تبیان، دستیار زندگی

دم اسبی برای سلامتی!

خواص گیاه دم اسب

حدود ۵۰ نوع از گیاه دم اسب در سراسر دنیا وجود دارد و از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به تقویت مو، برطرف کردن سنگ کلیه، عفونت‌های ادراری، فرسودگی ناخن‌ها و بهبود مشکلات قلبی اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گیاه دم اسب
دم اسب دو نوع ساقه هوایی دارد. ساقه‌ای که به رنگ قرمز است و در اوایل بهار ظاهر می‌شود و دیگری ساقه نازک که به رنگ سبز بوده و بعد از آن رشد می‌کند و مصرف طبی دارد.

گیاه دم اسبی ادرارآور است

گیاه دم اسبی به دفع آب بدن کمک می‌کند و حجم ادرار را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. این گیاه به کاهش وزن و دفع چربی‌های تجمع یافته در ناحیه‌ی شکم کمک می‌کند. در واقع به این ترتیب به پاکسازی بدن کمک می‌کند.
اگر دچار مشکلاتی مانند احتباس آب، چاقی مفرط، اسیداوریک زیاد، آرتریت و نقرس هستید، می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. گیاه دم اسبی از بروز بیماری‌های دستگاه ادراری جلوگیری کرده و خطر بروز سنگ کلیه و مشکلات پروستات را کاهش می‌دهد.
علاوه بر این، مصرف گیاه دم اسب به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد، ورم‌های نقاط مختلف بدن را رفع می‌کند.

گیاه دم اسبی برای تقویت استخوان‌ها

گیاه دم اسبی حاوی میزان بالایی سیلیسیوم است و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف گیاه دم اسبی برای افراد سالمند و افرادی که از مشکل شکستگی استخوان رنج می‌برند توصیه می‌شود چون به تقویت استخوان‌ها و تثبیت کلسیم در آن‌ها کمک می‌کند.
علاوه بر این گیاه دم اسبی برای تقویت تاندون‌ها مؤثر بوده و در نتیجه باعث کاهش آسیب‌های ورزشی می‌شود. این گیاه برای پارگی لیگامنت ها و کشیدگی عضلانی مفید است و از بروز پوکی استخوان در خانم‌ها جلوگیری می‌کند.

گیاه دارویی دم اسب‌ ترمیم‌کننده بافت‌های بدن، تصفیه کننده خون، ضد درد، بندآورنده خون و ضد فشارخون است همچنین برای رفع سوءهاضمه مفید است


گیاه دم اسبی برای قطع خونریزی‌ها

گیاه دم اسبی حاوی اسیدپکتیک و گالیک است که از خونریزی جلوگیری می‌کنند. در واقع این گیاه برای قطع خونریزی بینی، خون در ادرار و خونریزی شدید ماهانه مناسب است.
جهت بند آوردن خون شیره تازه این گیاه را می‌توان استفاده کرد. جهت جلوگیری از خون‌دماغ شیره این گیاه را در بینی بچکانید. جهت درمان خونروی‌های داخلی اعم از ریوی یا احشایی و رحمی از دم‌کرده گیاه دم اسبی روزی ۳ فنجان بنوشید. جهت درمان اخلاط خونی از جوشانده دم‌اسب استفاده گردد.

گیاه دم اسبی مفید برای عفونت‌های مجرای ادراری

گیاه دم اسبی برای معالجه ناراحتی پروستات، عفونت‌های مجرای ادراری، دفع سنگ کلیه و کیست به کار برده می‌شود. جهت بیماری‌های کلیه و دفع سنگ کلیه از دم‌کرده دم‌اسب هر ۶ ساعت یک فنجان بنوشید.

گیاه دم اسبی مفید برای مجرای تنفسی

استنشاق بخار دم‌کرده گیاه دم اسبی، گرفتگی مجرای تنفسی را باز می‌کند. برای رفع سرفه‌های خشک، برونشیت، گرفتگی مجرای تنفسی و تب مربوط به سرماخوردگی و آنفلوانزا، روزی ۲ لیوان دم‌کرده این گیاه را میل کنید.

گیاه دم اسبی برای داشتن ناخن‌های زیبا

ناخن‌ها با گذشت زمان زیبایی خود را از دست داده و بدشکل می‌شوند. دکتر ژیگون می‌گوید: استفاده از گیاه دم اسبی باعث تقویت ناخن‌ها می‌شود زیرا این گیاه سرشار از سیلیس است که برای ناخن‌ها بسیار مفید است این ماده معدنی که در ساخت ناخن‌ها نقش دارد در نگهداری و مراقبت از ناخن‌ها نیز شهرت زیادی دارد شک نکنید سری به عطاری بزنید و کمی گیاه دم اسبی تهیه کنید.
15 گرم ساقه خشک این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید محلول را از صافی رد کنید و روزانه بعد از غذا 3 فنجان از این جوشانده را میل کنید اگر نیاز باشد مصرف جوشانده را تا سه ماه دیگر به مدت 20 روز در ماه تمدید کنید.


دیگر خواص گیاه دم اسبی

* گیاه دم اسب به علت داشتن ماده‌ای به نام سیلیکات موجب جوانسازی پیاز و رشد مو می‌شود.
* این گیاه همچنین دارای مقدار زیادی آلومینیوم، پتاسیم، منگنز و فلاونوئیدهایی دیگر است که هر کدام از آن خواص متعددی برای بدن انسان دارد.
* ماده معدنی موجود در این گیاه در استحکام بخشیدن به ناخن‌های ضعیف، شکننده و لک‌های سفید روی آن بسیار مؤثر است.
* مصرف گیاه دم اسب با کلسیم می‌تواند برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان، آرتریت و بیماری‌های دیگر مربوط به تراکم پایین استخوان نیز مفید باشد.
* ماساژ دادن موها با این گیاه برای پیشگیری از موخوره بسیار مفید است.
* گیاه دم اسب برای رفع سرفه‌های خشک، برونشیت، گرفتگی مجرای تنفسی و تب مربوط به سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز بسیار مفید است.
* گیاه دارویی دم اسب‌ ترمیم‌کننده بافت‌های بدن، تصفیه کننده خون، ضد درد، بندآورنده خون و ضد فشارخون است همچنین برای رفع سوءهاضمه مفید است.
* این گیاه به دلیل داشتن سیلیس برای ترمیم شکستگی‌ها مؤثر است همچنین دردهای مفصلی را تسکین می‌بخشد.

احتیاط کنید

توجه داشته باشید گیاه دم اسبی برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود و برای افرادی که دچار مشکلات قلبی و کلیوی هستند یا ناراحتی کبدی دارند مورد منع مصرف دارد.
مصرف بیش از حد گیاه دم اسبی موجب بروز اسهال و اختلالات گوارشی می‌شود.

منابع:
ایسنا - دکتر فاطمه ملکی
سلامتی
باشگاه خبرنگاران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.