تبیان، دستیار زندگی

بیست و چهارم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه بیست و چهارم تیر 1397 هجری خورشیدی، اول ذی القعده 1439 هجری قمری، پانزدهم جولای سال 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
24 تیر 1373
سیدمحمد حسن آل ‏طیب جزایری عالم بزرگ خوزستان در 82 سالگی درگذشت. وی صاحب آثاری چون منظومه در حکمت، تحریر عروةالوثقی و الریاض المرضیه است.

24 تیر 1364
عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان (عج) با فرماندهی ارتش به مرحله اجرا درآمد. در جریان این عملیات، بلند ی های «سر سپندار»، «کلازرده» و «بربرزیندوست» آزاد شدند و 3 گردان پیاده کماندویی از سپاه پنجم عراق آسیب دیدند.

24 تیر 1358
جمهوری اسلامی ایران حکومت انقلابی ساندینیست ها در نیکاراگوئه را به رسمیت شناخت. ساندینیست ها به رهبری دانیل اورتگا در ژوییه 1979 به حکومت 45 ساله ی رژیم دیکتاتوری خاندان سوموزا پایان داده بودند.

24 تیر 1357
محمدرضا عاملی تهرانی از قایم مقامی حزب رستاخیز استعفا کرد و دلیل استعفای خود را توجه نکردن حزب به خواسته های مردم عنوان کرد.

24 تیر 1356
50 هزار دلار به دستور امیراسدالله علم وزیر دربار به «لسلی بلانک» نویسنده ی زن انگلیسی که در حال نگارش کتابی در شرح زندگی فرح پهلوی بود، پرداخت شد.

24 تیر 1335
اسکندر میرزا رییس جمهوری پاکستان به همراه همسر ایرانی خود ناهید امیرتیمور کلالی از مرز زمینی وارد ایران شدند. او نخستین رییس جمهوری این کشور پس از اعلام حکومت جمهوری بود.

24 تیر 1313
آیت اللَه سید موسی زرآبادی قزوینی حکیم و زاهد فرزانه در 58 سالگی چشم از جهان فروبست. وی صاحب آثاری چون حاشیه برمنظومه سبزواری، حاشیه بر شرح اشارات و رساله اصول دین بود.

24 تیر 1303
وزیر و رییس مالیه در بخشنامه ی تبدیل اسم اداره تفتیش کل به اداره پرسنل و محاکمات را به تمام اداره های مرکزی و ایالتی و ولایتی وزارت مالیه اعلام کرد.

24 تیر 1302
مصدق السلطنه وزیرامور خارجه در نامه ای به سفارت انگلیس از انجام دادن عملیات ساختمانی این کشور در جزیره ی هنگام انتقاد کرد و از دولت انگلیس خواست تا در صورت صحیح بودن این خبر، آن را متوقف کند.

24 تیر 1289
آیت الله سیدعبدالله بهبهانی از رهبران مشروطه در خانه خود به ضرب گلوله چهارتن مسلح که گفته می شد از گروه تندرو مجلس دوم پیروی می کردند به قتل رسید.

24 تیر 1285
روحانیون و مردم تهران در اعتراض به عملی نشدن خواسته‏هایشان مبنی بر تاسیس عدالت خانه و اجرای قوانین اسلام در جریان نهضت مشروطه، تصمیم به هجرت گرفته و در حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم متحصن شدند. از این رویداد در تاریخ به عنوان مهاجرت کبرا نام می برند.