تبیان، دستیار زندگی

مکمل خوراکی صد درصد گیاهی دام و طیور با استفاده از فناوری نانو

یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار محصولی را به‌عنوان مکمل خوراکی دام و طیور تولید و تجاری‌سازی کرده که صد در صد گیاهی است. در تولید این محصول از فناوری نانو بهره برده شده و نیز موجب تولید فرآورده های گوشتی و لبنی سالم تر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذا
این شرکت دانش‌بنیان مکمل افزودنی به خوراک دام و طیور تولید کرده است که برای افزایش وزن، کاهش تلفات، پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های تنفسی طیور کاربرد دارد.
این محصول حاوی عصاره و اسانس گیاهان دارویی و معطر است که با خواص ضد میکروبی موجب افزایش سطح ایمنی طیورگوشتی و تخم گذار شده و همچنین با تقویت سیستم تنفسی و سیستم گوارشی طیور موجب استفاده کمتر از داروهای شیمیایی می شود که در نهایت کاهش با قیمانده های دارویی و شیمیایی در فرآورده های گوشتی و لبنی نیز به‌سلامت استفاده کنندگان از آنها به‌عنوان غذا یعنی انسان‌ها برمی‌گردد.
مزیت این مواد افزودنی این است که وقتی خوراک دام و طیور را به صورت پلت (خوراک آماده دام و طیور)تولید می‌کنند این مکمل را به آن وارد می‌کنند که با حرارت دادن از بین نمی‌رود.
فرحناز صاحب زاده مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این محصول نمونه خارجی و نمونه‌های داخلی دیگر با خلوص گیاهی مشابه ندارد. پس در نظر داریم در آینده نزدیک آن را به کشورهای دیگری که در زمینه دام و طیور فعالیت دارند صادر کنیم.
وی بیان کرد: از شاخص‌های دانش‌بنیان شدن برای هر شرکت فناوری محصول و خدمات آن شرکت است که ما نیز از این امر مستثنی نیستیم. ما از فناوری نانو در محصولات خود استفاده کردیم و فناوری محصولاتمان در فرمولاسیون و دوز پایین مصرف آنها نهفته است.
صاحب زاده گفت: پرورش دهندگان دام و طیور و حتی بعضا کارخانجات تولید خوراک دام و طیور برای استفاده از اثر بخشی گیاهان دارویی و کاهش مصرف داروهای شیمایی ، مقادیر زیاد از گیاهان را برای هر تن استفاده می کنند تا نتیجه‌بخش باشد. اما محصولات ما میزان را به یک کیلوگرم رسانیده است.
وی توضیح داد: با استفاده از فناوری نانو، سطح جذب را نیز در بدن دام افزایش داده‌ایم. فناوری ما در فرمولاسیون ما نهفته است. فرمول هم دست خودمان است و تا امروز میدانیم که از پیچیدگی خود برخوردار است.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این محصول با اشاره به این که محصولات خود را در چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) معاونت علمی نیز ارائه خواهند کرد، گفت: در دوره‌های قبلی برگزاری این جشنواره نیز حضور داشتیم و معتقدم حضور در این رویداد می‌تواند بر شناخته شدن محصولات اثرگذار باشد.
صاحب زاده ادامه داد: تلاش های ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) صورت می‌گیرد، موجب شده است تا هم‌افزایی بیشتری در این حوزه صورت گیرد.
وی با توجه به تجربه پیشین خود از این جشنواره بیان کرد: حضور در این رویداد موجب می‌شود ما رابط‌هایی پیدا کنیم و بتوانیم مواد اولیه مرغوب‌تر تهیه کنیم. همچنین آشنایی با کشاورزان، متخصصان در صنعت بسته‌بندی و فعالانی که ایده‌های ذهنی نو دارند می‌توانند به پیشرفت فعالیت ما کمک کنند.
منبع:فارس