تبیان، دستیار زندگی

اصلاح الگوی مصرف در زمینه پلاستیک

مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بار بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف در زمینه مصرف پلاستیک تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلاستیک
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بار در نشست خبری با موضوع روز بدون نایلکس گفت: شورای شهر به عنوان نهاد قانونگذار در سال ۸۸ تکلیفی بر عهده شهرداری گذاشت که بر مبنای آن می بایست الگوی مصرف در زمینه نایلکس و پلاستیک تغییر کند.

وی گفت: از آن زمان یک واحد تولید نایلکس تجزیه پذیر در میدان مرکزی میادین میوه و تره بار شکل گرفت که بر اساس تکنولوژی روز اقدام به تولید نایلکس می کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بار در ادامه گفت: در ابتدا ۲۰ درصد نایلکس های تولیدی به صورت تجزیه پذیر ارائه می شد اما اکنون ما این عدد را به ۱۰۰ درصد نایلکس پایه گیاهی و تجزیه پذیر رسانده ایم به بیان دیگر ۵۰ درصد نایلکس های ما تجزیه پذیر و ۵۰ درصد پایه گیاهی هستند.

۳ برابر بیش از میانگین جهانی نایلکس مصرف می کنیم

رحیمی با اشاره به اینکه روز ۲۱ تیرماه روز بدون نایلکس معرفی شده است، گفت: انجمن فرآوری پلاستیک در اروپا در سال ۲۰۱۴ عنوان کرد: سالانه ۳۰۰ میلیون تن ظروف پلاستیکی در جهان تولید می‌شود.

وی افزود: ما جزو ۱۰ کشور پرمصرف پلاستیک در جهان هستیم و ۳ برابر بیش از میانگین جهانی استفاده می کنیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بار تصریح کرد: این شاخص خوبی نیست که پلاستیک را در یک دقیقه تولید، در ۵ دقیقه استفاده کنیم و ۳۰۰ سال ماندگاری در محیط  داشته باشد.

ارائه تخفیف در ازای حذف پلاستیک

عبدالحسین رحیمی در ادامه گفت: همه ما مسئول هستیم تا به زعم خود زمینه کاهش این پلاستیک و نایلون را فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بار گفت: مادر سازمان میادین میوه و تره بار طرح تشویقی به این منظور مشخص کردیم که به ازای هر یک کیلو خرید در صورتی که مشتری از پلاستیک استفاده نکند به وی تخفیف داده می‌شود.

وی افزود: میزان این تخفیف ۵۰ تومان برای هر کیلو است و این طرح از اول خرداد اجرایی شده است.

رحیمی ادامه داد: سلامت موضوع بسیار مهم  و خط قرمز است و قطعا شهروندان باید اولین قدم را در این زمینه بردارند.

وی گفت: به عنوان مثال پیشترها و در زمان گذشته معمولا خانواده ها از زنبیل برای خرید استفاده می کردند اما با تغییر سبک زندگی زنبیل جای خودش را به پلاستیک داده است.

از همه ایده های جدید استقبال می کنیم

در ادامه این نشست افشین حبیب زاده رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران گفت: نگاه کلان ما، استفاده از کیسه هایی است که زودتر تجزیه شود و سریعتر به طبیعت باز گردد.

وی با تقدیر از اقدامات سازمان میادین میوه و تره بار در این زمینه افزود: توقع ما مشارکت مردم در این حوزه است. حقوق و تکالیف مشخص شده است. مردم هم حق دارند و هم تکالیفی را باید انجام دهند.   حقوق و تکالیف هم مشخص است.

حبیب زاده در پایان گفت: مردم با این مسائل خوب آشنا هستند و به بحث سلامت اهمیت می دهند البته باید کارهای جدیدی هم انجام شود. شورای اسلامی شهر تهران با ایده های جدید موافق است و از آن استقبال می کند.


مشکل عمده، تولید انبوه پلاستیک و رهاسازی آن در طبیعت است

قائم مقام مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: جایگزینی نایلون های تجزیه پذیر مصوبه شورای شهر تهران است البته در این مصوبه به جایگزینی تاکید شده نه حذف.

جعفری گفت: در این زمینه شهرداری تهران به اهدافش رسیده  و مصوبه محقق شده است.

وی با انتقاد از وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت متولی بهداشت و سلامت است اما متاسفانه در نانوایی ها که نان داغ ارائه می دهند و تاثیر آن در پلاستیک بسیار مخرب است هنوز شاهد اقدام جدی نبوده ایم.

جعفری افزود: ما سه مشکل عمده در حوزه پلاستیک داریم. تولید انبوه، عدم مدیریت و رهاسازی آنها در طبیعت.

قائم مقام مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: وظیفه اصلی ما حساس کردن جامعه نسبت به آسیب های پلاستیک ولاستیک برای سلامتی فردی و محیط است تا به سمت مصرف کمتر آن برویم.
منبع: مهر