تبیان، دستیار زندگی

پنهان سازی لکه‌های سفید پوستی

5 راه طبیعی برای پوشاندن لکه‌های ناشی از ویتیلیگو

از آنجایی که کمبود مس، یکی از کمبودهای تغذیه‌ای رایج میان بیماران مبتلا به ویتیلیگو است، محققان بر این باورند دریافت مس کافی توسط این بیماران باعث تحریک ملانوسیت و تولید رنگدانه‌های پوست می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمان ویتیلیگو

1- از محصولات آرایشی مناسب کمک بگیرید

اگر لکه‌های ناشی از ویتیلیگو در نواحی محدودی از صورت یا پوست دستتان وجود دارد می‌توانید با تکنیک‌های آرایشی آن‌ها را بپوشانید. استفاده از سایه‌های چشم با رنگ‌های بر پایه بژ یا کرم تیره کنار کمک گرفتن از کرم‌پودرهای حاوی رنگدانه می‌تواند پوشانندگی خوبی برای لکه‌های ویتیلیگو محسوب شود. فقط به خاطر داشته باشید اگر قرار است در یک مهمانی یا مراسم رسمی یا حساس شرکت کنید، حتماً لوازم آرایشی که برای پوشاندن لکه‌های ویتیلیگو استفاده کرده‌اید را با خودتان به همراه ببرید تا در صورت نیاز بتوانید لکه‌ها را مجدد بپوشانید.

افزایش دریافت ویتامین 12 B و اسید فولیک در طول دوره درمان ویتیلیگو می‌تواند نقش برجسته‌ای در پیش‌گیری از گسترش لکه‌های ویتیلیگو و بهبود روند درمان این بیماران داشته باشد. اسید فولیک به‌طور قابل توجهی در گیاهان برگ سبز تیره یافت می‌شود و ویتامین 12 B را هم می‌توان از طریق مصرف منابع حیوانی دریافت کرد


2- کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید

بعضی افراد به اشتباه گمان می‌کنند قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث تشدید لکه‌های ویتیلیگو می‌شود. این در حالی است که نور آفتاب می‌تواند قسمت‌هایی از پوست که حاوی رنگدانه هستند را تیره‌تر کند و به همین دلیل باعث روشن‌تر به نظر رسیدن لکه‌های برص شود. از این رو، به افرادی که دچار لکه‌های ویتیلیگو در قسمت‌هایی از بدن مانند صورت، گردن، دست‌ها یا روی پاها هستند، توصیه می‌کنیم کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند، هنگام تماس با نور آفتاب حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنند و نواحی خاصی مانند دست‌ها، پاها یا گردن را با کمک دستکش، جوراب یا شال و دستمال گردن بپوشانند تا نور کمتری به پوستشان بتابد.

3- بیشتر ویتامین 12B و اسید فولیک مصرف کنید

نتایج مطالعه اخیر دانشمندان سوئدی نشان می‌دهد افزایش دریافت ویتامین 12 B و اسید فولیک در طول دوره درمان ویتیلیگو می‌تواند نقش برجسته‌ای در پیش‌گیری از گسترش لکه‌های ویتیلیگو و بهبود روند درمان این بیماران داشته باشد. اسید فولیک به‌طور قابل توجهی در گیاهان برگ سبز تیره یافت می‌شود و ویتامین 12 B را هم می‌توان از طریق مصرف منابع حیوانی دریافت کرد.

4- منابع غذایی حاوی مس دریافت کنید

از آنجایی که کمبود مس، یکی از کمبودهای تغذیه‌ای رایج میان بیماران مبتلا به ویتیلیگو است، محققان بر این باورند دریافت مس کافی توسط این بیماران باعث تحریک ملانوسیت و تولید رنگدانه‌های پوست می‌شود. از این‌رو، به بیماران مبتلا به برص توصیه می‌شود گوشت قرمز، بادام هندی، کنجد، قارچ، شکلات تلخ و سایر منابع حاوی مس را به میزان کافی در برنامه غذایی خودشان بگنجانند.


5- مصرف بتاکاروتن را فراموش نکنید

بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و زآگزانتین، همگی جزو ریزمغذی‌های تجویزی برای بیماران مبتلا به ویتیلیگو هستند که در حجم مناسبی در سیب‌زمینی شیرین، هویج و گوجه‌فرنگی یافت می‌شوند. این ریزمغذی‌ها که در صدر آن‌ها بتاکاروتن قرار دارد، می‌توانند باعث تحریک رنگدانه‌سازی در پوست شوند.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.