تبیان، دستیار زندگی

ارتباط مصرف گوشت کوسه ماهی و ابتلا به آلزایمر

مطالعات نشان می دهد باله ها و گوشت کوسه ماهی حاوی مقادیر بالای نوروتوکسین های مرتبط با بیماری آلزایمر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارتباط مصرف گوشت کوسه ماهی و ابتلا به آلزایمر
به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار مهر، دانشمندان دانشگاه میامی آمریکا در مطالعه ای جدید دریافته اند که غلظت بالایی از مواد سمی مرتبط با بیماری های عصبی در باله ها و ماهیچه های 10 گونه کوسه ماهی وجود دارد.
تیم تحقیق در این مطالعه، باله ها و نمونه های بافت ماهیچه ای 10 گونه کوسه ماهی یافت شده در اقیانوس آرام و اطلس را از لحاظ غلظت دو ماده سمی جیوه و N-methylamino-L-alanine (BMAA) بررسی کردند.
دبورا ماش، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعات اخیر ارتباط بین BMAA با بیماری های عصبی نظیر آلزایمر و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را نشان داده اند.»
به گفته محققان در حالی که هم جیوه و هم BMAA برای سلامت پر خطر هستند، همراه با هم ممکن است دارای تاثیرات سمی قوی تری نیز باشند.
محققان با آزمایشات انجام شده دریافته اند که غلظت جیوه و BMAA در باله ها و ماهیچه های تمامی انواع کوسه ها به قدری هست که تهدیدی برای سلامت انسان تلقی شود.
ماش در این باره می گوید: «نتایج ما بیانگر این موضوع است که انسان های که از بخش های کوسه ماهی نظیر باله، گوشت و غضروف آن استفاده می کنند در معرض ریسک ابتلا به بیماری های عصبی قرار دارند.»

مطالب مرتبط:
کشف ذرات آلوده هوا در مغز
بمب هسته‌ ای و راز تقسیم سلول‌ های عصبی

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی