تبیان، دستیار زندگی

لزوم آمادگی برای مقابله با تحریم‌ها

اگر در رأس کشور، دولت، مجلس و قوه قضائیه با هم باشند، هزینه کمتری می‌پردازیم؛ در غیر این صورت هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لزوم آمادگی برای مقابله با تحریم‌ها
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از جدی بودن تحریم‌ها و شروع روزهای نگران‌کننده از آبان ماه به بعد سخن گفت و هشدار داد که باید آماده طوفان تحریم‌ها باشیم. او در سخنانش از عنوان روز مبادا برای توصیف شرایط بعد از آبان استفاده کرد.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر جدی بودن موضوع تحریم‌ها گفت: باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم.

هاشمی افزود: گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسأله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد. اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود. به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگه داریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بیرحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم.

وزیر بهداشت گفت: تصور می‌کنم ترامپ و دار و دسته‌اش نهایت فشاری که بتوانند می‌آورند، ولی نمی‌خواهم خوش خیال باشم. این شرایط سخت‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. اگر در رأس کشور، دولت، مجلس و قوه قضائیه با هم باشند، هزینه کمتری می‌پردازیم؛ در غیر این صورت هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر تدبیر کنیم، خرابی این طوفان کمتر خواهد بود. امروز وقت گلایه نیست، وقت کار کردن است.

وزیر بهداشت در ادامه با دروغ خواندن اظهارات مقام‌های امریکایی درباره اینکه به فکر مردم ایران هستند، افزود: اینکه می‌گویند دارو، غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، دروغ است. شما این موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس می‌کنید. از نوزاد تا شهروندان عادی از این موضوع آسیب خواهند دید.



او از عدم آمادگی تیم مدیریتی برای مقابله با تحریم‌ها نیز گلایه و عنوان کرد:‌ مسئولیت دارو و تجهیزات برعهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به اینکه روزهای سختی در پیش داریم از وزارت بهداشتی‌ها خواست که رودربایستی‌ها را کنار بگذارند و تا آخر پای کار باشند و بدانند روزهای سختی در پیش داریم.

او در ادامه افزود: «باید دو مشکل عمده را حل کنیم. در این دوره یکی از مشکلات مهم ما نقدینگی است. عقل حکم می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود. برای این کار نیز به پول نیاز داریم. ما بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت‌های داروسازی وارد‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگر برای واردات نیاز به نقدینگی دارد. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه، بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند.»

وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر بنا باشد در این شرایط ویژه مانند روزهای عادی رفتار کنیم، نهایت بی‌تدبیری است و ممکن است به خیانت تشبیه شود. اگر کسی بگوید که شش ماه دیگر این مشکل را برای شما حل می‌کند، باید گفت که نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. از سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که با همه مشکلات کمک کردند که دانشگاه‌های علوم پزشکی نگرانی نداشته باشند. با سازمان تأمین اجتماعی نیز صحبت‌هایی در این خصوص شده که به آن امیدوار هستیم. افزون بر این موارد عملکرد این روزهای بانک مرکزی نیز بسیار مهم است. فراهم کردن ارز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی اهمیت زیادی دارد. آنها مشکل دارند و امیدوار هستم با دستورات مؤکد رئیس جمهوری این مسائل نیز برطرف شود.

دارو و تجهیزات مهم‌تر از روغن و کنجاله

وزیر بهداشت در ادامه گفت که بحث دارو و تجهیزات پزشکی مهمتر از گندم، روغن و کنجاله است و امروز نیاز داریم که به ما در این زمینه کمک کنند. از دانشگاه‌ها نیز خواهش می‌کنیم هر امکاناتی که دارند به میدان بیاورند. البته امسال مشکلات ما کمتر است. عددی که از فروش نفت به دست می‌آید، بی‌سابقه است. آنچه نگران‌کننده است بعد از آبان ماه است. روز مبادا همین روزها است. باید بدانیم که چقدر منابع در اختیار داریم و مصرف‌مان چقدر است. همچنین باید بدانیم چه کنیم تا درآمدمان بیشتر و هزینه‌هایمان کمتر باشد.

دکتر هاشمی در ادامه از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد که از کارهای غیرضروری پرهیز کنند و حرف و عمل‌شان نیز با یکدیگر هماهنگ باشد. علاوه بر آن ساخت و سازهایی که غیر ضروری به نظر می‌رسند نیز متوقف شوند.

دکتر هاشمی در بخش دیگری از حرف‌هایش بر استقرار سریع و کم نقص نظام ارجاع در چند منطقه از کشور تأکید کرد و افزود: همه کمک کنند تا این امر مهم به‌صورت واقعی و نه نمایشی اجرا شود. نباید در این زمینه شتابزده عمل کرد. همچنین چشم و هم‌چشمی‌ها نیز نباید باعث شود نپخته و بی‌گدار به آب بزنیم. مهم است از ناکامی‌های گذشته درس بگیریم و نظام ارجاع را که به کنترل هزینه‌ها و مردم بخصوص نیازمندان کمک می‌کند، مستقر کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه با دروغ خواندن اظهارات مقام‌های امریکایی درباره اینکه به فکر مردم ایران هستند، افزود: اینکه می‌گویند دارو، غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، دروغ است. شما این موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس می‌کنید. از نوزاد تا شهروندان عادی از این موضوع آسیب خواهند دید. وقتی روابط بانکی را قفل کردید، آسیب آن دچار مردم خواهد شد. باید در سه چهار ماه آینده شبانه روز کار کنیم. البته همان رقم ۳.۵میلیارد دلاری که برای دارو و تجهیزات پزشکی و نقدینگی به ما قول داده‌اند نیز باید تأمین شود.

او این را هم به حرف‌هایش اضافه‌کرد: بعضی قلب‌های بیماری دارند، هرچند تعدادشان کم است، اما پر سر و صدا هستند. بعضی از مدیران مدیریت‌شان با فضای مجازی صورت می‌گیرد. بخشی از آنتن صدا و سیما نیز متأثر از همین فضا است. در کشور دعواهایی وجود دارد. از اول هم بنا بود در هیچ کدام از دسته‌ها و گروه‌ها وارد نشویم؛ چون کار ما تخصصی است. بودن در بطن این مسائل، خوش عاقبت نبوده است. هیچ کدام از این گروه‌ها نیز عاری از خطا نبوده‌اند.

برخی‌ها به اسم دین و ایران، به فکر منابع خود هستند

وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از برخی افراد که برخلاف منافع ملی رفتار می‌کنند، عنوان کرد: این افراد ظاهراً انسان‌های بزرگی هستند، اما از الان به اسم دین، ایران و منافع ملی به فکر منافع خود هستند. وقتی به رفتار آنها نگاه می‌کنید اثری از منافع ملی نمی‌بینید. بسیاری از این تریبون‌ها را مردم و انقلاب به آنها داده‌اند، اما این افراد فقط به‌دنبال دیده شدن هستند. سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۴ چه می‌شود. در مجلس چه خواهد کرد یا اینکه بعداً در مجلس چه می‌کنند.

او بدهی‌های مزمن را مشکل اصلی حوزه سلامت خواند و به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کرد با نمایندگان مجلس، امامان جمعه و رسانه‌ها صحبت کنید و محدودیت‌ها و وضعیت فعلی را توضیح دهید. نارضایتی جایی ایجاد می‌شود که سطح توقع مردم با عمل ما متفاوت باشد. در طول این سال‌ها این فاصله را افزایش دادیم. هر کجا بیمارستانی افتتاح کردیم شخصی پشت تریبون رفته و به جای تشکر از نظام، دولت و دانشگاه می‌گوید ساخت بیمارستان بعدی را کی شروع می‌کنید.

دکتر هاشمی اظهار داشت: تقریباً هر هفته موضوعی در کشور ایجاد می‌شود، اما اصل کار هنوز روی زمین است. خود جریانات سیاسی نیز متوجه آن نیستند. نباید در خواب غفلت به سر بریم. در ۴۰ سال گذشته هیچ وقت شرایط مانند امروز نبوده است. در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند شک نکنید، چون اتفاقاتی را می‌بینیم که با هیچ عقلی قابل توجیه نیست. ظاهر، حرف و عمل این افراد با نیت‌شان کاملاً متفاوت است.
منبع: روزنامه ایران