تبیان، دستیار زندگی

خورد و خوراک بچه‌ها در گرم‌ترین فصل سال

تغذیه کودکان در فصل تابستان

تابستان گرما را به همراه دارد که می‌تواند با کم آب کردن بدن کودک فعال، زمینه بروز گرمازدگی را در او افزایش دهد. برای پیشگیری از بیماری‌های تابستانی در کودکان این مقاله را بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هندوانه

علت اصلی بروز بیماری در کودکان در فصل تابستان

بسیاری از کودکان فصل تابستان را نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر دوست دارند، چون می‌توانند زمان زیادی از روز را با فراغت در محیط بیرون از منزل و در هوای باز به بازی و ورزش بپردازند.
به علاوه این که در این فصل با تنوعی از میوه‌هایی مواجه هستند که مصرف آن‌ها را دوست دارند.
اما فصل تابستان گرما را به همراه خود دارد که می‌تواند با کم آب کردن بدن یک کودک فعال، زمینه بروز گرمازدگی را در او افزایش دهد.
به علاوه این که در گرمای هوا با فعال کردن عملکرد بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌ها در بدن کودکان با مقاومت سیستم ایمنی پایین مهیا می‌شود.

بیماری‌های شایع تابستانی در بین کودکان

انواع مسمومیت‌های غذایی
بروز مسمومیت‌های غذایی شیوع بالایی در بین کودکان در فصل تابستان دارد که ناشی از مصرف غذاهای فاسد، آلوده و زیاد مصرف کردن میوه‌های متنوع تابستانی به صورت نشسته می‌باشد که با عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال و در برخی موارد بروز تب و لرز می‌باشد.
در این موارد توصیه می‌شود که در قدم اول محلول‌های رقیق قندی و نمکی به کودک داده شود و دقت شود که در طول روز مایعات کافی بنوشد.

گرمازدگی
بسیاری از کودکان در طول فصل گرم سال می‌توانند در اثر فعالیت بدنی بالا دچار کم‌آبی بدن و ابتلا به درجاتی از کم‌آبی و بروز موارد خفیف تا شدید گرمازدگی شوند.
در زمان بروز گرمازدگی توصیه می‌شود که مایعات کافی به کودک داده شود به علاوه این که کودک را به یک محل خنک انتقال داده و پوست بدن او را با آب، خنک نگه دارید.
به علاوه این که کلاً توصیه می‌شود، والدین در ساعات بین 10 تا 2 بعدازظهر از بازی و ورزش کردن کودک در محیط‌های گرم و باز جلوگیری نمایند.

آسم و آلرژی
شدت گرفتن مشکل آلرژی در روزهای اول تابستان بسیار بیشتر از زمان‌های دیگر می‌باشد. به همین دلیل به والدینی که کودکان با مشکل آسم و آلرژی دارند، توصیه می‌شود که در فصل تابستان حتماً دقت نمایند که کودکشان در طول روز آب به مقدار کافی و به تناوب بنوشد.
در ضمن مصرف میوه‌های غنی از ویتامین C مانند هندوانه، ملون، طالبی و توت فرنگی برای کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد.

بروز اگزما و قرمزی پوست
در مورد کودکانی که پوست حساس دارند یا عملکرد سیستم ایمنی قوی ندارند، بروز اگزما و قرمزی پوست فصلی امری شایع می‌باشد.
در مورد این کودکان علاوه بر این که باید توجه شود که مدت زمان طولانی سطح پوستشان در برابر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد باید به طور منظم در فصل تابستان برایشان از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده شود.
در ضمن والدین باید توجه نمایند که مصرف مواد طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده موجود در انواع مواد غذایی و بخصوص انواع بستنی‌های میوه‌ای موجود در این فصل برای این کودکان مناسب نمی‌باشد و مصرف آن‌ها تا حد امکان باید محدود شود.


راهکارهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از بروز بیماری‌های تابستانی در کودکان

والدین مطمئن باشند که کودکانشان در طول روز آب و مایعات کافی می‌نوشند. نوشیدن کافی آب و مایعات مانع کم‌آبی بدن و بروز گرمازدگی در کودک می‌شود.
حتماً در فصل تابستان، کودکان باید غذاهای سالم و بهداشتی استفاده نمایند که در این زمینه مصرف مداوم و روزانه غذاهای بیرون و رستورانی توصیه نمی‌شود.
مصرف میوه‌های آبدار مانند هندوانه، طالبی و ملون در فصل تابستان برای پیشگیری از کم‌آبی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان توصیه می‌شود.
رژیم غذایی کودکان در فصل تابستان باید حاوی مواد غذایی پرفیبر، خنک و خوش‌طعم باشد.

توصیه پایانی به والدین

به والدین توصیه می‌شود که در روزهای گرم فصل تابستان از فعالیت بدنی کودک خود در فضاهای باز و در معرض تابش مستقیم خورشید حدفاصل ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر جلوگیری نمایند.
در ضمن از تردد در محیط‌های شلوغ شهری همراه با فرزندشان در روزهای گرم اجتناب نمایند تا باعث بروز مشکلات و بیماری‌های شایع فصل تابستان در فرزندشان نشوند.

منبع: زندگی آنلاین - فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.