تبیان، دستیار زندگی

برنامه ریزی برای کودک تازه متولد شده

آیا از پَس مخارج بچه دار شدن بر می آییم؟

چندین سال است که شعار« فرزند کمتر، زندگی بهتر» در بین زوج های جوان رونق پیدا کرده است و کمتر زوجی را می بینید که یکی دوسال بعد از ازدواج بچه دار شوند.اگر از اکثر زوج های جوان سوال کنید که چرا بچه دار نمی شوند در جواب خواهید شنید که با این وضع اقتصادی از پس زندگی خودمان هم بر نمیاییم! اما اگر به زندگی پدر و مادرهایمان نگاه کنیم می بینیم که اوضاع اقتصادی در ان زمان هم آنچنان تعریفی نبوده است و با این وجود در هر خانه ای حداقل 5- 6 فرزند وجود داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بچه دار شدن، زوج های جوان، ازدواج، مشکلات مالی، هزینه های پزشکی، درامد، فاصله سنی، خانواده ایرانی، خانه فیروزه ای

وقتی از نسل های قدیمی سوال می کنیم که چگونه در آن خانه های کوچک تمایل به داشتن بچه داشتند؟! چگونه تنها یک نفر نان اور خانه بود وخانه ها همیشه شلوغ بود؟!جواب های متعدد و البته قانع کننده ای خواهید شنید مثل اینکه در ان زمان تجملات معنا نداشت یک عروسک بود و 5 تا بچه که همه با هم بازی میکردند، زنان قدیم تمام سختی های بچه دار شدن را به جان میخریدن اما زنان امروزی باید در ناز و نعمت زندگی کنند؛ امروزه کدام زنی حاضر است فرزندش را لاستیکی کند و مدام بخواهد لاستیکی کودکش را بشوید؟! البته هر دوره ای به اندازه ی خودش سختی هایی دارد و  باید بگوییم زنان امروز هم با وجود اشتغال به نوعی سختی هایی را متحمل می شوند اما برای بچه دار شدن چه شرایطی را باید در نظر داشت و چگونه می توانیم با وجود مشکلات مالی بچه دار شویم ؟  

آیا امکان مالی لازم برای حمایت از کودک را دارید؟

بچه داشتن هزینه دارد – آنهم هزینه بسیار زیاد. واقعاً شگفت‌آور است که چطور یک موجود ۳ کیلویی شروع به خرج کردن همه پول‌هایتان می‌کند. و بچه‌ها هر قدر بزرگتر می‌شوند، هزینه‌هایشان هم بیشتر می‌شود. برای اینکه خودتان و فرزندتان بتوانید زندگی خوبی داشته باشید، باید کار خوبی داشته باشید که درآمد کافی برای برآوردن نیازهایتان را داشته باشد. اگر کار خوب با درآمد خوب ندارید، قبل از بچه‌دار شدن بیشتر فکر کنید.

تنظیم بودجه کودک آینده

باید بدانید که علاوه بر در نظر گرفتن هزینه‌های پزشکی، باید خود را برای هزینه‌های کودک متولد شده‌تان نیز آماده کنید.
به همین دلیل باید بودجه خود را به درستی تنظیم کنید.
کودکان پرهزینه هستند، بنابراین باید در خصوص خرید لوازم ضروری و غیرضروری دقت بسیاری داشته باشید و حساب شده، خرج کنید.

برنامه ریزی برای کودک تازه متولد شده

هزینه‌هایی مانند خرید پوشک بچه، لوازم بهداشتی و غذای مکمل، حداقل به مدت یک سال، هزینه‌های خانه‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
از قبل از بارداری تا پس از تولد کودک‌تان، باید تمام این موارد را در نظر داشته باشید.

بودجه ی خود را به دقت زیر نظر داشته باشید

اگر درآمدی دارید؛ بهتر است آن را دو چندان نمایید تا بهتر بتوانید با هزینه هایی که کودک بر روی دستتان خواهد گذاشت کنار بیایید. داشتن کودک می تواند ماهیانه صدها هزار تومان هزینه بر روی دستتان بگذارد پس باید پیش از بچه دار شدن درآمد خود را افزایش داده باشید تا علاوه بر این که از بابت هزینه ها با مشکلی مواجه نشوید، بیش از پیش برای بچه دار شدن آمادگی داشته باشید تا بتوانید از پس هزینه هایی که کودک به خانواده تحمیل می کند بر آیید. شما باید بدانید که پول از چه طریقی به دست امده است  و چه عواملی باعث خواهد شد تا شما بتوانید از نظر مالی هم چنان تامین بمانید که قادر باشید هزینه های یک کودک را نیز تقبل نمایید.

بارداری زمان بسیار خوبی برای آماده کردن خود (و البته ذخیره کردن پس انداز) برای دوران پس از زایمان است. همیشه زمانی که می خواهید در مورد چیزی هزینه ای بیش از حد را انجام دهید از خود بپرسید که: آیا می توانم با صرف هزینه ای کمتر در غذا خوردن ، صرف هزینه ی کمتر در خرید و هزنیه های غیر ضروری مشابه در  خرید پوشک کودک، کالسکه به منظور راحتی بیش تر کودک در مهد کودک موثر باشم؟ برای این که هر چه بهتر بتوانید از عهده ی انجام این کار برآیید؛ می توانید از یک دوست که پیش از شما این تجربیات را پشت سر گذاشته است استفاده نمایید و از او بخواهید که تجربیات خود را در این باره با شما به  اشتراک بگذارد تا ضمن این که با راه و چاه این کار آشنا می شوید؛ بتوانید با استفاده از تجربیات یک انسان؛ در وقت و هزنیه ی خود نیز صرفه جویی نمایید.

 تا چه حد از كمك و پشتیبانی دیگران برخوردار هستید؟

بدیهی است كه برای بزرگ كردن و تربیت كودك خود به كمك تعداد زیادی از افراد نیاز ندارید، اما اگر چند نفر را در اطراف خود داشته باشید كه در مواقع ضروری بتوانید به آنها تكیه كنید، برای شما بسیار مفید خواهد بود. بزرگ كردن كودكان به تنهایی و بدون كمك دیگران، بسیار دشوار خواهد بود. آیا همسر، اعضای خانواده یا دوستانی در نزدیكی خود دارید كه بتوانید روی كمك آنها حساب كنید؟ كمكهای آنها، پیش نیازی برای بچه دار شدن محسوب نمی شود، اما می تواند یك مكمل بسیار مناسب و مهم باشد.

مهم ترین نكته‌ها در مورد بچه‌دار شدن

وضع مالی‌تان خوب باشد

این را باید دانست كه وضعیت مالی مناسب رابطه مستقیمی با بچه‌دار شدن زوج‌های جوان دارد و بررسی واقع‌بینانه وضعیت مالی با توجه به شأن اجتماعی خانواده از موارد مهمی است كه بی‌توجهی به آن زمینه‌ساز بروز مشكلات بسیاری خواهد بود. بهترین شیوه محاسبه وضعیت مالی مناسب برای بچه‌دار شدن این است كه زوج‌ها بتوانند وضعیت مالی‌شان را دست‌كم تا 3 سال آینده پیش‌بینی كنند و برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و متوجه این موضوع باشند كه شرایط غیرمترقبه و خرج‌های ناگهانی، غیرقابل پیش‌بینی است.

در چه سالی بچه‌دار شوید

اینكه زن و مرد باید چند سال پس از تشكیل زندگی، بچه‌دار شوند سؤالی است كه نمی‌توان برای آن نسخه واحدی پیچید. زیرا با توجه به‌خصوصیات شخصیتی زن ومرد، شرایط خانوادگی، سن و سال زوج‌ها، جایگاه اجتماعی‌شان، زمان آن متغیر است اما به‌طور كلی پیشنهاد می‌شود كه درصورت مهیا بودن شرایط، بین دو تا سه سال پس از ازدواج به ورود فرزند به خانواده خود بیندیشند. یكی از مشكلات رایج بین زن و شوهرهای جوان اصرار یكی از آنها برای بچه‌دار شدن است در حالی كه طرف دیگر هنوز آمادگی روانی لازم را برای این مسئله ندارد، در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود به جای تصمیم‌گیری‌های یك‌طرفه و تحت فشار قرار دادن زوج مخالف، از مشاور یا روانشناس كمك گرفته شود تا شرایطی فراهم شود كه هر دو نفر آمادگی روحی لازم را برای پذیرش این مسئولیت داشته باشند، زیرا برای پدر و مادر شدن شرایط دو نفر حائز اهمیت است. در غیر این‌صورت با ورود فرزند، هم والدین و هم بچه آسیب می‌بینند.

فاصله سنی مناسب بین فرزندان

تصمیم‌گیری برای داشتن فرزند دوم بیش از فرزند اول اهمیت دارد. زیرا این بار در خانواده علاوه بر پدر و مادر، فرزند اول هم وجود دارد كه با توجه به سن اندك خود، مسائل گوناگونی را پیش می‌آورد. زمان فاصله مناسب سنی پیشنهادی بین دو فرزند در بیشتر منابع روانشناسی بین 2 تا 5 سال است كه با توجه به شرایط فرهنگی، مالی و تیپ شخصیتی والدین و فرزند اول متغیر است. یكی از مواردی كه والدین باید به آن توجه كنند این است كه ورود فرزند دوم به خانواده به معنای كم شدن توجه و زمان اختصاص داده شده آنها به فرزند اول است كه ممكن است در او منجر به ایجاد احساسات ناخوشایند از جمله حسادت شود. برای كاهش این مسئله پیشنهاد می‌شود پیش از تولد فرزند دوم، درخصوص شرایط جدید به فرزند اول توضیح داده شود و عشق و علاقه كودك را به دوست داشتن خواهر یا برادر جدید پررنگ كرد و از طرفی بلافاصله بعد از ورود فرزند دوم، مسئولیت‌های كوچك و ظریفی درخصوص نگهداری از او را به بچه اول سپرد و باید او را در كارهای مرتبط با فرزند جدید به اندازه توان و علاقه‌اش شریك كرد.


منابع : بیتوته / برترین ها / وبلاگ تاپی شاپی/مردمان / خبرگزاری فانوس 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.