تبیان، دستیار زندگی

بازیکن سازی با حقوق 50 هزار تومانی

سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران که نقش مهمی در پرورش استعدادهای جدید برای این رشته دارد، به صورت روزمزد و با حقوق 50 هزار تومانی برای فدراسیون والیبال کار می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
والیبال
عملکرد بازیکنانی مانند مرتضی شریفی، صابر کاظمی و محمدرضا حضرت پور در لیگ ملت های والیبال، مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به این رشته قرار گرفت و حتی خبرهایی درباره علاقه باشگاه های اروپایی به این بازیکنان هم در رسانه ها منتشر شد.
اما این بازیکنان چگونه در سن پایین چنین کیفیتی از خود ارائه می کنند؟ شاید باورنکردنی باشد، ولی محمد وکیلی برای سرمربیگری تیم نوجوانان ایران به صورت روزمزد و با حقوق 50 هزار تومانی کار می کند. یعنی به ازای هر روز تمرین و مسابقه تیم نوجوانان، حقوق می گیرد و اگر در میانه اردوها، یک روز تمرین تعطیل باشد، حقوقی هم به سرمربی و دیگر اعضای کادر فنی تیم نوجوانان پرداخت نمی شود.
وکیلی که چند سال به عنوان مربی، در کادر فنی تیم نوجوانان ایران حضور داشت، از سال 2014 سرمربیگری این تیم را بر عهده گرفت. او با پنج مدال، صاحب آمار فوق العاده ای در مسابقات قهرمانی جهان است. وکیلی در سال 2001 به عنوان دستیار مصطفی کارخانه صاحب مدال نقره و در سال های 2007 و 2009 به عنوان دستیار یووتسا ست کوویچ به ترتیب صاحب مدال های طلا و نقره جهان شد. در سال های 2015 و 2017 هم که خود وکیلی هدایت تیم نوجوانان ایران را بر عهده داشت، ایران به مدال های برنز و طلای جهان دست یافت. وکیلی در سال 2014 هم توانست ایران را بدون ست باخته، قهرمان آسیا کند. آخرین نتیجه وکیلی با نوجوانان ایران، مقام سومی مسابقات قهرمانی آسیا 2018 بود که همین چند روز پیش در تبریز به دست آمد.
از سال 2014 که وکیلی هدایت تیم نوجوانان ایران را بر عهده گرفت، برای انتخاب بازیکنان به دنبال بازیکنان بلندقامت رفت و در سه دوره کاری اش در این تیم هم هر سال، میانگین قدی بازیکنان را افزایش داده است. بازیکنانی مانند امیرحسین اسفندیار، علی اصغر مجرد، جواد کریمی، امیرحسین توخته، پوریا یلی، صابر کاظمی، محمدرضا حضرت پور و مرتضی شریفی، از جمله بازیکنان با استعدادی هستند که سابقه کار زیر نظر وکیلی را دارند و حالا مورد توجه ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی بزرگسالان ایران هم قرار گرفته اند.
بازیکنان نسل طلایی والیبال ایران، به تدریج به سن بازنشستگی نزدیک می شوند و چند سال است که ضرورت توجه به بازیکن سازی، از سوی کارشناسان والیبال گوشزد می شود. اما فدراسیون والیبال نه تنها به سرمربی تیم نوجوانان خود، حقوق 50 هزار تومانی می دهد، بلکه سال هاست با مربیان ایرانی قراردادی هم نمی بندد و اگر همچنان، چرخه بازیکن سازی در والیبال ایران زنده است، به خاطر انگیزه و تلاش شخصی وکیلی و مربیان دیگری است که در شهرهای مختلف در زمینه پرورش استعدادهای جدید فعال هستند.
فدراسیون والیبال ایران که برای استخدام مربیان خارجی، با آنها قرارداد امضا می کند، مربیان داخلی را بدون قرارداد و فقط با یک حکم، در سمت خود منصوب می کند. این حکم دو طرفه نیست و در صورت برکناری مربی از سوی فدراسیون، مربی برکنار شده هیچ حقی برای پیگیری ندارد.
این مشکلات فقط مربوط به دوران ریاست احمد ضیایی در فدراسیون والیبال نیست و از سال ها پیش و زمانی که محمدرضا داورزنی ریاست فدراسیون را بر عهده داشت، فدراسیون والیبال با همین شرایط اداره می شد.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد تا با ضیایی رئیس، امیرحسین منظمی دبیرکل و سعید درخشنده سخنگوی فدراسیون درباره این موضوع گفت و گو کند اما مسئولین فدراسیون چند هفته ای است ترجیح داده اند که به خبرنگاران پاسخ ندهند.
منبع:ایرنا