تبیان، دستیار زندگی

لطمه زدن به جان مردم؛ از مصادیق حق‌الناس

نماینده ولی فقیه در لرستان لطمه زدن به جان مردم و معتاد کردن مردم از روی عمد را در زمره حق‌الناس دانست و گفت: اگر کسی به زور و به قصد، مال کسی را غصب کند یا به زمین کشاورزی تعدی کند، یا آب آبیاری را که نوبتش نیست واگیر کرد، حق‌الناس است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حق الناس

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‎آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، اظهارکرد: باید در بانک‌ها قراردادها بر اساس عقود اسلامی باشد کمااینکه اگر قرارداد بر اساس عقود اسلامی باشد آن سود حلال در غیر این‌صورت حرام است.
وی به تشریح مصادیق حق‌الناس پرداخت و گفت: اگر کسی به زور و به قصد، مال کسی را غصب کند یا به زمین کشاورزی تعدی کند، یا آب آبیاری را که نوبتش نیست واگیر کرد، حق‌الناس است، این در حالی‌است که در روایتی از امام صادق(ع) آمده است کسی مالی را قرض بگیرد و قصد داشته باشد قرص را ندهد این فرد سارق است.

اول ادای دین بعد نماز

آیت‌الله میرعمادی به بیان اهمیت حق‌الناس پرداخت و گفت: اگر طلبکاری آمد و گفت پولم را پس بده باید نمازت را قطع کنی چراکه نماز حق‌الله است اما ادای دین حق‌الناس است، لذا اول باید ادای دین کنی بعد نماز را بجا بیاوری.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که امام حسین(ع) در شام تاسوعا به یارانش فرمود کسانی‌که مقروض هستند در رکاب من نباشند، خاطرنشان کرد: اگر کسی مال دیگری را تلف کند باید رضایت بگیرد.

لطمه زدن به جان مردم؛ از مصادیق حق‌الناس

امام‌ جمعه خرم‌آباد هرگونه تصرف نامشروع بدون رضایت در مال دیگری را حرام و حق‌الناس دانست و افزود: مورد دیگر از موارد حق‌الناس لطمه زدن به جان مردم است چراکه از نظر اسلام خون مردم ارزش دارد، لذا اگر کسی را به ناحق کتک بزنیم حق‌الناس است یا اگر شوهری زنش را به ناحق بزند حق الناس است.

معتاد کردن مردم از روی عمد در زمره حق‌الناس است

این مفسر قرآن‌کریم معتاد کردن مردم از روی عمد را در زمره حق‌الناس دانست و با ذکر این مطلب که از بین بردن آبرو و حیثیت افراد از حق‌الناس است، اضافه کرد: در روایت دارد که حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است، کمااینکه اگر کسی تهمتی زد دستش را بگیرید از او سند بخواهید.

منبع: خبرگزاری قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.