تبیان، دستیار زندگی
خوابیدن از نگاه بسیاری یعنی تنبلی! این در حالی است كه این دو هیچ ربطی به یكدیگر ندارند. خواب یعنی پاسخ به نیازی طبیعی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان و چرت بعد از ظهر

خوابیدن از نگاه بسیاری یعنی تنبلی! این در حالی است كه این دو هیچ ربطی به یكدیگر ندارند.

خواب یعنی پاسخ به نیازی طبیعی.

خوابیدن در محل کار

اگر شركت ها نگاه بلند مدت تری داشتند، متوجه می شدند كه خواب نیمروز، عمل كرد كاركنان آنها را بهبود می بخشد.

لوك كینگزلی – سخنگوی مركز تحقیقات خواب- می گوید: در تابستان كه مشكل خواب آلودگی بیشتر می شود، خواب نیمروزی كوتاه، كمك زیادی به همه می كند.

وی می افزاید: بیشتر مردم در طول روز استراحتی نمی كنند و تمام روز را بیدار می مانند، اما آنها خود را فریب می دهند. خواب نیمروزی كوتاه مدت، این مشكل را حل می كند؛ خواب نیمروزی یعنی به درخواست بدنمان گوش می كنیم.

خواب روزانه در بهبود كیفیت كار و روابط اجتماعی و تأمین انرژی مؤثر است و مؤسسه تحقیقات خواب اخیراً اعلام كرده است كه دو مرتبه خواب در شبانه روز، كاملاً طبیعی است و بدن ما به گونه ای طراحی شده است كه به خواب نیمروزی احتیاج دارد.

خواب نیمروزی یعنی به درخواست بدنمان گوش می كنیم.در واقع انرژی ما دوازده ساعت پس از عمیق ترین لحظه خواب شبانه دچار افت می شود و ما خواب آلوده می شویم و دمای بدنمان افت می كند. در این شرایط، خواب نیمروزی كوتاه(حدود 15 دقیقه)، ما را سرحال می کند.

پروفسور هرون- مدیر مركز تحقیقات خواب- در دانشگاه لابرو می گوید: افرادی كه تمایل به خواب نیمروزی دارند، خوب است كه حدود 15 دقیقه در روز استراحت كنند و بیش از این مفید نخواهد بود، زیرا وقتی از خواب بیدار می شوید، احساس می كنید كه سرتان سنگین شده است.

وی همچنین هشدار داد كه بعضی خستگی ها ناشی از دیر رفتن به رختخواب است و ربطی به نیاز طبیعی بدن ما ندارد. بدن به شكل طبیعی به 7 تا 5/7 ساعت خواب احتیاج دارد.

وی این ادعا را كه محرومیت از خواب، معضل همه گیر دنیای مدرن است رد می كند و می گوید: این حقیقت ندارد كه مردم صد سال پیش، بیشتر می خوابیدند.

در جایی دیگر دكتر غلامحسین اسدی- متخصص مغز و اعصاب- در این زمینه می گوید: استفاده از قرص خواب برای خواب نیمروزی، علاوه بر عدم اثربخشی، عوارض جانبی نیز به همراه دارد.

همچنین محققان دانشگاه منچستر انگلیس در پاسخ به این سؤال كه " چرا انسان ها پس از صرف غذا احساس خواب آلودگی می كنند؟ "می گویند: قند موجود در غذا كه گلوكز نامیده می شود، علائم عصبی را که توسط سلول های مغزی ایجاد می شوند و سبب بیدار ماندن فرد می شوند، متوقف می كند.

برای رفع خواب آلودگی پس از صرف غذا، استفاده از آب نبات های بدون قند حاوی نعنا یا برگ تازه نعنا می تواند بسیار كارآمد باشد.

صدف كوه كن

* مطالب مرتبط :

احساس خواب آلودگی پس از صرف غذا

نشاط بعد از ناهار با نعنا

آیا شما به خواب آلودگی شدید دچار هستید ؟

تغذیه مناسب برای رفع خستگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.