تبیان، دستیار زندگی

طراحی اسباب بازی آموزشی- مکانیکی رشد و پرورش گل و گیاه به کودکان (پلنیک)

امروزه در سراسر جهان، اسباب بازی های متنوع و هیجان انگیز بسیاری برای کودکان طراحی و ساخته شده که تعدادی از آن ها، جنبه آموزشی و تعلیمی دارند؛ اما اکثریت این محصولات صرفاً به جهت ایجاد سرگرمی و لذت ساخته شده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

طراحی اسباب بازی آموزشی- مکانیکی رشد و پرورش گل و گیاه به کودکان (پلنیک)
نام ایده: طراحی اسباب بازی آموزشی- مکانیکی رشد و پرورش گل و گیاه به کودکان (پلنیک)
نام ارائه دهنده/دهند گان: الیکا مسیبی بهروز، آیدا اصغری و زهرا محمدی
زمینه و نوع پروژه: طراحی فنی- ساخت محصول
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 8(دوره اول)

 چکیده پروژه
این طرح به منظور آموزش و ایجاد علاقه کودکان به پرورش گل و گیاه صورت گرفته است.

امروزه در سراسر جهان، اسباب بازی های متنوع و هیجان انگیز بسیاری برای کودکان طراحی و ساخته شده که تعدادی از آن ها، جنبه آموزشی و تعلیمی دارند؛ اما اکثریت این محصولات صرفاً به جهت ایجاد سرگرمی و لذت ساخته شده اند. بخش بسیار مهمی از آموزش کودکان در زمینه های مختلف علمی، اخلاقی، علوم اجتماعی و... از طریق بازی و به کارگیری اسباب بازی ها صورت می گیرد. بنابراین طراحی و ساخت اسباب بازی های آموزشی مناسب با رده های مختلف سنی کودکان، در عین جذابیت، می تواند برای آن ها بسیار مفید باشد.

پرورش گل و گیاه، یک عمل سرگرم کننده و سودآور است که تأثیر بسیار زیاد زیست محیطی نیز دارد. رشد گیاهان، علاوه بر اینکه طراوت بسیار زیادی به محیط می بخشد، برای تصفیه هوا، تولید اکسیژن، از بین بردن آلودگی ها و... نیز بسیار مناسب است. در گذشته، اکثر خانه ها دارای حیاط بوده و مکان مناسب برای پرورش گل و گیاهان در آن ها وجود داشت. کودکان نیز، با مشاهده فعالیت کاشت توسط والدین و یا افراد بزرگسال، به این کار علاقه نشان داده و آن را می آموختند. این درحالی است که امروزه اکثر منازل، آپارتمانی اند و حتی محیط کوچکی برای کاشت و پرورش گیاه، در آن ها وجود ندارد. در برخی از منازل نیز که گل و گیاه در آن ها پرورش می یابند، امکان جست و جو و کند و کاو فرایند کاشت و رشد، توسط کودکان وجود ندارد. بنابراین می توان گفت، که پرورش گل و گیاه، یک مسأله آموزشی- علمی بسیار مهم است که امروزه صرفاً از طریق کتاب های درسی به کودکان آموزش داده می شود. می توان از امکانات آموزشی این موضوع، استفاده کرد و با تلفیق آن با بازی جذاب و هیجان انگیز، یک اسباب بازی آموزشی- تفریحی مناسب برای کودکان، طراحی کرد.

طراحی اسباب بازی آموزشی- مکانیکی رشد و پرورش گل و گیاه به کودکان (پلنیک)
هدف
در این پژوهش، طراحی اسباب بازی مناسب برای آموزش رشد گل و گیاه، هدف اصلی بوده است. ایده طراحی این محصول، متناسب با فضای منازل کاربران ایرانی و خصوصیات خانه های آن ها شکل گرفته و در تلاش است که با توجه به بازار هدف ایران، بتواند در جهت گسترش فرهنگ پرورش گل و گیاه مفید باشد. استفاده از این طرح، به عنوان اسباب بازی مناسب برای آموزش پرورش گل و گیاه به کودکان، می تواند به علاقه مندی کودکان به پرورش گیاه کمک کند، به آن ها فرایند و روش رشد گیاه از جمله: مقدار آبیاری، نور، دما و اسیدیته را به کودک آموزش داده و روند تغییر گیاه را در طول رشد نشان می دهد. همچنین برای آن ها سرگرمی آموزشی ایجاد می کند و به بهبود شرایط اسباب بازی های کودکان ایرانی کمک می کند. در نهایت پژوهش حاضر می تواند به بهبود بازار ایران و اقتصاد درونی کمک کند و از جنبه های مختلف به سلامتی، علم، اقتصاد و فرهنگ کاربران ایرانی یاری برساند.

روش
به منظور پیشبرد این هدف، پس از بیان کلیات طرح، در فصل دوم، در منابع مختلف و مرتبط با موضوع، مواردی چون فرایند رشد گیاه، اجزای مختلف گیاه، فواید کاشت گیاه، فواید اسباب بازی برای کودکان، انواع محصولات و نمونه های مشابه و... مورد بررسی و شناخت قرار گرفتند. در فصل سوم، ایده دهی برای طرح اسباب بازی مورد نظر صورت گرفت و در ادامه، باقی پژوهش های مورد نیاز در جهت اجرا و پیشبرد طرح نهایی، انجام شد. در فصل چهارم، مدل سه بعدی از طرح به دست آمد و نتیجه حاصل از روند پژوهش، مورد بحث و تحلیل قرار گرفت. در فصل پنجم، نتیجه گیری نهایی از مراحل مختلف پژوهش به دست آمد. در نهایت دانش آموزان به تهیه کاردستی‌ ها و نقاشی هایی در مورد گیاهان و شرایط نگهداری آن ها پرداختند.
 
مهارت های کسب شده
1.آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2.آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4.آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5.آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6.آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.آشنایی با روش های طراحی سه بعدی و همراه با پرسپکتیو محصول
8. آشنایی با پروپوزال نویسی
9. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات و پیدا کردن منابع مرتبط به پروژه، نمونه ها و سیستم های مشابه و موجود
10.  آشنایی با طراحی فرم های سه بعدی، طراحی به کمک پرسپکتیو و روش سه نما
11. آشنایی با مدل سازی با خمیر، قالب گیری با گچ و آلجینات
12. آشنایی با انواع نظریه ها و روش های طراحی محصول (طراحی کارکردگرا، طراحی احساس گرا، طراحی سبز و...)

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی آشنا ساختن دانش آموزان با چه چیزی بود؟ گل و گیاه
1. ساختمان
2.گل و گیاه
3.پارک
4. رودخانه

مطالب مرتبط:
ساخت فیلتر هوا با نانو الیاف
تاثیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر رشد خلاقیت های کودکان

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده : محبوبه همت