تبیان، دستیار زندگی

کودک را آزاد بگذارید تا حرف گوش کن شود!

فراهم کردن محیط امن برای کودک در خانه

وقتی کودک نوپایی دارید ، باید محیط خانه را برای او امن کنید ، بچه های زیر سه سال دوست دارند به اشیاء و وسایل مختلف دست بزنند و توجه ندارند که شاید این کار سلامتی آنها را به خطر بیندازد و آنها آسیب ببیند.آنها نیز نمی دانند بعضی از اشیاء گرانبها هستند و نباید به آن دست بزنند.بچه ها دوست دارند همه چیز را ببینند ، والدینشان باید مراقب آنها باشند و محیط امنی در خانه برای آنها فراهم کنند. والدین وقتی محیط خانه را برای فرزندشان امن می کنند ، باید به خواسته ها و حس کنجکاوی کودک نیز توجه داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
والدین، کودکان، وسایل تزئینی، اسباب بازی، خانواده ایرانی، تربیت کودک

والدین باید خانه را به محیط امنی برای کودکشان تبدیل کنند . مثلا پریزهای برق را با درپوش بپوشانند ، در کابینت هایی که در آنها وسایل خطرناک قرار دارد را قفل کنند ، وسایل تیز را در دسترس کودکان نگذارند و اشیاء گران قیمت خودشان را نیز از جلوی بچه ها بردارند.علاوه بر این ، آنها باید توجه داشته باشند که در جمع کردن وسایل از جلوی دست کودکان اغراق نکنند.

عده ای از والدین فکر میکنند که همه ی اشیایی که بچه ها نباید به آنها دست بزنند را باید از دسترس آنها خارج کنند. بچه ها بالاخره یاد می گیرند که نباید به همه چیز دست بزنند.

عده ای دیگر به فرزندشان می گویند که نباید به وسایل خاصی دست بزنند ، ولی آن وسایل را از دسترس کودکان برنمی دارند. آنها این کار را می کنند تا فرزندشان وقتی به میهمانی می رود نیز بداند که نباید به وسایل میزبان دست بزند.
کودکی دوست داشت پشت پرده های خانه شان بازی کند و مادرش با این کار او مخالف نبود ، ولی مادر نگران بود که وقتی به میهمانی نیز میرود کودکش این کار را انجام دهد.

این گونه ترس ها باعث میشود که مادران نگذارند حس کنجکاوی کودک ارضا شود ، مادر این کودک میتواند به او یاد بدهد که فقط در خانه ی خودشان اجازه دارد که پشت پرده ها بازی کند و هر وقت میهمانی می رود ، نباید این کار را انجام دهد.

عده ای از والدین وسایل تزئینی خانه را در دسترس کودک قرار می دهند و به او می گویند که نباید به آنها دست بزند. این دسته از والدین مدام با کودک کنجکاوشان که می خواهد به همه چیز دست بزند ، مشکل دارند.

یکی از مکان هایی که این وسایل در آنجا قرار دارند ، آشپزخانه است والدین که نمی دانند حس کنجکاوی کودکشان باید ارضا شود به کودک می گویند که نباید به ظرف شویی ، یخچال و کابینت ها دست بزند.ولی این کار والدین باعث می شود که کودک نسبت به وسایلی که آنها استفاده می کنند ، کنجکاوتر شود و سعی کند بفهمد که آنها چگونه کار می کنند. چنین کودکی هر وقت می بیند که در یخچال باز شد ، سریع به سمت آن می رود و یا سعی می کند از کابینت ها بالا برود و خودش قاشق و چنگال بردارد.
او می خواهد به این وسایل دست بزند ولی والدینش مدام به او می گویند که نباید این کار را بکند.
درست است که نباید کودک را بیش از حد آزاد بگذاریم ، ولی او خودش به مرور زمان یاد می گیرد که نباید به وسایل خطرناک و اشیاء قیمتی خانه دست بزند. او می فهمد که نباید به تلویزیون ، بخاری لامپ و غیره دست بزند.

نیازی نیست که همه ی وسایل را از دسترس کودک خارج کنیم. کودک خودش یاد می گیرد که میتواند به چه وسایلی دست بزند و به چه وسایلی نباید دست بزند. مثلا نیازی نیست که به کودک بگوییم نباید به ماشین ظرف شویی دست بزند.

وقتی از این دستگاه استفاده می کنیم ، میتوانیم مقداری ظروف و اسباب بازی های پلاستیکی به کودکان بدهیم تا او نیز مشغول شستن آنها شود. ما همچنین مقداری خوراکی در طبقه ی او یخچال بگذاریم تا هر وقت کودک دلش خوراکی خواست ، خودش آنها را از یخچال بردارد و به چیزهایی دیگری که در یخچال است ، دست نزند.

اگر والدین به کودکشان اجازه ندهند که به بعضی از وسایل خانه دست بزنند و از دست زدن به وسایل دیگر آنها را منع کنند ، نباید وقتی از کودک اشتباهی سر می زند ، بیش از حد به او سخت بگیرند.

هر قدر کودک آزادی بیشتری داشته باشد ، وقتی والدینش به او می گویند که کاری را انجام ندهد ، بیشتر به حرف آنها گوش خواهد کرد. وقتی خانه را به محیط امنی برای کودک تبدیل کرده باشید ، خیالتان راحت میشود و در این صورت زمانی که در خانه مشغول انجام کاری هستید و یا با تلفن حرف می زنید ، نمی ترسید که مبادا برای او اتفاقی بیفتد.

اگر به کودکتان گفته اید که میتواند به وسایل خاصی دست بزند وقتی او این کار را کرد ، که از دستش ناراحت نمیشوید . این مسأله را مدام به فرزندتان گوشزد کنید . بچه ها گاهی حرف های شما را فراموش می کنند و نمیتوانند به بعضی چیزها دست بزنند.
اگر میخواهید زمانی که فرزندتان به میهمانی می رود ، به وسایل میزبان دست نزند ، قبل از این که به میهمانی بروید به او بگویید : (( توی خونه ی خودمون میتونی با بالشتک های مبل بازی کنی ، ولی وقتی خونه ی مامان بزرگ می رویم ، نباید این کار رو بکنی)). در این صورت خواهید دید که کنجکاوی کودک کمتر میشود و کمتر به اشیاء و وسایل دیگران دست می زند.

اگر جایی میهمانی می روید که صاحب خانه خودش بچه ندارد ، باید از صاحب خانه بخواهید که وسایل خطرناک یا گران قیمت را از دسترس کودک خارج کند. معمولا صاحب خانه با شما همکاری می کند ، به خصوص اگر شما به او کمک کنید که دوباره وسایلش را سرجایش بگذارد.

این کار برای کودکان سه ساله ضروری است. کودکان کنجکاو هستند و دوست دارند به همه چیز دست بزنند و آنها را ببینند. اگر خودتان را برای این مرحله از زندگی کودک آماده کرده باشید ، راحت تر میتوانید این مرحله را پشت سر گذارید.

شاید شما فکر کنید که کودکتان هیچ گاه دست از کنجکاوی هایش برنخواهد داشت ، ولی به مرور زمان این کار کمتر می شود. بعد از سن سه سالگی ، کنجکاوی کودک نسبت به وسایل خانه کمتر می شود و او بیشتر مراقب خودش و وسایل خانه خواهد بود و کمتر به آنها دست می زند. در این دوران از زندگی کودک میتوانید وسایل خانه را به شکل اولش سر جایشان بگذارید.
منبع : کودک سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.