تبیان، دستیار زندگی
نوشابه‌های انرژی‌زا همان نوشیدنی‌هایی هستند كه این روزها طرفداران بسیاری دارند. جوان هایی كه امروزه به باشگاه های ورزشی می شوند تا به اصطلاح خودشان، هیكل بسازند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات نوشابه‌ انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا همان نوشیدنی‌هایی هستند كه این روزها طرفداران بسیاری دارند.

مردی در حال نگاه به نوشابه های انرژی زا

جوان هایی كه امروزه به باشگاه های ورزشی می شوند تا به اصطلاح خودشان، هیكل بسازند، معمولا یكی از این نوشابه‌های انرژی‌زا در دستشان وجود دارد. برخی از آنها هم كه بدون نوشیدن هر روزه آنها نمی‌توانند زندگی كنند یا حتی آنان كه دوست دارند تمام طول شب و روز را یك سره سرحال و پر انرژی باشند، به شدت به این قوطی ها وابسته‌اند.

بد نیست بدانیم این نوشابه‌ها كه به تازگی بسیار پر طرفدار شده‌اند از كجا آمده اند و از چه چیز تشكیل شده‌اند؟

نوشابه ی انرژی ‌زا همانطور كه از اسمش پیداست، باید به شما انرژی مضاعف بدهد، اما دقت در اجزای تشكیل دهنده آن حقایق دیگری را هم آشكار می‌كند.

این نوشابه‌ گرچه حاوی انرژی است، اما  به طور خاص از كافئین و شكر تشكیل شده‌ است و در واقع این انرژی به بدترین شكل موجود برای افراد تولید می‌شود.

یك قوطی نوشابه‌ی انرژی‌زا معمولا 80 میلی گرم كافئین (دقیقا به اندازه كافئین موجود در یك فنجان قهوه) دارد كه بسیار زیاد است، در حالی که یك قوطی سودا(نوشابه گازدار) به طور متوسط 18 تا 48 میلی گرم كافئین دارد.

نوشابه های انرژی‌زا مقدار زیادی كافئین و شكر دارند تا بتوانند به اصطلاح انرژی تولید كنند و برای افرادی ساخته شده اند كه می خواهند در سر تا سر روز، بیش از حد انرژی داشته باشند.

مواد تشكیل دهنده این قوطی انرژی زا و اثرات آنها روی بدن از قرار زیر است:

- افدرین: محركی كه روی اعصاب مركزی بدن تاثیر می‌گذارد كه معمولا در داروهای كاهش دهنده ی وزن استفاده می‌شود، اما اثرات مخربی روی كاركرد قلب دارد.

- تورین: آمینو اسید طبیعی كه ضربان قلب و كاركرد ماهیچه‌ها را تنظیم می ‌كند كه باز هم در مفید بودن آن برای بدن شك بسیاری وجود دارد.

- جینسنگ: برای كاهش استرس و ازدیاد انرژی

- ویتامین گروه ب: گروهی از ویتامین‌ها كه می‌توانند شكر موجود در نوشابه را به انرژی تبدیل كرده و سبب ساخت ماهیچه شوند.

- دانه گوآرانا: كه از برزیل تهیه شده و محركی قوی است.

- كراتین: اسید اورگانیكی كه برای تولید انرژی ماهیچه‌ها مفید است.

- دانه جینكو: دانه‌ای درختی كه برای بهبود حافظه مفید است.

با نگاه به اجزای تشكیل دهنده این نوشابه به نظر می‌رسد كه تمامی آنها، موادی طبیعی هستند.

كسانی كه نوشیدن آن را حتی یك بار تجربه كرده‌اند، طعم آن را شبیه مزه ی دارو می دانند.

با وجود آن كه سازندگان این نوشابه ها مدعی هستند كه آنها كاملا بی خطر هستند، اما پزشكان عقیده دیگری دارند. آنها معتقدند آنچه كه این انرژی کاذب را در بدن افراد به وجود می‌آورد، تنها به دلیل وجود مقدار بسیار زیادی شكر و كافئین است كه برای بدن بسیار ضرر دارد.

از نظر آنها وجود كافئین در این نوشیدنی باعث می‌شود كه خواب افراد به شدت به هم بریزد و در واقع آنها بی خواب شوند. وجود فعالیت‌های شیمیایی و اختلال در هورمون ها در مغز نیز كه به همین خاطر پدید می‌آیند، سبب بالا رفتن ضربان قلب شده و فعالیت چشم را مختل می‌كنند.

همچنین كبد مقدار بیشتری قند را به جریان خون می‌فرستد تا انرژی بیشتری تولید شود و این اتفاقات ناخوشایند در واقع همان هایی هستند كه به انرژی دار شدن شما كمك می‌كنند.

در نهایت باید گفت نوشیدن این نوشابه‌ها برای مقدار بسیار كم بی خطر است، اما مصرف روزانه ی آن با وجود كافئین بسیار در آن، مطمئنا شما را به مشكلات بسیاری دچار خواهد كرد كه اعتیاد به آن یكی از آنهاست.

در كنار این مشكلات، مختل شدن كار كلیه باعث می شود مقدار بیشتری آب بدنتان از دست برود كه اگر در حال ورزش كردن هم باشید و عرق كنید، به سادگی ممكن است به خاطر این دو علت دچار افت شدید آب در بدنتان شوید.

نوشابه‌های انرژی زا گرچه در كشورهایی همچون آمریكا از پر فروش ترین‌ نوشیدنی ها هستند، اما در كشوری همچون فرانسه كه مردم آن مرگ یك جوان 18 ساله را بر اثر مصرف این نوشابه در یك بازی به چشم خود دیده اند، فروش آن تنها با كافئین بسیار كم مجاز اعلام شده است.

دانمارك و نروژ این نوشیدنی را ممنوع اعلام كرده‌اند و كشوری همچون كانادا نیز با برچسبی از هشدار روی قوطی، آن را به فروش می‌رساند.

المیرا صدیقی

*مطالب مرتبط:

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

نوشابه انرژی زا و محتویات آن

زهر ماری به اسم كولا!

عوارض مصرف کولا

نوشیدنی‌های مصنوعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.