تبیان، دستیار زندگی

در دیدار پوتین و ولایتی چه گذشت؟

مشاور عالی رهبر انقلاب گفت: ایران و روسیه به همکاری هم خود در سوریه و در منطقه برای حمایت از حکومت‌های قانونی این کشور‌ها ادامه می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ولایتی
علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفت‌وگو با خبر 14 شبکه یک صداوسیما به تشریح جزئیات دیدارش با رئیس جمهور روسیه پرداخت و گفت: در این ملاقات پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری تسلیم پوتین شد.

وی افزود: این ملاقات حدود 2 ساعت طول کشید که بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود و درباره همه موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت شد، آقای پوتین درباره روابط دوجانبه، از پیشرفت روابط ابراز رضایت کرد.

ولایتی تصریح کرد: طی ماه‌‌های اخیر، آقای روحانی دیدارهای متعددی با پوتین داشت و پوتین از عملیاتی شدن این قرارها ابراز رضایت کرد، آقای روحانی نیز از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند.

مشاور مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری به رابطه ایران و روسیه به عنوان رابطه‌ای راهبردی و استراتژیک از دیرباز نگاه می‌کنند و سیاست ایران تحت اشراف رهبری دنبال می‌شود، آقای پوتین هم این اعتقاد را دارد.

وی ادامه داد: آقای پوتین طبق آماری که داشتند گفتند که در چهارماهه اول سال 2018، میزان تبادلات تجاری بین دو کشور 36 درصد افزایش داشته است، همچنین  رئیس جمهور روسیه تاکید کردند که روابط نفتی ایران و روسیه می‌تواند تا سقف 50 میلیارد دلار در ایران حوزه نفتی و گازی ادامه پیدا کند و روسیه آمادگی سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز ایران را دارد و می‌تواند جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کردند.

ولایتی همچنین با اشاره به سایر مباحث مطرح شده در این جلسه، گفت: در رابطه با مسائل نفتی و هسته‌ای صلح آمیز و همکاری هسته‌ای و ارتباطات و راه‌آهن و خط ارتباطی شمال به جنوب مطالبی داشتند و صحبت‌هایی کردند.

مشاور مقام معظم رهبری بیان کرد: در رابطه با نفت یکی از شرکت‌های مهم نفت روسیه با وزارت نفت قراردادی به مبلغ 4 میلیارد دلار را منعقد کرده یا در حال انعقاد است. دو شرکت دیگر روسی "روس‌نفت" و "گازرپروم‌نفت" مذاکرات دیگری را شروع کرده و قراردادهای آنها می‌تواند تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

مشاور مقام معظم رهبری بیان کرد: در حوزه هسته‌ای نیز با روس‌ها یک رآکتور هزار مگاوتی را تأسیس کرده‌ایم و دو رآکتور دیگر در حال ساخت است که پوتین از جزئیات آنها اطلاع داشت. طبق هماهنگی‌هایی که پیشتر با آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شده بود، در این دیدار برای تأسیس رآکتورهای 100 و 35 مگاواتی برای مناطق جنوب و سواحل جنوبی کشور به منظور تولید نیرو و آب شیرین صحبت شد.

ولایتی افزود: این نیروگاه در عین تولید نیرو، از بخار آبی که حاصل می‌شود می‌توان برای آب‌شیرین استفاده کرد و در آینده نه چندان دور، با انتقال فناوری که امید داریم انجام شود، سازمان انرژی اتمی بتواند رآکتورهای جدیدی در سرتاسر سواحل جنوب ایجاد کند.

مشاور عالی رهبر انقلاب گفت: طی 10 روز گذشته در خصوص راه‌آهن اینچه‌برون به گرسمار، برای برقی‌کردن آن در شهر ساری مقدماتش انجام شد. آقای پوتین بر کریدور شمال به جنوب تأکید کرد، مسیری که برای انتقال کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا می‌تواند در هزینه 40 درصد و در زمان 40 درصد صرفه‌جویی انجام شود.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خلاف برخی شایعات، برخی دشمنان مشترک ایران و روسیه به آن دامن می زنند آقای پوتین تاکید داشت که ایران و روسیه  به همکاری هم خود در سوریه و در منطقه برای حمایت از حکومت های قانونی این کشورها ادامه می‌دهند و از تمامیت ارضی آنها دفاع می کنند و موافق این است که این همکاری ها همچنان هم در حوزه دفاعی هم در حوزه سیاسی ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: مذاکرات آستانه که بین معاونین وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه انجام می شود هم ایران و روسیه توافق دارند که ادامه پیدا کند؛ آقای پوتین تأکید کرد که روسیه تحریم هایی که آمریکا و دیگران علیه ایران دنبال آن هستند را قبول ندارد، تحریمی که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل نباشد از نظر ما پذیرفتنی نیست و ما به آن پایبند نخواهیم بود.

مشاور عالی رهبر انقلاب تصریح کرد: آقای پوتین در این نشست گفتند که ما در رابطه با برجام در کنار ایران هستیم و از حقوق ایران دفاع خواهیم کرد؛ همچنین در این جلسه رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد که به زودی در تهران اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه را در رابطه با قضیه سوریه داشته باشیم.

ولایتی در پایان خاطر نشان کرد: درباره کمیسیون مشترک، با آقای نواک دیدار داریم، آنچه که به اقتصاد مربوط است و در دیدار با آقای پوتین به آن ورود کردیم، با ایشان به تفصیل صحبت می‌کنیم و هرجا مشکل باشد را برای حل سریع آن به سران دو کشور منتقل می‌کنیم؛ در ادامه نیز قرار است در "مجمع والدای" که یک مجمع بزرگ و مهم است صحبت می‌کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان