تبیان، دستیار زندگی

ابهام در ۱۰۰۰ یورو ارز دولتی مسافرتی

۱۰۰۰ یورو ارز دولتی که به مسافران داده می‌شود حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشته تا جایی که زمزمه‌های توقف پرداخت آن نیز شنیده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارز دولتی
سیاست جدید ارزی که از فروردین ماه امسال به مرحله اجرا در آمد و قرار بود جریان تک نرخی شدن ارز را به اقتصاد ایران برگرداند، تاکنون نه تنها اثری از ارز تک نرخی برجای نگذاشته بلکه رها شدن بازار آزاد و فرار سیاست گذار از به رسمیت شناختن آن موجب رقم خوردن اختلاف قیمتی بالا بین دو نرخ رسمی و آزاد شده است. دلار رسمی اکنون حدود ۴۳۰۰ تومان و آزاد تا بیش از ۸۰۰۰ تومان قیمت دارد که فاصله ۴۰۰۰ تومانی ایجاد کرده است.

همچنین یورو را بانک مرکزی نزدیک به ۵۰۰۰ تومان نرخ گذاری می کند در حالی که در بازار آزاد تا ۱۰ هزار تومان معامله شده و تا دو برابر فاصله دارد. به طور طبیعی این اختلاف قیمت زیاد زمینه ساز رانت و فساد خواهد بود؛ موضوعی که همواره کارشناسان نسبت به آن هشدار داده و خواستار یکسان سازی نرخ ارز شده بودند.

اختلاف قیمتی جذاب بین دو نرخ آزاد و دولتی فضا را برای فروش ارز مسافرتی در بازار آزاد فراهم کرد و در کنار مسافرانی که مازاد یوروی دریافتی را با دو برابر قیمت در بازار می فروشند، کم کم این ارز نیز به میدان سودجویی دلالان آمد.

در حالی شرایط موجود موجب بحث ها و البته شایعات بسیاری در مورد احتمال حذف ارز دولتی برای مسافران شد و خبرها از این حکایت داشت که توافق چندانی بین سازمان گردشگری و بانک مرکزی در این مورد وجود ندارد.

با وجود تمام حواشی که این روزها پیرامون ارز مسافرتی می گذرد، رئیس کل بانک مرکزی تنها به رد شایعات در مورد حذف ارز مسافرتی اکتفا کرده و توضیح دیگری نداشته است.

ایجاد بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی در بانه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو تا ماه آینده خبر داده و اظهار کرده که بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه ایجاد می‌شود.

صادق نجفی با اشاره به ایجاد بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور در نقطه صفر مرزی بانه گفته است که با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی شاهد کاهش میزان قاچاق خواهیم بود و از سوی دیگر با مونتاژ از واردات کالا و محصول تمام شده به داخل جلوگیری می‌کنیم.

با ایجاد کارخانه‌های تولیدی که معاف از گمرک و مالیات هستند در این منطقه ویژه اقتصادی شاهد مونتاژ بهترین کالا و محصولات خواهیم بود و عمده فعالیت‌ها در حوزه تولید لوازم خانگی خواهد بود.

موتورسیکلت در ایران بازار گرمی دارد و شرکت‌های مختلفی در این بازار به تولید، مونتاژ و فروش می‌پردازند که به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران و تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت، داخلی‌سازی قطعات این وسیله انجام نشده و خدمات پس از فروش شرکت‌ها مورد تائید اتحادیه نیست.

در سال‌های اخیر قرارداهای اقتصادی و تولیدی قابل توجهی به امضا رسیده که بنابر شرایط و در راستای آنکه ایران از مونتاژکار و فقط یک مصرف کننده به سمت تولید و فضای اقتصادی منطقی حرکت کند، وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، نفت و غیره در قراردادهای همکاری دولتی و بخش خصوصی به داخلی سازی قطعات تاکید کرده‌اند که این مورد مهم آنچنان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری نشده و تنها در حد حرف باقی مانده است که نمونه‌های بارز آن را می‌توان در قراردادهای وسایل نقلیه جست‌وجو کرد.

در این رابطه مصطفی صفرخانی - رئیس اتحادیه تعمیرکاران و تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت تهران - گفته است: حجم قابل توجهی از تولیدکنندگان موتورسیکلت در ایران فقط  مونتاژکار هستند و قطعات وارداتی را در کارخانجات توسط یک اپراتور به یکدیگر متصل می‌کنند.

یک اقتصاددان با بیان اینکه اگر صنعت قدرتمندی داشتیم وضعیت فعلی در بازارهای سرمایه‌ای اتفاق نمی‌افتاد حوزه‌های گاز، پتروشیمی، معادن فلزی، کانی‌های غیرفلزی، نساجی، کفش و پوشاک را از جمله صنایع رقابتی نام برده است.

مرتضی عمادزاده  - کارشناس مسائل اقتصادی - با بیان این‌که تلاطمات به وجود آمده در حوزه‌های مربوط به بازار سرمایه به خاطر عدم وجود زیرساخت‌های پایدار صنعتی است، گفته است دولت برای تغییر این شرایط باید بتواند فضای فعالیت را برای صنایع فراهم کند و خود نقش نظارتگر را ایفا کند. این‌که انتظار داشته باشیم دولت خودش بخواهد پرچم‌دار فعالیت‌های صنعتی بشود تصور صحیحی نیست، بلکه دولت باید اجازه دهد صنعت کار خود را انجام دهد. صنعت کشور به شرط وجود یک عزم استراتژیک می‌تواند در ۱۰ سال آینده به اندازه‌ای از بلوغ برسد که ما بتوانیم بر آن تکیه کنیم.

تولید وانت کاهش یافت

خرداد ماه امسال تولید انواع وانت به طور میانگین ۱۵.۶ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع وانت از ۵۲۹۲ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۴۴۶۷ دستگاه رسید. تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو با کاهش همراه بوده و از ۱۱۵۷ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به ۳۶۴ دستگاه کاهش یافت. خرداد ماه امسال تولید انواع وانت در گروه خودروسازی سایپا نیز نزولی بوده و از ۳۰۹۳ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۳۰۴۲ دستگاه رسید. تولید این محصول در سازه‌های خودرو دیار متوقف شده و از ۳۴ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.

رانت در تولید، فروش و بازارهای پتروشیمی بیداد می‌کند

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی ضمن بررسی واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به بخش خصوصی، از وجود رانت در بخش های مختلف این صنعت انتقاد کرده است.

رضا پدیدار با اشاره به واگذاری واحدهای پتروشیمی به بخش خصوصی، گفت که شرکت ملی پتروشیمی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واحدهای پتروشیمی را به بخش خصوصی واگذار کرد که به نظر من خطا بود، زیرا به بخش خصوصی واقعی واگذار نشد و به نهادهای دولتی و نهادهای مستقل مانند سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و غیره واگذار کردند.

او اظهار کرده است که این اقدام، اقدام درستی نبوده است. از طرف دیگر شرکت ملی پتروشیمی اعلام کرد که واحدها را به بخش خصوصی واگذار کردیم، اما با توجه به قدرتی که داشتند نهادها مانند بنگاه ناجا، صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بازنشستگی کشوری و غیره داشتند خصوصی‌سازی واقعی صورت نگرفت، در واقع دولت در ازای بدهی‌های خود این شرکت‌ها را به بخش خصوصی داد به همین دلیل خصوصی‌سازی واقعی انجام نشد.

جزییات الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده که با پیگیری مقدمات لازم، امکان اجرایی شدن طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌ها در نیمه دوم امسال وجود دارد و تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده است.

سید حسین میرشفیع گفته است که طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی که از چند سال قبل مطرح بود و به دنبال کاهش بار ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار قرار داشت، خوشبختانه به مراحل پایانی کار خود رسیده و می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده به مرحله اجرا برسد. با برنامه‌ریزی صورت گرفته در مرحله نخست پرداخت عوارض دوگانه می‌شود و مردم در کنار روش سنتی می‌توانند از شیوه‌های جدید نیز برای پرداخت عوارض استفاده کنند.

مترو به هشتگرد می‌رسد

مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد از تکمیل مترو هشتگرد تا پایان سال، راه هشتگرد ـ طالقان تا پنج ماه آینده و پروژه تصفیه‌خانه و انتقال آب به این شهر تا یک ماه دیگر خبر داد.

امروز خبرنگاران از روند پیشرفت پروژه‌های هشتگرد از جمله مترو این شهر بازدید داشتند و سپس در نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد شرکت کردند. سید مهدی هدایت که به تازگی سکان مدیریت این شرکت را به دست گرفته اقدامات انجام شده، بخصوص در ماه‌های اخیر را تشریح کرد که نشان می‌داد پروژه‌هایی از جمله خدمات زیربنایی مسکن مهر، مترو هشتگرد، راه ۳۵ کیلومتری هشتگرد به طالقان و طرح انتقال آب و تصفیه‌خانه هشتگرد روند رو به پیشرفتی را طی می‌کند و مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. او گفت که جمعیت مناسبی در آینده به هشتگرد می‌آیند و ارزش افزوده این شهر بالا می‌رود. هدایت از هشتگرد به عنوان شهر ورزش و هنر یاد کرد.

او همچینین با اشاره به ۴۹ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن مهر که برای هشتگرد تعریف شده است گفته که از این تعداد تاکنون ۲۶ هزار واحد افتتاح شده و در ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد آن خانوارها ساکن اند. تکمیل ۱۱ هزار واحد نیز با پیشرفت بالای ۸۵ درصد ادامه دارد اما حدود ۱۰ هزار واحد متقاضی ندارد که در نظر داریم با طی مراحل قانونی این واحدها را پس از ارزیابی‌های کارشناسی به پیمانکاران واگذار کنیم.

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت روز دوشنبه که سرمایه‌گذاران به محدود شدن عرضه در بازار متمرکز شده بودند افزایش پیدا کرد.  بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۷ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۷.۴۸ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت آمریکا با ۲۹ سنت یا معادل ۰.۴ درصد افزایش، در ۷۴.۰۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

اوپک و متحدانش ماه ژوئن با تسهیل محدودیت‌های عرضه که از ابتدای سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده است و افزایش عرضه به میزان یک میلیون بشکه در روز، موافقت کردند. همچنین عربستان سعودی علاوه بر کاهش قیمت فروش خود برای اوت، به اوپک اعلام کرده که تولیدش را ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

شگرد جدید پیامکهای تبلیغاتی

ایجاد مزاحمت برای کاربران با تبلیغات پیامکی و تلفنی ناخواسته یا فریب آن‌ها به روش‌های مختلف از وعده‌های جوایز متعدد تا شارژ یا سرویس رایگان، تمامی ندارد و این بار حتی به راه‌های مهندسی اجتماعی هم کشیده شده‌ است.

داستان پیامک‌های تبلیغاتی از کاشت موهای طبیعی تا دانشگاه بدون کنکور و تبلیغات انواع شرکت‌های تجاری و سازمانی موضوع جدیدی نیست. در حالی که پیامک‌های تبلیغاتی به نوعی مزاحم برای کاربران تبدیل شده بودند، از مسوولان رگولاتوری تا وزیر ارتباطات بسیج شدند تا جلوی این تبلیغات را بگیرند. راه‌هایی مانند استفاده از سامانه شکایت برای سرشماره‌های ارسال‌شده یا مسدود کردن شماره‌هایی که تنها به ارسال پیامک اقدام می‌کردند.

پس از تبلیغات پیامکی که به نوعی جلوی آن‌ها گرفته می‌شد، نوبت به تبلیغات تلفنی رسید که در آن، کاربر با پیام‌های‌ ضبط‌شده مواجه می‌شد. این موضوع هم مورد بررسی قرار گرفت تا جایی که حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- اعلام کرد که همه مزاحمت‌های تلفنی تبلیغاتی که توسط برخی از شهروندان گزارش شده، مورد پیگیری قرار ‌می‌گیرند و هیچ‌گونه مزاحمت‌های تبلیغاتی برای شهروندان چه در قالب پیامک و یا تلفنی که روی نوار پاسخگو باشد، قابل قبول نیست.
منبع: خبرگزاری ایسنا