تبیان، دستیار زندگی

شناسایی و کشف ۳۲۳ باند توزیع مواد مخدر

معاون اجتماعی قوه‌قضاییه از کشف ۲۳۲ باند توزیع کننده مواد مخدر و دستگیری یک هزار و ۴۳۲ خرده فروش در سال ۹۶ خبر داد و گفت: نقشه‌ خطرپذیری تولید و توزیع موادمخدر صنعتی ۸۹۷ محله در کشور ترسیم شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمدباقر الفت
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه، محمدباقر الفت درباره ناامن‌سازی محیط‌های تولید و توزیع موادمخدر صنعتی با همکاری نیروهای منتخب بسیج، اظهار کرد: برای تحقق این هدف نقشه‌ خطرپذیری  897 محله (محلات در شرف آلودگی) در کشور تکمیل و ترسیم و 35 دوره آموزشی برای نیروهای منتخب بسیج براساس سر فصل‌های مصوب ارسالی برگزار شد و برنامه‌ریزی به‌منظور برگزاری   99 کارگاه در کشور صورت گرفت.

این مقام مسئول در قوه‌قضائیه ادامه داد: در سال 96، 232 باند توزیع‌کننده در کشور کشف و یک هزار و 432 خرده فروش موادمخدر دستگیر شدند. همچنین 24 محل تولید موادمخدر صنعتی تعطیل شدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ قضاییه درباره نقش ستادهای مردمی و دیده‌بانان پیشگیری در کنترل و کاهش اعتیاد گفت: برای بهره‌مندی از این پتانسیل به منظور سازماندهی و استفاده از ظرفیت دیده‌بان‌های پیشگیری برای اجرای ماده 3 آیین‌نامه مراقبت بعد از خروج (نظارت بر اجرای تکالیف در خصوص معتادان بهبودیافته) کارگاه تربیت مدرس ملی برای 60 دیده‌بان مردمی و 15 دوره آموزشی استانی برگزارشد.

الفت به نتایج حاصل از اجرای برنامه‌های پیشگیرانه معاونت اشاره داشت و گفت: اجرای این برنامه‌ها باعث تسریع در اجرای احکام مرتبط با جرایم موادمخدر شده است به طوری که 547 هزار و 106  پرونده در طول سال 96 مختومه شد.

وی افزود: با عنایت به اینکه بیش از 50 درصد سرقت‌های خُرد، توسط معتادان، به ویژه معتادان متجاهر صورت می‌پذیرد، اجرای برنامه‌ها در بستر طرح‌های ساماندهی معتادان متجاهر منجر به کاهش حدود 4 درصدی ورودی پرونده‌های سرقت‌های خُرد در پایان سال 95 شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضاییه بیان‌کرد: کاهش 30 درصدی لغزش مجدّد (تکرار) در معتادان بهبودیافته‌ شرکت‌کننده در دوره‌های سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ویژه معتادان بهبودیافته‌ مراکز ماده 16 (دوره‌های مهاجر) براساس رصد و بررسی طولی موارد، فعالسازی حدود 40 درصد ظرفیت دستگاه‌های مسئول  و عملیاتی کردن آیین‌نامه‌ مراقبت بعد از خروج معتادان از مراکز درمان اجباری، مطابق وظایف محوله به آنها در آیین‌نامه (از طریق استخراج تکالیف دستگاه‌ها، کمی‌سازی شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توجیهی برای تمامی دست‌اندرکاران و استفاده از ظرفیت شورای پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها )، غربالگری و ثبت اطلاعات 130 هزار و 200 دانش‌آموز در سامانه جامع نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان(نماد)، شناسایی و غربالگری 7 هزار و860 دانش‌آموز پسر و 9 هزار و 447 دانش‌آموز دختر در معرض خطر، پرخطر یا مبتلا به اعتیاد، ارائه‌ آموزش‌های ارتقایی، مشاوره‌های روان‌شناختی و ارجاع موارد برای دریافت بسته‌های خدمتی و  مداخلات درمانی مناسب از طریق سامانه نظام ارجاع نمـاد از جمله دستاوردهایی قابل ذکر هستند.

الفت بیان کرد: در سال‌های 95 و 96،  43 هزار و 680  نفر ساعت دوره برای سربازان و کادر نظامی و انتظامی در 24 استان کشور، 80 دوره کارگاهی مداخله به منظور کاهش طلاق‌های با علت اعتیاد ویژه اعضای مراکز مشاوره در معیت دادگاه خانواده، 124 هزار و 416 نفر ساعت تربیت مدرس و 62 هزار و 960 نفر ساعت مهارت‌آموزی برای گروه‌های هدف مخاطب دوره‌های مدیریت مهارت و دانش رفتار (امید) در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد برگزار شد. در این مدت ماده‌ 6 دستورالعمل ساماندهی  زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها  که منجر به کاهش ورودی حدود 8 درصد زندانیان مرتبط با موادمخدر در سال 95 شده و روند کاهشی آن در طول سال 96 نیز مشهود است نیز عملیاتی شد.
منبع: تسنیم