تبیان، دستیار زندگی

جلوگیری از هدر رفت آب در مصارف کشاورزی با رویکرد نوین

هرچه تاثیر نیروی اصطکاک برجسم بیشتر باشد نیاز به نیروی بیشتری برای حرکت لازم است و اگر نیروی اصطکاک بر جسم را کم کنیم نیروی کمتری برای حرکت نیاز است یکی از راه های کم کردن نیروی اصطکاک شکل جسم می باشد یعنی مدلی که تاثیر اصطکاک در مقابل حرکت آن کم باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: جلوگیری از هدر رفت آب در مصارف کشاورزی با رویکرد نوین
نام ارائه دهنده/دهند گان: محمد رضازاده، امیرحسین احمدی خواه
زمینه و نوع پروژه: کشاورزی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان دوره دوم علامه حلی ۱۱

 چکیده پروژه
هرچه تاثیر نیروی اصطکاک برجسم بیشتر باشد نیاز به نیروی بیشتری برای حرکت لازم است و اگر نیروی اصطکاک بر جسم را کم کنیم نیروی کمتری برای حرکت نیاز است یکی از راه های کم کردن نیروی اصطکاک شکل جسم می باشد یعنی مدلی که تاثیر اصطکاک در مقابل حرکت آن کم باشد. دانش آموزان ما در این پروژه قصد دارند تاثیر اصطکاک را برروی اجسام با شکل مختلف را بررسی کنند.

جلوگیری از هدر رفت آب در مصارف کشاورزی با رویکرد نوین
مقدمه
از معضلات جامعه امروزی کمبود آب می باشد و این معضل به طور چشمگیری رو به افزایش است. معضل مذکور مشکلی در سطح جهان و به خصوص برای برخی کشور ها که به طور جدی با آن روبه رو هستند از جمله کشور ایران جزو مهم ترین مشکلات به حساب می آیند. این بحران ناشی از عوامل مختلفی از جمله عدم کنترل روی مصرف آب، مشکلات اقلیمی و ... می باشد. اما حجم زیادی از این آب صرف کشاورزی و آبیاری می شود و همچنین هدر رفت آب به خصوص برای برخی کشت ها و انواع گیاهان بسیار زیاد بوده و بازده در این صنعت به دلیل روبه رو بودن با بعضی معضلات رایج در کشاورزی مانند سرمازدگی گیاهان، خشکی، شوری خاک و... در خیلی از موارد پایین می آید و ضرر های زیادی به کشاورزان می زند. امروزه دانشمندان در عرصه کشاورزی برای حل این مشکلات در تلاش و تکاپو می باشند. با در نظر گرفتن این معضلات و همچنین مطالعه خواص ویژه آب این فکر به ذهن می رسد که بتوان با تغییر ساختار آب و خواص آن برخی از این معضلات بهبود یابند. تاثیر مغناطیس بر آب حیرت انگیز بوده و باعث افزایش حلالیت مواد معدنی در آب و ایجاد مقاومت در گیاه به بعضی شرایط خاص می شود. با تولید آب مغناطیسه (آبی که در آن ساختار خوشه های مولکول های آب شکسته و به صورت منظم در آمده است) می توان به دست آورد های چشمگیری دست پیدا کرد.

هدف
طرح مذکور با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش بازده کشاورزی و جلوگیری از معضلات آن طراحی و انجام شده است. اگر بتوان با مصرف آب کمتر همان مقدار بازده را دریافت کرد و نه تنها کیفیت محصول و روند کار کاهش نیابد بلکه افزایش یابد تحولی در صنعت کشاورزی به حساب می آید. این طرح کاربردی، بسیار موثر، قابل اجرا و با هزینه کم می باشد. طرح انجام شده در تمامی نقاط کشور و با هر نوع کشت و آبیاری قابل استفاده بوده و با توجه به مزایایی مانند مقاومت به خشکی و سرمازدگی علاوه بر قابل استفاده بودن در اکثر اقلیم ها، بازده را نیز در این مناطق بالا می برد.
جلوگیری از هدر رفت آب در مصارف کشاورزی با رویکرد نوین
روش
روش انجام پروژه با انجام آزمایش صورت گرفت. طراحی و آزمایش این طرح طبق اصول آزمایش علمی انجام شده است. برای آزمایش هر پارامتر و متغیر دو گروه کنترل و آزمایش وجود داشت و برای اطمینان از صحت آزمایش از دو نوع بذر عدس و لوبیا استفاده شد. برای تولید آب مغناطیسه، آب معمولی را به تعداد دفعات مشخص (در این آزمایش ۲۰ بار) از میدان مغناطیسی عبور داده و آب مغناطیسه تولید می شود. تعداد دفعات عبور و همچنین قدرت میدان مغناطیسی با افزایش خواص این آب رابطه مستقیم داشته است. شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و... برای هر دو گروه کنترل و آزمایش یکسان بوده و فقط در متغیر مورد آزمایش تفاوت داشته اند. برای مثال در همه گروه ها میزان آب داده شده به گیاهان ۴۰ میلی لیتر بوده و همه گروه ها رد شرایط آزمایشگاهی قرار داشته اند. در آزمایش مقایسه سرعت رشد به گروه کنترل آب معمولی و به گروه کنترل آب مغناطیسه داده شد و در آخر میزان رشد دو گیاه سنجیده شد. برای آزمایش میزان آب مصرفی با بازده یکسان گیاه آبیاری شده با آب معمولی و آب مغناطیسه برای هر گروه آزمایش مقدار آب مصرفی نصف آب برای گروه کنترل بوده است. برای آزمایش مفاومت به خشکیو کمبود آب به گروه کنترل و آزمایش هر سه روز یک بار آب داده می شد تا مقاومت به خشکی و همچنین میزان بازده در زمان خشکی سنجیده شود. برای مقایسه مقاومت به سرمازدگی پس از رشد اندک هر دو گروه، دمای هردو کاهش شدید پیدا کرد (۴ درجه سانتی گراد) تا میزان زنده ماندن دو گروه مقایسه شود. روند انجام کار در هر مرحله تحت نظر بوده و مورد کنترل قرار گرفته است.

مهارت های کسب شده
1.آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2.آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5.آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6.آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.آشنایی با پروپوزال نویسی
8.آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات و پیدا کردن منابع مرتبط به پروژه، نمونه ها و سیستم های مشابه و موجود
9. آشنایی با آب و اهمیت آن
10. آشنایی با راه های جلوگیری از هدررفت آب

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی صرفه جویی در مصرف چه چیزی بودند؟ آب
1. آب
2. برق
3. گاز
4.هیچکدام

مطالب مرتبط:
اصطکاک لغزشی در مقابل اصطکاک ایستایی
تأثیر بسته بندی مناسب بر صادرات محصولات كشاورزی
استفاده از میدان مغناطیسی برای کاهش یا محدود کردن رشد باکتری ها، جلسه اول

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت