تبیان، دستیار زندگی

کاربرد سلول ‏های بنیادی در مقابله با عفونت ‏های شدید میکروبی

مسمومیت عمومی یا سپسیس (sepsis) حالتی است که عفونتی در کل بافت‏ های بدن جریان پیدا می‏ کند و با التهاب بافتی فراوان، درد زیاد و آسیب بافتی همراه است و اثرات منفی خود (یعنی مرگ زودرس) را در بازه زمانی کوتاهی بروز می ‏دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاربرد سلول ‏های بنیادی در مقابله با عفونت ‏های شدید میکروبی
اگرچه آنتی ‏بیوتیک‏ ها برای این منظور استفاده می‏ شوند، اما اغلب خیلی کارآمد نیستند و نیاز به یافتن راه درمانی مکمل یا جایگزینی برای مقابله با این گونه مسمومیت احساس می‏ شود.
بخاطر این که قبلا گزارش شده بود سلول‏ های بنیادی مزانشیمی به توانمندسازی سیستم ایمنی بدن و هم چنین به ترمیم بافت ‏های آسیب‏ دیده کمک می‏ کنند، گروهی از پژوهش گران تصمیم گرفتند که سلول‏ های بنیادی مزانشیمی را که از مغز استخوان گرفته شده بودند، به همراه آنتی ‏بیوتیک ‏ها به خون موش ‏هایی که مبتلا به مسمومیت sepsis بودند، تزریق کنند. محققان برای این که حالت مسمومیت را در موش‏ های آزمایشگاهی ایجاد کنند، مقداری از باکتری‏ های موجود در روده موش را به داخل بافت‏ های مختلف بدن موش ‏ها تزریق کردند که باعث التهاب و عفونت و آسیب بافتی شدیدی شد.
پنج روز بعد از تزریق سلول ‏های بنیادی، مشخص شد که برخلاف موش های دیگر، 50% از موش هایی که تزریق سلول‏ های بنیادی را دریافت کرده بودند، زنده مانده ‏اند، در حالی که فقط 15% از موش‏ های مسموم که سلول‏ های بنیادی به آن‏ ها تزریق نشده بود، زنده مانده بودند.
نکته خیلی مهم این بود که نه تنها سلول‏ های بنیادی تزریق شده، توانسته بودند تا حد زیادی مسمومیت میکروبی موش ‏ها را خنثی کنند، بلکه توانسته بودند در مدت زمان اندکی (فقط 5 روز) این کار را انجام دهند که از لحاظ پزشکی بسیار حائز اهمیت است.
به طور خلاصه، سلول‏ های بنیادی مزانشیمی توانسته بودند آسیب‏ های بافتی، التهاب و عفونت را تا حد زیادی در موش‏ های مسموم کاهش دهند. این یافته می‏ تواند به این معنی باشد که سلول‏ های بنیادی مزانشیمی می‏توانند در انسان هم برای مقابله با «مرگ ناشی از مسمومیت عمومی» به کار روند.

مطالب مرتبط:
تهیه اطلس ژنوم انسان با استفاده از سلول‌ های بنیادی
تبدیل سلول‌های بنیادی به خون انسان!
درمان سکته مغزی با استفاده از سلول های بنیادی

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی