تبیان، دستیار زندگی

مقابله با کاروان‌های غیرمجاز عتبات بی‌نتیجه است

مسؤول سابق شرکت شمسا در نجف با اشاره به اینکه حذف کاروان‌های آزادبر عتبات پاک کردن صورت مسأله است، گفت: مقابله با این کاوران‌ها بی‌نتیجه است بلکه باید با نظارت کافی بر کاوران‌های غیرمجاز مانع ایجاد تخلفات شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کربلا

عشق به امام حسین(ع) در دل هر پیر و جوانی روز به روز بیشتر می‌شود و کسی نیست که آرزوی سفر به کربلا را در دل نداشته باشد.

در سال‌های گذشته در کنار کاروان‌های حج و زیارت، کاروان‌های آزاد سفر به عتبات نیز راه‌اندازی شد و به بهانه هزینه کمتر بسیاری از افراد را با خود همراه کرد.

درست است که بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز عتبات، موجب سردرگمی و ایجاد مشکلاتی برای زائران می‌شوند اما برخی نیز از سفر به این کاروان‌ها راضی بوده و گاهی این کاروان‌ها را بهتر از کاروان‌های حج و زیارت ارزیابی می‌کنند.

البته این امر در زمانی که زائران با بیماری یا حادثه‌ای مواجه نشوند، ممکن است صدق کند اما در مواقع مواجهه با حملات تروریستی یا فاجعه‌ای در مسیر بر اساس آمارهای سازمان حج و زیارت، این کاوران‌ها به دلیل نداشتن بیمه از حداقل حقوق خود نیز بی‌بهره‌ خواهند ماند. به همین دلیل است که سازمان حج و زیارت همواره افراد را به ثبت‌نام و همراهی با کاروان‌های مجاز تشویق می‌کند.

حذف کاروان‌های آزادبر عتبات پاک کردن صورت مسأله است/ لزوم نظارت بر کاروان‌های غیرمجاز

گاهی برخی علاقه‌مند به حضور در کاروان‌های آزاد هستند و معتقدند در برخی موارد رسیدگی آن‌ها بیشتر است، چه کنیم تا افراد را با کاروان حج و زیارت همراه کنیم؟

یک موقعی پیش می‌آید که مشکلی داریم و نمی‌توانیم آن مشکل را حل کنیم و تصمیم می‌گیریم که به جای حل کردن مسأله، صورت مسأله را پاک کنیم. اینکه بگوییم حج و زیارت کاروان می‌برد و نیازی به کاروان آزاد نیست و چگونه افراد را به سمت کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت سوق دهیم، یعنی پاک کردن صورت مسأله.

اما در هر مباحثی بخش دولتی و آزاد داریم. در کاروان‌های عتبات به جای اینکه صورت مسأله را پاک کنیم و بگوییم که باید کاروان‌های آزاد را حذف کنیم، بهتر است نظارت بر کاروان‌های آزاد ایجاد کرده تا مردم فریب نخورند.

در نجف که سال‌ها بودم هر چند وقت یک‌بار مشکلاتی ایجاد می‌شد به طوری که مدیر کاروان زائران را رها می‌کرد یا مثلا در هتلی اسکان می‌داد که امکانات بسیار محدود و نامطلوب بود و این امر مشکلات زیادی همراه می‌آورد.

اما اگر نظارت قوی بر کاروان‌های آزادبر عتبات ایجاد شود و این کاروان‌ها در چارچوب قوانین حرکت کرده و با تأئیدیه ناظران بحث اسکان و تغذیه ارزیابی شود، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

مقابله با کاروان‌های غیرمجاز عتبات بی‌نتیجه است

بر همین اساس بهتر است نظارت به گونه‌ای شود که کاروان‌ها نتوانند مشکلی برای زائران ایجاد کنند اما اگر با کاروان‌های غیرمجاز مقابله کنیم، به نتیجه‌ای مطلوب نخواهیم رسید چرا که از نظر قانونی نمی‌توان جلوی زیارت را برای افراد گرفت؛ به طوری که سفارت عراق می‌گوید من به هر کسی بخواهد زیارت برود ویزا می‌دهم یا دولت عراق هم می‌گوید که هر کسی بخواهد بیاید امکان اسکان دارد؛ بنابراین مقابله با این کاروان‌ها چندان قابل قبول و ثمربخش نیست اما با نظارت بر کاروان‌های آزاد می‌توان هماهنگی ایجاد کرد.

مثلا سفارت ایران در عراق قوانینی دارد که هر مسافری از عراق بخواهد به ایران بیاید، باید اول بیمه شود بعد ویزا به او تعلق می‌گیرد، اما در ایران به این شکل نیست و بدون بیمه هم به افراد ویزا داده می‌شود. بنابراین، با وضع قوانینی می‌توان این مشکل را حل کرد تا سفارت بدون داشتن بیمه به کسی ویزا ندهد.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.