تبیان، دستیار زندگی

شاخ‌های اینستا یا دزدان بیت‌المال

ضرر کدام بیشتر است؛ اختلاس یا بی‌حجابی؟

اتفاقات اخیر و متهم شناخته شدن تعدادی از افراد به عنوان "شاخ‌های اینستا" و دستگیری آنان توسط پلیس فتا، اعتراضاتی را در شبکه‌های مجازی با خود به همراه داشته است که همه‌ی اعتراضات وجه مشترکی داشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دزدی


داستانی که ما را وادار کرد تا دست به قلم شده و چند سطری درباره اش بنویسیم، داستان پر ماجرای فضاهای مجازی و ماجرای اخیر دستگیری به اصطلاح "چند شاخ اینستاگرامی" است که شاخص‌ترینشان دختری 17 ساله بود که به دلیل رفتارهایی توسط پلیس فتا دستگیر شده و با دستگیری اش صدای بسیاری از سلبریتی ها، اهالی هنر، عده ای از عالمان دین و حتی افراد معمول در جامعه را بلند کرده است.

نکته قابل توجه در این صحبت ها که در بین همه این حرف و حدیث ها به صورت وجه مشترکی دیده می شود مضمون این کلام است که "با وجود این همه اختلاس و دزدی و دست درازی به بیت المال، کسی صدایش در آن وادی بلند نشده و قانون آن طور که باید با آن ها برخورد نکرده ولی برای رقص و حرکات یک دختر جوان انقدر سرعت عمل اعمال شده است؟

چگونه می‌توان بدحجابی را گناهی بزرگ تلقی کرد و با آن برخورد کرد؛ اما خوردن مال مردم (حق‌الناس) یا گفتن حرف حرام (دروغ و تهمت و..) از سوی دانه درشت‌ها در جامعه در سمت‌های مختلف را نادیده گرفت؟"

زمینه‌ساز عفت عمومی در جامعه، جلوگیری از دزدی و سرقت است. یعنی اگر ربا و رشوه و اختلاس و دزدی و دست‌اندازی به اموال مردم، زیاد شد، به طور طبیعی زمینه عفاف و حیا از بین می‌رود.


منکر، منکر است

چرا باید مقدماتی را فراهم کنیم که بین منکرها مقایسه و تقابل صورت بگیرد به طوری که به دلیل عملکرد بد مسئولین، برخورد با چنین منکری انقدر برای جامعه سنگین باشد؟

منکر، منکر است و جلوگیری از منکرات در جامعه امری است که باید اتفاق بیافتد و با آن مقابله شود، به لحاظ شرعی بی حجابی و دزدی هر دو منکر هستند و نسبت به جلوگیری از هر دو امر حرام باید در حد توان اقدام نمود، اما نکته قابل توجه در این مورد که سرو صدا بر پا می کند نوع عملکرد در این مسیر است؛ چرا برخورد با منکری چنین قوی، با سرعت و سر و صدای بالا صورت می گیرد و رسانه ای می‌شود، اما در مواردی چون مفاسد اقتصادی بسیار مصلحت آمیز برخورد می شود؟


اگر در مقام مبارزه با اختلاسگران و مفسدین قوی تر برخورد کرده بودیم و جلوی حرکت آن ها را گرفته و دستشان را در مال اندوزی و فسادهای اقتصادیشان قطع کرده بودیم، اگر مسئولین به اسم "حفظ مصالح مملکتی" بهتر و درست تر عمل می کردند و  درست عمل کردن حوزه خودشان را فدای مصلحت های فردی و ناکارامدیشان نمی کردند، قطعاً و قطعاً در برخورد با منکراتی چون وقایع اخیر انقدر آشفتگی در جامعه صورت نمی گرفت.

مگر خود را پیرو مولایی نمی دانیم که در دست درازی به بیت المال به برادر خودش هم رحم نمی کند یا در موردی دیگر در رابطه با برخورد یكى از فرمانداران با اموالی از بیت المال می بینیم که حضرت فوراً نامه ای تهدید امیز به وی نوشتند: "از خدا بترس، و اموال این مردم را به سویشان بازگردان، كه اگر چنین نكنى و خداوند مرا بر تو چیره سازد، با تو كارى خواهم كرد كه نزد خداوند عذر خواهم داشت، و با شمشیرم كه هر كس را با آن زدم در آتش شد، گردنت را بزنم. به خدا سوگند، اگر كارى را كه تو كردى حسن و حسین كرده بودند، از من نرمشى نمى دیدند، و به مرادى نمى رسیدند، تا آن كه حق را از آنان بازگیرم، و باطلى را كه از ستم آن دو پدید آمده، نابود سازم ." (1)

در مورد این گونه برخوردها و مقابله‌ها حرف داریم

در مقام توجیه رفتارها و منکرات نیستیم، همان طور که گفته شد منکر، منکر است و باید با آن مقابله کرد و موردی را فدای مورد دیگر نکرد، اما صحبت اصلی بر روی کیفیت برخوردها و مقابله ها است. چگونه است است ابابصیر که نه معصوم است و نه معصوم زاده و تنها توانسته در محضر امام صادق شاگردی کند، توانست با نوع رفتار صحیحش همسایه لاابالی اش را به راه بیاورد و ضمانت بهشتی شدن این فرد را از مولایش بگیرد، اما ما که خود را پیرو اهل بیت می دانیم، نمی توانیم؟

یا نمی دانیم و یا خود را به ندانستن زده ایم که اگر این باشد وای بر احوالمان؛ آیا اگر مسیر را درست طی می کردیم و رفتار و برخورد درستی داشتیم، کار حجاب و عفت در جامعه به این جا کشیده می شد؟ چقدر در مسیر ایجاد عفت عمومی در جامعه تلاش کرده ایم؛ اصلاً تا به حال شده است به جای هزینه های آنچنانی که در برگزاری همایش ها و جلسات بی نتیجه کرده ایم و می کنیم، از علما و متخصصین امر فرهنگ و آشنا به تاریخ اهل بیت علیهم السلام کمک گرفته و تاریخ اهل بیت را تورقی کرده و به سبک رفتار و عملکرد اهل بیت نگاه کنیم و ببینیم که آن ها با موارد مختلف در جامعه چگونه برخورد کردند و مصلحت ها را در چه می دانستند؟

 گاهی آدرس غلط دادن و مسیر اشتباه طی کردن باعث می‌شود از چیزهای دیگری غافل شویم. ما از چیزهایی غافل شده‌ایم که اگر به آنها می‌رسیدیم، حجاب به طور طبیعی درست می‌شد.



نمره برخورد منکرات در کدام حوزه بیشتر است؟

در مدت 5 سالی که امیرالمؤمنین حکومت داشتند، مکرر نسبت به سرقت از بیت‌المال موضع گیری شدیدی دارند و در نهج البلاغه و نیز در خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها نیز داریم، «وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ اِیجاباً لِلْعِفَّةِ»(2) یعنی زمینه ساز عفت عمومی در جامعه، جلوگیری از دزدی و سرقت است. یعنی اگر ربا و رشوه و اختلاس و دزدی و دست‌اندازی به اموال مردم، زیاد شد، به طور طبیعی زمینه عفاف و حیا از بین می‌رود. اگر در جامعه‌ای می‌بینید که فساد رواج پیدا می‌کند، برای این است که این زیرساخت‌ها را یا درست نساخته و یا در طول مسیر خرابشان کرده ایم. اهل بیت می‌دانستند اگر یک چیزهای دیگری را درست کنند، حجاب به طور طبیعی درست می‌شود.

امروز نمره برخورد منکرات در کدام حوزه بیشتر است؟ در کدام حوزه ضعیف عمل کرده ایم؟ گاهی ادرس غلط دادن و مسیر اشتباه طی کردن باعث می‌شود از چیزهای دیگری غافل شویم. ما از چیزهایی غافل شده‌ایم که اگر به آنها می‌رسیدیم، در سیر پیشرفت و گسترش فرهنگ حجاب بسیار تاثیرگذارتر بود. به امید انکه  حق مردم را بر حکومت بهتر بشناسیم و در مسیر ادای این حق درست تر و آگاهانه تر عمل کنند.
پی نوشت:
1- نهج البلاغه، مترجم: محمد دشتی،قم،موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین(ع)،نامه41.
2- بحارالانوار ج 29 ص 223، زندگانی حضرت زهرا علیها السلام(روحانی)، ص: 697.
3- نهج البلاغه، خطبه 34 .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.