تبیان، دستیار زندگی

زنان ایران در رقابتهای پاراآسیایی فراتر از قهرمانی

زنان ورزشکار معلول ایران با حضور 75 نفری خود در ترکیب کاروان اعزامی ایران به مسابقات پاراآسیایی اندونزی پیامی فراتر از قهرمانی برای دنیا دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزش بانوان
از دید زنان معلول ورزشکار، محدودیت‌ها سکوی پرش به سوی افتخارات بزرگ جهانی است، آنان با اراده پولادین خود آینده را فراتر از تصورات ما می سازند و فارغ از حرف و حدیث ها، همپای ورزشکاران سالم در عرصه های جهانی و المپیکی فراتر از انتظار ظاهر می شوند.
این روزها رسانه ها مملو از اخباری است که حکایت از تداوم رکورد شکنی و کسب نخستین های دنیای ورزش توسط ورزشکاران زن در ایران و جهان دارد. به شهادت تاریخ ورزش ایران، ورزشکاران زن معلول در کسب موفقیت و مدال آوری، پیش قراول ورزشکاران زن سالم بودند.
نخستین مدال ایران در ورزش زنان را «نیره عاکف»، تیرانداز پرآوازه کشورمان در پارالمپیک 2000 «سیدنی» استرالیا به دست آورد، سپس «زهرا نعمتی» با وجود ویلچرنشینی، در تیر و کمان تاریخ سازی کرد و علاوه بر عنوان نخستین بانوی مدال آور ورزش ایران در المپیک و پارالمپیک، به الگویی برای زنان جهان تبدیل شد.
نعمتی که به دلیل عارضه تصادف خودرو در سال ۱۳۸۳ به اجبار ویلچرنشین شده بود، با ورزش تیروکمان پس از 6 ماه فعالیت، تیر تلاش را در خال قهرمانی کشور نشاند و به تیم ملی دعوت شد. وی با کسانی تمرین می کرد که هیچ گونه معلولیت جسمی نداشتند. وی 2 سال در اردوی تیم ملی بزرگسالان تیر زد تا به تیم ملی پارالمپیک دعوت شد. این دعوت آغاز مسیر طولانی قهرمانی‌های او بود.
کمی پس از آن «ساره جوانمردی» یک استثنایی دیگر، با کسب 2 مدال طلا در یک پارالمپیک تاریخ ساز شد. این افتخارات بر اقتدار زنان معلول ایران در آسیا و جهان افزود و مجامع بین المللی را وادار به تمجید و تحسین از زنان ورزشکار مسلمان کرد.
زنان ورزشکار معلول که حضور در بازی های پاراآسیایی را سکوی پرش به المپیک می دانند، در نخستین دوره بازی های 2010 «گوانگژو» کشور چین، 34 زن کاروان 157 نفری ایران موفق به کسب 2 مدال طلا، سه نقره و 9 برنز شدند.
اما کسب 27 مدال از 120 مدال کاروان ایران در دومین دوره بازی های پاراآسیایی 2014 «اینچئون» کره جنوبی، توسط زنان معلول، نابینا و کم بینای ایرانی نشان داد که اگر فضا برای فعالیت ورزشی این قشر فراهم شود، آنان می توانند دوشادوش مردان و چه بسا بهتر از آنان برای کشور افتخار آفرینی کنند.
زنان معلول ورزشکار در کنار افتخار آفرینی های خود در میادین ورزشی، ثابت کردند حجاب محدودیت نیست. آنان در سال های اخیر حتی بیشتر از ورزشکاران زن سالم در بخش تیمی مدال آوری کرده اند.
به گفته مسوولان ورزشی کشور، با حضور 75 ورزشکار زن معلول در بازی های پاراآسیایی جاکارتا، در بدبینانه ترین حالت، 80 درصد و خوشبینانه ترین حالت، 100 درصد بار مدال آوری بر دوش آنان است. آنها برای ارتقای جایگاه آسیایی ایران حساب ویژه ای در مدال آوری زنان باز کرده اند.
در واقع حضور زنان ورزشکار معلول در رقابت های ورزشی نبردی فرهنگی و اجتماعی است. آنها با تکیه بر اراده محکم و استوار خود به جنگ باورها و ذهنیت های نادرست جامعه رفته اند. آنان نشان دادند که هیچگاه معلولیت مانع و محدودیت نیست.
سومین دوره بازی های پاراآسیایی 14 تا 21 مهر ماه امسال با حضور سه هزار و 589 ورزشکار از 43 کشور آسیا در 18 رشته ورزشی به میزبانی اندونزی در شهر جاکارتا برگزار خواهد شد.

منبع:ایرنا