تبیان، دستیار زندگی

طراحی پاویون با رویکرد سازه مستحکم

پاویون در واقع دارای دو معنای "سازه ساده مستقل" و "معماری کلاسیک" می باشد. پاویون ممکن است اشاره به سازه ای داشته باشد که در فاصله کمی از اقامتگاه اصلی مستقر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی پاویون با رویکرد سازه مستحکم
نام ارائه دهنده/دهند گان: مهدیس شفیعی و فاطمه درده
زمینه و نوع پروژه: طراحی فنی- ساخت محصول
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان 3

 چکیده پروژه
طراحی سازه پایدار بدون ستون و تلفیق آن با معماری و معماری پایدار در جهت رفع معضلات اجتماعی

پاویون در واقع دارای دو معنای "سازه ساده مستقل" و "معماری کلاسیک" می باشد. پاویون ممکن است اشاره به سازه ای داشته باشد که در فاصله کمی از اقامتگاه اصلی مستقر شده است. بزرگ یا کوچک، معمولاً رابطه ای میان آرامش و لذت است.
مفهوم اصلی دیگر پاویون، در یک محدوده از ساختمان های متقارن سبک کلاسیک دیده می شود که در آن یک بلوک مرکزی وجود دارد، جناح ها ممکن است به یک پاویون منتهی شوند که در برخی سبک ها به منظور تاکید بر خاتمه کمپوزیسیون مهم قلمداد شده اند. درست مانند نقطه در انتهای یک جمله کامل.

در ایران تا به امروز پاویونی (سازه مستحکم بدون ستون) با فرم الماس ساخته نشده است و ضرورت طراحی آن به این صورت است که استفاده مردم از فضاهای مجازی افزایش پیدا کرده و افراد زیادی از این استفاده کنندگان فرهنگ استفاده درست ازآن را بلد نیستند و با توجه به اینکه چگونگی استفاده از فضاهای مجازی در جهان بسیار اهمیت دارد در نتیجه ساخت چنین فضایی برای برگزاری نمایشگاه فضاهای مجازی و آموزش روش های کاربردی فرهنگی و تلفیق آن با یک محیط معمارانه ضروری و حائز اهمیت است. در این پروژه با ترکیب فرم الماس گونه و سازه طبیعی تارعنکبوت در دیواره های آن و القای تاثیرات مخرب فضای مجازی بر کاربران طراحی شده است به طوری که تا به امروز هیچ گونه پاویونی با این فرم ساخته نشده است. این پروژه هم از لحاظ کاربری مورد نیاز و سودمند است و هم از لحاظ پایداری سازه ای و همگونی با محیط اطرافش جز اهمیت های طراحی آن است.

هدف
بررسی روش های آموزش فرهنگ استفاده درست از فضاهای مجازی و بررسی روش های مؤثر آموزش فرهنگ در کشورهای موفق در این موضوع, ابتدا به بررسی تمامی روش ها در تمامی مناطق می پردازیم و آنها را مطالعه می کنیم و سپس به بررسی روش هایی که کشورهای موفق در آموزش فرهنگ استفاده درست از فضاهای مجازی می پردازیم.

روش
ابتدا پایدارترین حالت الماس برای ساخت سازه ای مستحکم و بدون ستون بررسی شد، الماس در سه حالت برای ساخت پاویون پایدار می باشد:
1. به شکل خوابیده بر روی یکی از اضلاعش
2. به شکل کاملاً بر عکس شده و قرار گرفتن روی ضلع بالایی خود
3. حالت سوم که حالت انتخابی پروژه است حالت حذف کردن قسمت تیز الماس و افزایش سطح تماس قسمت پایین الماس با زمین

در گام بعدی زاویه های میانی الماس بررسی شد، زوایای 0 و 90 و 180 درجه به دلیل از بین بردن فرم اصلی پاویون حذف می شود و به دلیل اینکه با کاهش تعداد وجه ها از پایداری سازه کاسته می شود زوایای 140 درجه تا 180 درجه نیز حذف شدند و زوایای میانی باید از 100 درجه تا 140 درجه باشد بنابراین زاویه انتخابی 120 درجه انتخاب شد زیرا برای تشکیل شش ضلعی منتظم و در نهایت بهره مندی از خواص شش ضلعی مانند تهویه طبیعی و جلوگیری از اتلاف انرژی انتخاب این درجه از زاویه ضروری است.
سپس از متریال فیبر کربنی در پاویون استفاده کردند زیرا فیبر کربنی هم مقاوم و هم انعطاف پذیر است. به دلیل بهره برداری از انرژی ها و برای جلوگیری از زیان های ناشی از این موارد از بام باغ در طراحی شش ضلعی جهت تهویه آسان و بیشتر و افزایش زیبایی بصری و استفاده دوباره از منابع طبیعی مانند منابع آب، از صفحه فتوئولیک برای صرفه جویی در انرژی و کاهش آلودگی هوا استفاده شد.
طراحی پاویون با رویکرد سازه مستحکم
                                                               چگونگی طراحی بام باغ
طراحی پاویون با رویکرد سازه مستحکم
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2.آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4.آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6.آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.آشنایی با پروپوزال نویسی
8.آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات و پیدا کردن منابع مرتبط به پروژه، نمونه ها و سیستم های مشابه و موجود
9. آشنایی با مفاهیم اولیه معماری و تعریف آن
10. آشنایی با احجام وخاصیت هر حجم
11. آشنایی با طراحی بدون خط کش
12. آشنایی با وسایل طراحی ماکت
13. آشنایی با ابعاد اندازه در، پنجره و...

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی طراحی چه چیزی بودند؟ پاویون
1. پاویون
2.پنجره
3. در
4. ساختمان

مطالب مرتبط:
طراحی و ساخت سازه های ماکارونی
سرعت واکنش شیمیایی
ساختمان های سبز

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت