تبیان، دستیار زندگی

هابرماس؛ فیلسوفی که آرزو داشت روزنامه‌نگار شود

«یورگن هابرماس» متفکر آلمانی که روزی با آرزوی روزنامه‌نگار شدن وارد دنیای رسانه شد، جایزه رسانه‌ای آلمان-فرانسه را از آن خود کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هابرماس؛ فیلسوفی که آرزو داشت روزنامه‌نگار شود

هابرماس یکی از تأثیرگذارترین متفکران عصر حاضر است. او فلسفه، تاریخ، روان‌شناسی، ادبیات و اقتصاد خواند و رساله دکترای خود را درباره‌ی «فردریش شلینگ» فیلسوف آلمانی نوشت. اثر دو جلدی او، «نظریه‌ کنش ارتباطی»، در سال 1981 منتشر شد. هابرماس یکی از مدافعانِ پُر شورِ طرح اروپای واحد بوده است.
«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در مراسم اهدای جایزه رسانه‌ای مشترک آلمان و فرانسه به هابرماس او را «سازنده پل میان فرانسه و آلمان» خواند.
هابرماس نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر و وارث مکتب فرانکفورت که در چارچوب سنت نظریه انتقادی و پراگماتیسم آمریکایی کار می‌کند در سخنرانی خود پس از دریافت جایزه گفت: وقتی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شدم، حرفه‌ رویایی‌ام روی دیپلمم نوشته شده بود، «هابرماس می‌خواهد روزنامه‌نگار شود.» با این ‌حال، وقتی شروع به نوشتن ستونی در روزنامه‌ی «کلنر اشتد-انزاینر» کردم و هنگامی که تحت نظارت آدولف فریزه برای صفحات فرهنگی روزنامه‌ «هندلسبلت» می‌نوشتم، بارها به من گوشزد کردند که سبکِ نوشتنم بیش‌ازحد پیچیده است. حتی کارل کورن (استادش در دانشگاه بُن) با وجودِ خیرخواهی بسیار و تشویق‌هایش برای تمرین نوشتن بعدها گفت که شاید بهتر است مشغول همان مطالعات و فعالیت‌های دانشگاهی شوم.
وی افزود: بازتابِ این نقد در نامه‌هایی که از سوی خوانندگانم دریافت می‌کردم نیز ادامه یافت و خب در سن ‌و ‌سال من پیشرفت کردن چندان محتمل نیست. تمام این‌ها باعث شدند تا بیشتر و بیشتر از دریافت دعوت‌نامه‌ای برای اهدای جایزه‌ رسانه‌ای آلمانی-فرانسوی خوشحال شوم.
هابرماس در ابتدای نطق بلند خود بار دیگر بر اتحاد و انسجام اروپا در برابر آنچه که « قاره‌ ازهم‌پاشیده» خواند تاکید کرد.
به نظر هابرماس اطلاعات به مثابه اکسیژن دموکراسی و مردم سالاری است و هرچه فرآیندها و روندهای تولید و انتشار آن، آزادتر و خردورزانه تر و با مشارکت حداکثری همه نیروهای اجتماعی باشد، مزایای دموکراسی واقعی‌تر و تأثیرگذارتر می‌شود. گستره همگانی فضای اجتماعی ای است که در آن مردم آزادانه شرایط اجتماعی خود را نقد کرده و مشکلات را برشمرده و بر جریان تصمیم‌گیری سیاسی تأثیر می‌گذارند.
هابرماس گستره همگانی را خاستگاه افکارعمومی می‌داند؛ گستره‌ای که حدفاصل فضای خصوصی و فضای عمومی است و هرچه آزادتر و فکورانه تر باشد مناسبات اجتماعی خردورزانه تر و انسانی تر خواهد بود.
این متفکر آلمانی از بزرگترین نظریه‌پرداز جنبش دانشجویی تاکنون محسوب می‌شود و بیشترین ارتباطات دانشگاهی و تشکیلاتی را با آنان داشته‌است

منبع : خبرگزاری ایرنا