تبیان، دستیار زندگی

طراحی سرپناه قابل حمل با رویکرد کنترل بحران زلزله

امروزه معماری پیشرفت بسیار کرده است و گوشه ای از این پیشرفت چشمگیر به سازه های باز و بسته شونده اختصاص دارد. سازه های باز و بسته شونده انواع و کاربردهای متنوع و جالبی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی سرپناه قابل حمل با رویکرد کنترل بحران زلزله
نام ارائه دهنده/دهند گان: نگار محمدی و آسیه رحمت آبادی
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان 6

 چکیده پروژه
در این پژوهش سعی بر آن است تا با استفاده هندسه و مکانیزیم سازه های باز و بسته شونده قیچی سان و هندسه کندوی زنبور عسل به طراحی یک خانه متحرک باز و بسته شونده جهت محافظت و ایمنی افراد زلزله زده ساخته شود.

طراحی سرپناه قابل حمل با رویکرد کنترل بحران زلزله
مقدمه
امروزه معماری پیشرفت بسیار کرده است و گوشه ای از این پیشرفت چشمگیر به سازه های باز و بسته شونده اختصاص دارد. سازه های باز و بسته شونده انواع و کاربردهای متنوع و جالبی دارند. در دنیای امروز برای محافظت از انسان موضوع طراحی ساختمان هایی مستحکم اهمیت بسیاری پیدا کرده است. بیشتر ما این خبر را شنیده ایم که برای ساکنان مناطق زلزله زده چادر اسکان برپا کرده اند، اما موضوع این است که این چادر ها ایمنی و گرمایش مناسبی ندارند؛ از این رو به فکر طراحی سازه و سرپناهی برای این افراد افتادیم.

این سازه باز و بسته شونده به صورت شش ضلعی می باشد که دارای مقاومت بالا و قابلیت گسترش است. و اگر این سازه ها را مانند کندوی زنبور عسل کنار هم قرار دهیم، کمترین فضا را اشغال می کنند؛ در ضمن این سازه بسیار سبک و قابل حمل می باشد. روی سازه پنل های خورشیدی تا شونده قرار داده می شود تا بتوان در مناطق سرد گرمایش افراد را تأمین کرد.

طراحی سرپناه قابل حمل با رویکرد کنترل بحران زلزله
هدف
چادرهایی که امروزه از آن ها برای اسکان افراد استفاده می شود، در فصول سرد سال فضایی مناسب و گرم را فراهم نمی کنند و در عین حال افر ادرا از حمله حیوانات وحشی در منطقه ایمن نگه نمی دارند. بنابراین در این پژوهش سعی بر آن است تا پناهگاهی مناسب را طراحی و ارایه نمود. تا علاوه بر کاربرد به عنوان سرپناه، بتوان از آن به عنوان خانه ای قابل حمل و سیار نیز استفاده نمود.

از سوی دیگر در دنیای امروز نیاز به مسکن با توجه به رشد جمعیت و همچنین کمبود زمین مناسب برای ساخت و ساز خصوصا در مناطق پرجمعیت شهری، بالا بودن قیمت زمین افزایش یافته است. از طرف دیگر ساخت بناهایی با قابل حرکت و در عین با صرفه اقتصادی از جمله مواردی است که بسیاری از کشورها در پی دست یافتن به آن هستند.

روش
مراحل اجرا:
1. مشخص کردن محل اتصالات
ابتدا باید محل اتصالات را مشخص نمود. این نقاط از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چنانچه قبلا در بخش انواع سازه های قیچی  سان اشاره شد محل اتصالات در شکل ایجاد شده (صاف یا منحنی موثر است.) محل اتصالات عبارتند از ابتدا، انتها و نقطه پایین تر از مرکز چوب ها.
2. ایجاد استحکام در محل اتصالات
به دلیل بافت ظریف چوب و احتمال شکستن قطعات چوبی در هنگام استفاده از پونز نقشه ابتدا سه بخش مشخص شده (محل اتصالات) را با نوار چسب می پوشانیم. در بخش ابتدا و انتها از دو لایه چسب عمود بر هم استفاده می کنیم. تا از ایجاد برش های عمودی در چوب بستنی جلوگیری نموده و در صورت ایجاد برش به کمک چسب نواری از آن محافظت کنیم.
3. سوراخ نمودن محل اتصالات
محل های از پیش مشخص شده را به کمک پونز سوراخ می کنیم و قطعات را به صورت ضربدری بر روی هم قرار می دهیم.
4. قرار دادن عناصر به صورت ضربدری بر روی هم
جهت ایجاد یک پانتوگراف باید قطعات چوبی را به صورت ضربدری بر روی هم قرار دهیم. (به دو کمان ضربدری نیاز داریم.)
5. اتصال دو کمان به هم
چسب حرارتی را به قطعات کوچک حدود 3 سانتیمتر برش می زنیم و در داخل نی فرو می بریم و کمان ها را بدین وسیله به هم متصل می کنیم.

در بخش انتهایی، پس از نصب کامل می توان از عناصر میله  ای استفاده نموده و سازه به طور کامل بسته شود.

طرح ارایه شده از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است:
•سازه را به دو فرم افقی و عمودی می توان مورد استفاده و بهره  برداری قرار داد.
•در حالت افقی از فضای داخلی ایجاد شده جهت سکونت استفاده می شود.
•سازه در صورتی که به صورت عمودی در نظر گرفته شود، می توان آن را به صورت دو طبقه طراحی نمود.
•در هر دو حالت عمودی و افقی با قرار دادن واحدهای شش ضلعی در کنار یکدیگر می  توان طرح را توسعه داد.
•با توجه به موارد قبلی گنجایش این سازه متغیر است و به راحتی می توان کاربران آن را افزایش داد. حداقل دو نفر به راحتی می توانند در داخل این سازه زندگی کنند.

جهت استقرار مجموعه بر روی زمین می توان از یک پی سطحی نظیر پی نواری استفاده نمود و یا با طراحی پایه هایی به صورت میخ بر روی زمین می توان سازه را بر روی زمین مستقر کرد.
 
مهارت های کسب شده
1.آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2.آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4.آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.آشنایی با پروپوزال نویسی
8.آشنایی با شیوه ساخت خانه‌های قابل حمل
9. آشنایی با اصول معماری

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی طراحی چه چیزی بودند؟ سرپناه قابل حمل
1. سرپناه قابل حمل
2. ساختمان بتنی
3. ساختمان گلی
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
بررسی زلزله و راهکارهای کاهش خسارات آن
ساخت ماکت خانه سبز - جلسه چهارم
رشته کارشناسی مهندسی عمران

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت