تبیان، دستیار زندگی

فلوت نوازی ستودنی شرکت کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان

داوران بخش فلوت دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور شرکت کنندگان قدرتمند از شهرستان ها در این دوره از مسابقات را ستودنی و مایه خوشحالی دانستند و خواستار قطع نشدن ارتباط وزارت ارشاد با این شرکت کنندگان شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
     فلوت نوازی ستودنی شرکت کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان

دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ماه دیگر در تهران در بخش های مختلف برگزار می شود که داوران فعلا در حال ارزیابی نهایی آثار شرکت کنندگان هستند.
براساس همین گزارش، آذین موحد از داوران بخش فلوت درباره کیفیت اجراهای این دوره گفته است: متاسفانه در سطوح تخصصی که امید ما بر این است که کسانی که در رده «الف» با استعداد ظاهر می شوند تلاش ادامه داری را در رده های سنی بالاتری مثل «ب» و «ج» داشته باشند، این امر روی می دهد.
به باور این استاد فلوت، حضور در مسابقات نوازندگی در سنین پایین برای این است که شرکت کنندگان نواختن و جدی بودن را یاد بگیرند و این در نهایت به یک جریان حرفه ای و تخصصی در سنین بالاتر تبدیل شود.
وی اضافه کرد: همچنان متاسفانه مانند چند دوره گذشته شاهد ازدحام شرکت کنندگان در رده سنی «الف» هستیم در صورتی که در ردهای «ب» و «ج» ما هر سال تعداد شرکت کنندگان کمتر و به لحاظ سطحی نیز شرکت کنندگان در بخش «ج» از حیث کیفیت پایین تر هستند که این نقصان بزرگی و نشان دهنده رویکرد اشتباه مردم ایران به مقوله موسیقی و حرفه ای بودن در موسیقی است.
این بانوی موسیقیدان ابراز امیدوار کرد اهالی موسیقی بتوانند در آینده و با مشاهده چنین مسائلی رویکرد نظام اجتماعی را در مقوله موسیقی و حضور هنرمندان جوان را در عرصه مسابقات، به سمت و سوی مثبت تری هدایت کنند.
موحد درباره تاثیرپذیری و تعلق خاطر کودکان به موسیقی، گفت: با بررسی عملکرد شرکت کنندگان را در گروه سنی «الف»، کارکردن با قدرت بیشتر شرکت کنندگان جای قدردانی دارد. شرکت کنندگان قدرتمندی را از شهر های مختلف کشور داشتیم و این برای من یک برگ برنده و مایه خوشحالی است.

  ادامه ندادن موسیقی از گروه سنی الف به ب و ج، صرفا نمایشی برای خانواده هاست

وی با ستودنی دانستن تلاش های نوازندگان فلوت در ایران، اظهارکرد: انجمن فلوت ایران تلاش می کند در سطوح ملی با بالا بردن سطح نوازندگی فلوت ایفای نقش کنند و خوشبختانه این امر دارد روی می دهد اما چالشی در این میان وجود دارد و آن این است که کودکانی مرحله «الف»، آموزش را در سطوح دانشگاهی دنبال نمی کنند. این موفقیت ها را در رده های سنی «ب» و «ج» ادامه نمی دهند.این صرفا یک نمایشی برای خانواده ها خواهد بود و نشان دهنده تعلق خاطر واقعی کودکان به مسئله موسیقی نیست.
مجید سینکی از دیگر داوران بخش فلوت دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم با ارزیابی کمی و کیفی آثار ارسالی به جشنواره دوازدهم گفت: انتظار این بود آثار بهتری در جشنواره امسال ببینیم که چنین نشد؛ در بین سه گروه شرکت کننده آثار گروه «ب» نسبت به سال گذشته قابل قبول تر بودند و در گروه «ج» چون فقط یک متقاضی داشتیم عملا امکان مقایسه وجود ندارد. در این دوره متاسفانه نوازنده کاربلد که به صورت حرفه ای و تخصصی ساز بزند تا به این جای کار نداشتیم.

   وضعیت شرکت کنندگان جشنواره موسیقی پیگیری و از آنان حمایت شود

این هنرمند درباره علت کاهش هر سالۀ تعداد شرکت‌کنندگان گروه سنی «ب» و«ج» گفت: شاید به دلیل اینکه بیشتر شرکت کنندگان گروه «ب» تحت آموزش های آکادمیک در هنرستان ها قرار نمی گیرند و در برهه های زمانی خاصی مثل کنکور درگیر تحصیل می شوند و در گروه «ج» هم متاسفانه جوانان ما آینده روشنی را متصور نیستند، شاهد کاهش حضور و کارنابلدی این دو رده سنی هستیم. چون چشم انداز و نگاه کلانی برای ورود به بازار کار، برای هنرمندان وجود ندارد.
این داور فلوت دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تصریح کرد: من و سایر اساتید از فرزندان این کشور حمایت می کنیم و نفس جشنواره همین است.اما سوالی که مطرح می شود این است که، هنر این هنرمندان در کجا باید تجلی پیدا کند.
سینکی، پیگیری نشدن وضعیت نفرات برتر پس از جشنواره را از نقص های این جشنواره دانست و گفت: ایرادی که وجود دارد این است که ارتباط ما با کسانی که در دوره های قبلی جشنواره حضور داشتند عملا قطع است و این امکان مقایسه را از ما می گیرد؛ درحالی که برگزار کنندگان جشنواره باید پیگیر وضعیت شغلی و آموزشی، شرکت کنندگان به ویژه نفرات برتر جشنواره باشند و بدانند که چه تعداد از این ها جذب بازار کار هنری کشور شده اند و باعث تاسف است که هیچ چشم اندازی برای هنرمندان جوان ما وجود ندارد.

   جشنواره موسیقی موجب معرفی بهتر موسیقی اصیل می شود

او با ارزیابی مثبت سهم تاثیرگذاری جشنواره جوان گفت: بذری که انجمن موسیقی سال ها پیش کاشت، کم کم در حال رشد کردن است. ما هرسال شرکت کنندگان بسیاری از شهرستان های دور و نزدیک داریم. جشنواره ها کمک می کنند تا فرهنگ موسیقی اصیل، خوب و درست معرفی شود و امیدواریم در آینده این نهال بزرگتر و بارورتر از امروز شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا