تبیان، دستیار زندگی

فواید باورنکردنی خواب برای سلامتی

کمبود خواب می‌تواند کم‌کم شما را بکُشد

مشکلات خواب آن‌قدر اپیدمی شده که گفته می‌شود دوسوم افراد بزرگسال طبق توصیه به 8 ساعت خواب شبانه عمل نمی‌کنند. زندگی پرمشغله‌ی دنیای امروز باعث شده بیشتر ما فراموش کنیم یک خواب خوب شبانه چه فوایدی دارد. با ما همراه باشید تا درباره‌ی عوارض کمبود خواب و فواید خواب کافی بیشتر بدانید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمبود خواب

تأثیرات منفی کمبود خواب

* استرس بیشتر
* فشارخون بالا
* دیرتر واکنش نشان دادن
* از دست دادن تمرکز
* کوتاه‌تر شدن طول مدت توجه و تمرکز
* کاهش میل جنسی
* زودتر خشمگین یا اندوهگین شدن
* پایین آمدن سطح خلاقیت و کارایی و خستگی ذهنی
* عدم توانایی در قضاوت درست
* ضعف سیستم ایمنی
* فراموشکار شدن
* افزایش احتمال بیماری قلبی و سکته مغزی
* افزایش احتمال ابتلا به دیابت
* افزایش وزن

فواید خواب کافی


شادتر خواهید بود
اگر کمبود خواب داشته باشید روزتان خراب خواهد شد چون احساس خواب‌آلودگی و کسالت می‌کنید و مه مغزی می‌تواند عملکردتان را مختل کند. یک آدم خسته، آدم شادی نیست، ممکن است قضاوت‌های نادرست بکند، تصمیم‌های نادرست بگیرد و نسبت به کسی که 8 ساعت کامل خوابیده مطمئناً استرس بیشتری دارد.
زمانی که خوب و کافی می‌خوابید انگیزه‌ی بیشتری دارید و کارآمدترید. احساستان مثبت‌تر است و مشکلات به نظرتان قابل حل می‌آیند.

دقت و تمرکزتان بیشتر می‌شود
وقتی خوب خوابیده‌اید ذهن و فکرتان هم بهتر کار می‌کند، مدت بیشتری می‌توانید تمرکزتان را حفظ کنید و دقیق‌تر خواهید بود. زمانی که ذهنمان کاملاً استراحت نکرده شروع می‌کند به کُند کار کردن و به راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهد. کمبود خواب باعث می‌شود به طور مؤثر نتوانیم مسائل خود را حل و فصل کنیم. بعد از یک خواب خوب شبانه می‌توانیم سریع‌تر واکنش نشان دهیم و اطلاعات را با سرعت بیشتری آنالیز کنیم.

زمانی که ذهنمان کاملاً استراحت نکرده شروع می‌کند به کُند کار کردن و به راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهد. کمبود خواب باعث می‌شود به طور مؤثر نتوانیم مسائل خود را حل و فصل کنیم


حافظه‌تان تقویت می‌شود
وقتی که می‌خوابیم مغز به سختی کار می‌کند تا لحظات و تجربیاتی را که در طول روز داشته‌ایم پردازش کند. تکه‌های اطلاعات کنار هم گذاشته می‌شوند تا ارتباط‌ها ایجاد شده و مسائل حل شوند و این به ما کمک می‌کند روز بعد، عملکرد بهتری داشته باشیم. آیا برایتان پیش آمده با سؤالی در ذهن به خواب بروید و روز بعد که بیدار شدید، جواب آن را داشته باشید؟
حافظه و مهارت‌های ما وقتی که خواب هستیم، تقویت می‌شوند تا کارایی و تأثیرشان بیشتر شود و عملکرد بهتری داشته باشیم.

رابطه‌ی جنسی بهتری خواهید داشت
فرقی نمی‌کند توان جنسی شما چقدر باشد؛ به هر حال کمبود خواب مطمئناً بر عملکرد جنسی‌تان تأثیر منفی دارد. خواب، انرژی بخش و ترمیم کننده است، تستوسترون را افزایش می‌دهد و میل جنسی را هم در زنان و هم در مردان تقویت می‌کند. اگر کمبود خواب داشته باشید احساس خستگی می‌کنید و روابطتان با همسرتان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

عضله می‌سازید
ورزشکاران حرفه‌ای بی‌دلیل به خواب کافی اهمیت نمی‌دهند. اگر خوب نخوابید نمی‌توانید خوب هم عضله بسازید. وقتی که در خواب هستیم بدن وارد فاز آنابولیک می‌شود و از این فرصت برای ترمیم آسیب‌های رخ داده در سلول‌ها و بافت‌ها استفاده می‌کند. بدن ما در خواب، هورمون رشد ترشح می‌کند که در تولید و تنظیم سلول‌های بدن نقش مهمی دارد.

وزنتان کنترل می‌شود
اگر قصد کاهش وزن داشته باشید یکی از نکات مهمی که پزشک یا متخصص تغذیه به شما یادآوری می‌کند، خواب کافی است. بعد از یک خواب خوب شبانه ما نه تنها انرژی بیشتری داریم بلکه بدنمان کالری هم می‌سوزاند. اگر شب خوب نخوابیم، تعادل هورمون‌ها در بدنمان به هم خورده که می‌تواند احساس گرسنگی بیشتر و مکرر به ما بدهد در حالی که در واقع نیازی به خوردن نداریم.
اگر تمام وقت خسته و کسل باشیم انگیزه و حوصله‌ی پیاده‌روی کردن و باشگاه رفتن نداریم و این بر سلامتی‌مان تأثیر می‌گذارد.

استرستان کم می‌شود
استرس می‌تواند بر سلامت جسمی و هیجانی‌مان تأثیر منفی بگذارد. استرس زیاد، به خواب رفتن را مشکل می‌کند و برعکس؛ خواب کافی از استرس کم می‌کند. وقتی خسته هستیم صبر کمتری داریم، به راحتی احساس ناتوانی می‌کنیم و آسیب‌پذیرتر و حساس‌تر می‌شویم که همه‌ی این‌ها استرس را تشدید می‌کنند. ضمناً فشارخون و کلسترولمان هم بالا می‌رود.

پوستتان شاداب‌تر می‌شود
بد و ناکافی خوابیدن عوارضی روی پوست و زیبایی دارد. زمانی که کمبود خواب داریم بدنمان بیشتر کورتیزول (هورمون استرس) ترشح می‌کند و کورتیزول زیاد هم موجب استرس و التهاب در بدن می‌شود که بر کیفیت پوستمان تأثیر می‌گذارد. این التهاب می‌تواند باعث تجزیه‌ی کلاژن و اسید هیالورونیک شود؛ مولکول‌هایی که سبب درخشش و انعطاف پوستمان می‌شوند. وقتی که در خواب هستیم، تعادل هیدراسیون بدن تنظیم شده و رطوبت پوست احیا شده و مایعات اضافی نیز دفع می‌شود.
از این‌ها گذشته، کمبود خواب فرایند پیری را تسریع می‌کند. وقتی در خواب عمیق هستیم، افزایش هورمون رشد اجازه می‌دهد تا سلول‌های آسیب‌دیده ‌ترمیم شوند.

سیستم ایمنی‌تان تقویت می‌شود
کمبود خواب می‌تواند تأثیرات واقعاً مخربی بر سیستم ایمنی بگذارد و ما را مستعد عفونت‌ها و آنفلوانزا کند. سیستم ایمنی ما مسئول مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها و سایر مهاجمانی است که بیمارمان می‌کنند. وقتی خسته هستیم، سیستم ایمنی مجبور است خیلی سخت‌تر کار کند تا به طور مؤثر مهاجمان را نابود کند. اما زمانی که به بدن این فرصت را می‌دهیم که استراحت کند و شارژ شود، شرایط داخل بدن در وضعیت بهینه قرار گرفته و در نتیجه جنگیدن با بیماری‌ها برای سیستم ایمنی آسان‌تر خواهد شد.


کمتر احتمال دارد تصادف کنید
اگر خسته باشیم انرژی کمتری داریم و چابکی ذهنی‌مان کمتر است. این حالت باعث می‌شود مستعد تصادف و آسیب شویم چون یک بدن خسته و ذهن غیرمتمرکز، تعادل و دقت و چابکی ندارد. با کمبود خواب، دیرتر واکنش نشان خواهیم داد و اگر پشت فرمان باشیم واقعاً خطرناک است.

کمتر احتمال دارد دیابت بگیرید
خوب و کافی نخوابیدن، ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد مخصوصاً در افرادی که ساعت‌های طولانی کار می‌کنند. وقتی خسته هستیم بیشتر غذا می‌خوریم چون نیاز به انرژی بیشتری داریم. خیلی از ما به جای اینکه خوردنی‌های سالم را انتخاب کنیم سراغ خوراکی‌های شیرین می‌رویم که قند خون را بالا می‌برند. دیابت زمانی روی می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین کافی بسازد. کمبود خواب می‌تواند موجب مقاومت به انسولین شود، یعنی بدن سخت‌تر می‌تواند قندها را تجزیه کند و انسولین نمی‌تواند به خوبی کارش را انجام دهد در نتیجه قند خون بالا رفته و به چشم‌ها، کلیه‌ها، عصب‌ها و قلب آسیب می‌زند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.