تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

چرا سیستم ایمنی بدنمان ضعیف می شود؟

استرس، فشارهای روحی، افکار منفی، افسردگی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، آفت‌کش‌ها و غیره از جمله عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیستم ایمنی

آقایی 35 ساله هستم که نتایج آزمایشاتم نشان می دهد که سیستم ایمنی بدنم ضعیف شده است. چه عاملی باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود و رعایت چه رژیم غذایی برای بنده موثر است؟

ضعیف شدن سیستم ایمنی دلایل مختلفی دارد. باید بدانید که عوامل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود عملکرد سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود. استرس، فشارهای روحی، افکار منفی، افسردگی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، آفت‌کش‌ها و غیره از جمله عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند. در عوض مواد غذایی مناسب تأثیر زیادی در تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن دارد.

مواد غذایی که باعث تضعیف و همچنین تقویت قدرت دفاعی بدن می‌شود به قرار زیر است:

چربی‌های اشباع شده و ترانس به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رسانند. زمانی که مصرف این چربی‌ها بیشتر می‌شود احتمال ابتلا به سرطان کولون، سرطان سینه، سرطان تخمدان و پروستات افزایش می‌یابد.

نیترات‌هایی که در سوسیس و کالباس‌ها وجود دارد در بدن ترکیبات سرطان‌زا تولید می‌کنند؛ زمانی که شما به مصرف این قبیل مواد غذایی روی می‌آورید و به فرزندانتان هم می‌دهید، سعی کنید در کنار آن مواد غذایی سرشار از ویتامین C هم مصرف کنید. این کار باعث می‌شود که جلوی آسیب‌های زیاد را بگیرید.

توجه داشته باشید پخت غذا به صورت باربکیو، غذاهای سرخ کردنی، گوشت‌هایی که زیاد کباب می‌شوند نیز تأثیر سرطان‌زایی دارند.

برخی از افزودنی‌های غذایی می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. برای همین است که همیشه توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف محصولات غذایی که حاوی مواد افزودنی هستند خودداری کنید.

علاوه بر این‌ها، ماده‌ای به نام آفلاتوکسین که در گردوی کهنه و پسته وجود دارد نیز بی نهایت سرطان‌زاست.

گام‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

توصیه می‌کنیم به میزان کافی پروتئین مصرف کنید. پروتئین‌ها برای ساخت آنتی‌کورها که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند لازم هستند.

هر روز چربی‌های ضروری مصرف کنید. امگا3 ها در پودر تخم دانه‌ی کتان، روغن کانولا، گردو، تخم کدو و ماهی‌های چرب وجود دارد. توجه داشته باشید که در مصرف چربی‌های اشباع نشده‌ی پلی دچار افراط نشوید چون این چربی‌ها به اکسیداسیون حساس هستند و این امر به آزاد شدن رادیکال‌های آزاد منجر می‌شود که باعث رشد تومورهای سرطانی می‌شوند.

روزانه 5 واحد یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید. میوه و سبزیجاتی که دارای ویتامین C (کیوی و مرکبات ) و بتاکاروتن (هویج و غیره) هستند را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. این ویتامین‌ها آنتی اکسیدان بوده و با سرطان مقابله می‌کنند. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف میوه و سبزیجات آن‌ها را با دقت بشویید تا سموم یا آفت کش‌هایی که به آن‌ها زده می‌شود از بین برود. به طور مرتب از گیاهان چلیپایی مثل کلم، گل کلم ، بروکلی و ... استفاده کنید. این مواد غذایی احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهند.

ورزش سیستم ایمنی بدنتان را تقویت خواهد کرد.


داشتن یک تغذیه‌ی سرشار از فیبرها مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و غیره از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

روزانه ماست یا مکمل باکتری‌های لاکتیک (با مشورت پزشک) مصرف کنید. این مواد غذایی باعث کاهش رشد و تکثیر باکتری‌های مُضر در روده می‌شوند و در جداره‌های روده یک مخاط محافظتی ایجاد می‌کنند.

در تهیه غذاهای خود از سیر و پیاز استفاده کنید. این مواد غذایی مفید خواص ضد سرطانی دارند و ضدالتهاب هستند.

 مصرف محصولات لبنی را فراموش نکنید. انواع محصولات لبنی حاوی کلسیم بوده و با سرطان کولون مقابله می‌کنند.

 از مصرف مواد غذایی دیگری که حاوی خواص آنتی اکسیدانی‌اند غافل نشوید از قبیل:
- ویتامین E
- سلنیوم
- ترکیبات فنولیک موجود در چای، سیب، سیب زمینی، سویا، سیر
- فلاوونوئیدها مثل چای، پیاز، بروکلی

به طور مرتب ورزش کنید. ورزش سیستم ایمنی بدنتان را تقویت خواهد کرد.

فرزندان ما حق یک زندگی سالم را دارند. به تغذیه‌ی آن‌ها اهمیت بدهید. تا حد امکان اجازه ندهید فست فود، غذاهای آماده و صنعتی، شیرینی‌جات زیاد، نوشیدنی‌های گازدار و غیره مصرف کنند. بهتر است از همان کودکی به فکر آینده بود و سلامت جسم و روح را قربانی تغذیه و شیوه‌ی زندگی ناسالم نکرد.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان