تبیان، دستیار زندگی

گرامیداشت علامه امینی در تبیان

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در مقاله ای به مناسبت پانزدهم تیرماه، یاد و خاطره علامه امینی مولف کتاب الغدیر را گرامی داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علامه امینی
به گزارش روابط عمومی، بخش اخلاق و عرفان اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را برای گرامیداشت این عالم ربانی تهیه و منتشر کرده است.
زهرا اجلال در این مقاله می نویسد:« این نام و شخصیت با یاد و نام مولا علی (علیه السلام) گره خورده است،کسی که عمری را در مسیر ذکر و زنده کردن یاد اهل بیت و مکتب شیعه سپری کرد. بله!سخن از عالم بزرگ علامه امینی رحمة الله علیه است، مردی که به گفته خودش "تنها آرزویش این است که بتواند تمام عمر را برای مظلومیت و غربت مولایش علی علیه السلام گریه کند"در حقیقت زیباتر است این گونه بگوییم که علامه با نوشتن کتاب الغدیر بزرگترین خدمت را به شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام کرده است؛ چرا که به تعبیر شهید مطهری "الغدیر، وسیله وحدت مسلمین است. بعضی خیال می کردند کتاب الغدیر ممکن است مایه ی افتراق بشود، اما اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه وحدت دنیای اسلام است.برادران اهل سنت ما هم می توانند در یک محیط خالی از پیش داوری به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا می پذیرند، یا نمی پذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه غدیر هیچ گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمی آورد و اختلافات را ایجاب نمی کند. برای شیعیان هم همین طور است. شیعیان هم خدا را شکر کنند که از طرف پروردگار به نعمت این اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهایی هم که این حقیقت را قبول نکردند، یا مراجعه نکردند، یا اطلاع ندارند و یا نتوانستند ذهن هایشان را قانع کنند، آنها هم اعتقادی ندارند. این،اختلاف و درگیری را ایجاب نمی کند." علامه امینی بسیار مراقب زبان بود. عقیده
او بر این بود اساس خلقت بر محبت بنا شده است و در تعبیر ایشان تمام عبادات ناشی از محبت است؛ "هل الدین الاالحب؟". ایشان رابطه بین محبت به خدا و دوری از گناهان را این گونه توصیف می‌کند؛ هر چقدر محبت به خدا بیشتر باشد، از معاصی و گناهان بیشتر دوری می‌شود. کسی که توجه‌اش در نماز کم است مشکل محبتی دارد.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.