تبیان، دستیار زندگی
بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که چای برای سلامتی قلب مفید است، اما یک پژوهش جدید در آلمان بیان گر آن است که اضافه ‌کردن شیر به چای، این منافع را از بین می‌برد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چای را با شیر مخلوط نكنید

بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که چای برای سلامتی قلب مفید است، اما یک پژوهش جدید در آلمان بیان گر آن است که اضافه ‌کردن شیر به چای، این منافع را از بین می‌برد.

مخلوط چای با شیر

بر اساس نتایج این بررسی جدید، علت این تفاوت وجود نوعی پروتئین‌ به نام "کازئین"‌ در شیر است که با چای وارد واکنش می شود و غلظت کاتشین- فلاوونوئید موجود در چای که مسئول اثرات محافظتی آن در مقابل بیماری قلبی است- را کاهش می‌دهد.

بدکتر ورنا استنگال، استاد بیماری‌های قلب در بیمارستان دانشگاهی چاریته در برلین و سرپرست این تحقیق گفت:" تحقیقات بسیاری نشان ‌دهنده اثر محافظتی چای در برابر بیماری‌های قلبی بوده‌اند. اما اگر نتایج این تحقیقات را بررسی کنید، متوجه می‌شوید این اثرات مفید بیشتر در کشورهای آسیایی دیده می‌شود، نه در انگلستان.

بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که "آیا علت این تفاوت، به دلیل اضافه ‌کردن شیر به چای است که در انگلیس مرسوم است؟ "

این پژوهشگران در گروهی از زنان میانسال، به مقایسه ی اثر نوشیدن چای سیاه و چای مخلوط ‌شده با 10 درصد شیر، بر انعطاف ‌پذیری شریان بازویی که با سونوگرافی اندازه‌گیری می‌شد، پرداختند.

نتیجه این بود که اگرچه چای سیاه به طور قابل توجهی توانایی شریان‌ها را برای شل‌ و گشاد شدن افزایش می دهد، اما هنگامی که شیر به چای اضافه می‌شود، این اثر بیولوژیک حذف می‌شود.

بنابراین استانگل می‌گوید: اگر می‌خواهید منافع سلامت‌بخش چای نصیبتان شود، آن را همراه با شیر ننوشید.

استانگل یادآور شد که افزودن شیر به چای، نه تنها منافع چای برای عروق خونی را مهار می‌کند، اثرات آنتی‌اکسیدانی چای و شاید اثرات ضد سرطانی آن نیز از بین ببرد.

دکتر استانگل گفت گروه او در حال مقایسه ی اثرات چای سیاه و چای سبز بر کارکرد عروق خونی هستند.

او گفت: "این پرسش مطرح است که آیا چای سبز که دارای مقدار بیشتری کاتشین است، نسبت به چای سیاه اثر بهتری بر کارکرد سلول‌های پوشش داخلی عروق- که برای سلامت رگ‌ها بسیار مهم است- دارد یا نه؟"

کارشناسان دیگر هم با این نتیجه‌گیری موافق هستند. دکتر رابرت ووگل استاد دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در آمریکا می‌گوید: "به طور کلی بهتر است افراد هنگام نوشیدن چای، شیر به آن اضافه نکنند. چای نوشیدنی بسیار مفیدی برای قلب است، اما بدون شیر یا خامه".

دکتر ووگل، در مقابل، اضافه کردن آب لیمو ترش را به چای، به دلیل اثرات مفید آن پیشنهاد می‌کند.

* مطالب مرتبط:

مصرف لیموترش به همراه چای مفید است

انواع چای و خواص آن‌ها 

نکات مهم هنگام مصرف چای

چای پرطرفدارترین نوشیدنی درجهان 

فواید چای 

چای خطر سرطان و بیماری قلبی را كاهش می دهد 

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند 

چای بنوشید تا دندان هایتان سالم بماند 

با نوشیدن چای سبز از پوست خود محافظت کنید 

چای زنجبیل، نوشیدنی زمستانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.