تبیان، دستیار زندگی

جشنواره تولید محتوای الکترونیکی تبیان

در این مطلب، فراخوان و شرایط شرکت در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی مرکز یادگیری سایت تبیان، ارایه گردیده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
    • تولید محتوا

      مقدمه
      تعلیم و تربیت مانند بسیاری از فناوری های نوین، در تلاش است که از همه توان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جهت منافع نظام های آموزشی بهره بگیرد. در این راستا قریب به دو دهه میزان بهره مندی و رشد این فناوری در نظام های آموزشی از طریق شاخص های کمی و سخت افزاری، مانند نسبت تعداد رایانه ها به دانش آموزان، زیر ساخت ها، میزان دسترسی به اینترنت و مانند آن ها در مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. اما نتایج پژوهش های چند سال اخیر در کشورهای برخوردار، نشان می دهد که رشد این شاخص ها به تنهایی بیانگر بهره گیری مطلوب از این فناوری نیست. لذا در کنار آن باید به محتوای الکترونیکی، نوع بهره برداری، نسبت این فناوری با برنامه درسی و مانند آن ها توجه جدی نشان داد.
      در همین راستا موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در نظر دارد با اجرای این جشنواره گامی در راستای ایجاد شادابی و استفاده از توان معلمان و دانش آموزان در زمینه تولید محتوا بردارد زیرا مصرف کنندگان محتوای آموزشی بهترین تولید کنندگان محتوا هستند.
      خلاقانه بودن، متناسب بودن آثار با اهداف بیان شده در برنامه های درسی، واگذار نکردن امتیاز آثار به ارگان های دولتی یا خصوصی و قابلیت نصب و اجرا بودن آثار ارسالی از جمله شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی شرکت کننده در این جشنواره است.
      محورهای این جشنواره، تولید درس‌ افزارهای آموزشی صرفا متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم، تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم، تولید نرم‌افزارهای پرورشی و قرآنی در حوزه‌ آموزش ‌و پرورش،‌ تولید نرم‌افزارها در حوزه تربیت‌بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی و تولید نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تاکید بر مفاهیم کتاب‌های درسی است.

    •  اهداف جشنواره

    * توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوی الکترونیکی واستفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فریند یادگیری.
    * ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های معلمان، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید  مواد و رسانه‌های الکترونیکی یادگیری.
    *  تولید مواد و رسانه‌های یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده از آن‌ها در فریند تدریس.
    زمینه‌سازی برای مشارکت فعال معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی‌سازی مواد و منابع متنوع یادگیری.                * توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره‌برداری از مواد و رسانه های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری.
    * ایجاد زمینه استفاده از مواد و رسانه‌های آموزشی مبتنی برفناوری‌های آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری.

    نحوه شرکت در جشنواره
    • برای ثبت نام در جشنواره و ارسال آثار به  اینجا مراجعه کنید.

    • نحوه ورود به صفحه مشاهده وضعیت

    • پس از ثبت نام و ارسال آثار، برای مشاهده وضعیت ثبت نام خود می توانید به اینجا مراجعه کنید.

    • گروه های شرکت کننده

      دانش آموزان، هنرجویان، معلمان و مربیان.

      محورهای برگزاری جشنواره
      تولید درس‌افزارهای آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم.
      تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم.
      * منظور از اجزای آموزشی، بخش‌های كوچكی از یك محتوا مانند یك آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ...   می‌باشد كه به‌ صورت محتوای الكترونیكی تعاملی تولید گردیده است.
      *  تولید نرم‌افزارهای درسی، پرورشی و قرآنی در حوزه‌ی آموزش‌وپرورش.
      *  تولید نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتاب‌های درسی.

      شرایط عمومی آثار

      *  آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکت‌های خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. (استفاده از محصولات تولید دیگران مانند فلش‌های خارجی نباید بیشتر از ۳۰ درصد كل محصول تولیدی باشد.
      * موضوع ارائه ‌شده از طریق آثار باید در جهت پیاده‌ سازی اهداف بیان‌شده در برنامه درسی و پوشش‌دهنده تمام یا بخشی از کتاب‌های درسی باشد.
      * با توجه به قابلیت‌های ممتاز رایانه در به كارگیری از امكانات متنوع در تولید محتوای الكترونیكی كلیه آثار ارسالی باید   از امكانات چندرسانه‌ای فیلم و انیمیشن در حد قابل‌قبول و صوت و گرافیك مناسب با موضوع محتوای تولیدشده     بهره‌مند باشد.
      * در طراحی نرم‌افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه‌های تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل‌قبول استفاده گردد.
      * برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری و یا كلمه عبور باشند.
      * حتی‌الامکان نرم‌افزارها به‌صورت خودكار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرم‌افزار خاصی قابل اجرا باشند.
      * نرم‌افزارهای تحت ویندوز با امكانات موجود در رایانه‌های مدارس (به لحاظ سخت‌افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم‌افزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستم‌عامل اندروید نسخه ۴ و بالاتر را داشته باشند.

      شرایط فنی و اختصاصی آثار 
      * نصب و اجرای خودكار نرم‌افزارها در سیستم‌عامل‌های مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین حذف یا غیرفعال نمودن سایر برنامه ازجمله ضد بدافزارها.
      * داشتن شناسنامه تولید، مشخصات اثر، مشخصات صاحب اثر، مشخص نمودن مخاطب و... در داخل نرم‌افزارها.
      * امكان اجرا و استفاده از نرم‌افزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه.

      * استفاده از گرافیك متناسب با موضوع و سن مخاطب (استفاده از فونت، صدا، تصاویر ثابت و متحرک با كیفیت مناسب) و استفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا.
      * نداشتن مشكل فنی در خصوص ارتباط صفحات و جابجا شدن میان قسمت‌های مختلف نرم‌افزار.
      * سعی در استفاده حداكثری از امكانات رایانه‌ای جهت استفاده از رسانه‌های مختلف.
      * توجه به عدم تداخل صداها، تصاویر، متون و...

      * داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخاب‌شده.

      * صحت و ارزش علمی محتوای (متن، تصویر و صدا).
      * سعی در نداشتن غلط‌های تایپی و غلط‌های علمی.

    • جوایز

      پس از بررسی کلیه آثار توسط هیئت داوارن، به 10 اثر برتر لوح تقدیر و کارت هدیه نقدی اهدا می شود.