تند است. خاصیت ضدعفونی کننده آب ژاول به دلیل تولید کلر آزاد می باشد. آب ژاول را از دمیدن گاز کلر در محلول سدیم هیدروکسید تهیه می کنند. از جمله آزمایش هایی که روی آب ژاول انجام می شود تعیین مقدار کلر آزاد و تعیین مقدار است. آب ژاول محلولی ناپایدار است و در اثر حرارت و نور به تدریج خاصیت خود را از دست می دهد.

هدف
هدف از پژوهش حاضر ساخت مایع سفید کننده با خاصیت ضد میکروبی طبیعی برای حرکت به سوی تولید مواد شوینده سبز بود.

روش
در این پروژه با توجه به اینکه دمیدن گاز کلر میسر نبود ساخت آب ژاول طی واکنش دیگری صورت پذیرفت که در ادامه شرح داده می شود: در ابتدا در یک بشر 80 میلی لیتر آب ریخته شد. سپس 5 گرم کلروردوشو را داخل بشر ریخته و به وسیله هم زن شیشه ای به خوبی آن را مخلوط کردند. دانش آموزان عمل هم زدن را به مدت 5 دقیقه ادامه دادند تا انحلال کامل انجام شود، سپس 5 گرم سدیم کربنات را به مخلوط اضافه نمودند و عمل هم زدن را حدود 10 دقیقه دیگر نیز ادامه دادند. مخلوط را به حال خود گذاشته تا مواد نامحلول رسوب کنند. محلول شفاف بالای رسوب آب محلول هیپو کلریت سدیم می باشد. برای اینکه محلول حاصل کاملا خالص و بدون رسوب باشد آن را به وسیله کاغذ صافی و قیف صاف نمودند. در ادامه با مطالعه و تحقیقات انجام گرفته به مواد ضدقارچ و ضد باکتری طبیعی گیاهی دست یافتند. در مرحله بعد عصاره گیری از این گیاهان صورت پذیرفت در نهایت مخلوط آب ژاول به همراه عصاره ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی تهیه گردید.

ساخت مایع سفید کننده با خاصیت ضد میکروبی طبیعی
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با انواع شوینده ها
9. آشنایی با شیوه تولید مواد شوینده
10. آشنایی با شیوه تولید مواد شوینده سبز

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه چیزی بودند؟ مواد شوینده سبز
1.  مواد شوینده سبز
2. مواد آرایشی
3.  مواد غذایی
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
لکه برها
بررسی سلامت و کیفیت آب - جلسه اول
ساخت صابون آنتی باکتریال - جلسه دوم

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت