تبیان، دستیار زندگی
گروه سیاسی- معاون مرجع ملی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی وزارت امور خارجه گفت: همایش بین المللی بررسی کاربرد سلاح های شیمیایی علیه مردم ایران 30 مهرماه امسال در تهران برگزار می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسناد تهیه سلاح های شیمیایی

گروه سیاسی- معاون مرجع ملی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی وزارت امور خارجه گفت: همایش بین المللی بررسی کاربرد سلاح های شیمیایی علیه مردم ایران 30 مهرماه امسال در تهران برگزار می شود.

محمدعلی لکی زاده در گفت و گو با ایسنا، مانع تراشی اشغالگران عراق را دلیل طرح نشدن پرونده جنایات جنگی صدام علیه مردم ایران دانست و گفت: پرونده مربوط به بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم صدام، که توسط قوه قضائیه و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری و با کمک وزارت امور خارجه تهیه شده بود، به عنوان بخشی از جنایات جنگی جنایتکاران بعثی به دادگاه صدام ارسال شد که متاسفانه جامعه جهانی و کشورهای غربی مانع از طرح این پرونده شدند.

وی با اشاره به تسریع در مجازات اعدام برای صدام، گفت: کشورهای اشغالگر عراق که از حامیان صدام در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران بودند، با اجرای سریع حکم اعدام صدام باعث مسکوت ماندن همکاری آنان با رژیم صدام در دوران جنگ تحمیلی شدند.

لکی زاده تصریح کرد: کشورهای غربی از این می ترسیدند که اگر روند دادگاه صدام به درازا بکشد، بخشی از همدستی های آنان در جنایات جنگی صدام علیه مردم ایران و به ویژه فاجعه سردشت افشا می شود و بدون پرداختن به راز جنایات حملات شیمیایی، با تسریع در اجرای حکم اعدام صدام باعث مکتوم ماندن این راز شدند.

وی محاکمه صدام را ناقص دانست و افزود: کشورهای اشغالگر که هنوز بر مقدرات کشور عراق تسلط دارند، در روند دادگاه صدام دخالت کرده و مانع از طرح تمامی جنایات جنگی او شدند.

لکی زاده همچنین با اشاره به فعالیت های وزارت امور خارجه در 2 بعد عام و خاص در خصوص مصدومین و جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی در 20 سال گذشته فعالیت کرده است. در بعد عام، با شرکت مستمر در کنوانسیون منع کاربرد سلاح های شیمیایی و مشارکت فعال و پویا، خود را به عنوان یکی از نخستین کشورهای امضا کننده کنوانسیون مطرح کرده و پاسدار حقوق کشور بوده است.

وی افزود: دستاوردهای این حضور فعال، ایجاد فشارهای دیپلماتیک بر کشورهای عمده تولید کننده سلاح های شیمیایی در جهان بوده است که بر اثر آن در 10 سال گذشته، بیش از 65 کارخانه تولید کننده سلاح های شیمیایی در پرتو کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تعطیل و در راستای همین اقدامها، بیش از یک چهارم سلاح های شیمیایی تولید شده نیز منهدم شده است.

لکی زاده در مورد پیگیری های خاص این وزارتخانه در مورد جانبازان شیمیایی نیز گفت: اسناد و مدارکی علیه شرکت های آمریکایی کمک کننده به رژیم صدام در تهیه سلاح های شیمیایی، در تهران گردآوری و در دست اقدام حقوقی است. همچنین در مورد سردشت نیز هیئتی از دادگاه لاهه هلند برای بازدید و دیدار با مصدومین شیمیایی سردشت به این شهرستان اعزام شد که نتیجه آن محکومیت تاجر سلاح های شیمیایی «رافائل فان آن رات» به 17 سال زندان بود. معاون مرجع ملی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی وزارت امور خارجه همچنین بیش از هشت دوره بین المللی پزشکی برای معرفی آثار سلاح های شیمیایی علیه مردم ایران برگزار شده که نقش موثری در معرفی درد و رنج جانبازان شیمیایی به جهانیان داشته است. وی در ادامه با اشاره به پیگیری های معیشتی جانبازان شیمیایی توسط وزارت امور خارجه گفت: در یازدهمین سالگرد تاسیس کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تشکیل صندوق بین المللی حمایت از مصدومین شیمیایی را مطرح کرد که با استقبال کشورهای عضو مواجه شد و پیگیری ها تا اجرایی شدن این پیشنهاد ادامه دارد.

منبع:روزنامه ایران