تبیان، دستیار زندگی

به بهانه اولین حضور یک مدرسه علمیه در نمایشگاه صنعت توریسم؛

میزبانی مدرسه علمیه ای در اصفهان از گردشگران خارجی

گردشگری برخلاف تصور اشتباه عده‌ای، محدود به نشان دادن چهار الی پنج مکان نیست و در ایران مجموعه‌ای زیبا و منشوری پر نور و متنوع از همه‌ زیبایی‌ها چون فرهنگ، تمدن، معماری، موسیقی و زبان است و برای معرفی ایران باید از معرفی اعتقادات صحیح آغاز کرد و الا کار ناقص‌الخلقه و حداقلی اتفاق می‌افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توریسم
حجت الاسلام اخوان در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون حضور غرفه مدرسه علمیه ناصریه در نمایشگاه گردشگری و توریسم، اظهار کرد: در هر نمایشگاهی عمده مخاطبین، سه دسته بیشتر نیستند، یا عموم مردم و بازدید کنندگان هستند یا مسئولین و مدیران و تصمیم گیرندگان هستند و دسته سوم که در این نمایشگاه ها حضور پیدا می‌کنند فعالین عرصه گردشگری هستند.

وی بیان کرد: ما نیز باید متناسب با این سه دسته در نمایشگاه حضور پیدا کنیم، لذا برای علت حضور در نمایشگاه به چند دلیل مهم و اساسی استناد کردیم؛ به طور کلی هدف و قصد حضور مدرسه علمیه ناصریه نخست آنکه در این نمایشگاه به معرفی فعالیت‌ها و اقدامات اثر گذار و مثبت در مدرسه ناصریه برای مخاطبین بیان کنیم.

مدیر مدرسه تبلیغی ناصریه عنوان کرد: به شکلی که عموم مردم و مسئولین و فعالین صنعت توریسم، همه و همه در ابتدا با فعالیت های ما آشنا بشوند، البته سطح توضیحات متناسب با هر گروه از لحاظ زمانی و معرفی متفاوت خواهد بود چرا  که حضور چند روحانی برای عموم مردم تعجب برانگیز باشد آنهم در یک نمایشگاه گردشگری!

وی افزود: ما ابتدا قصد داریم تا بازدیدکنندگان عمومی را توجیه و با فعالیت‌های مدرسه علمیه تبلیغی ناصریه آشنا کنیم و بگوییم حیطه‌ فعالیت یک روحانی ورای آنچه همه تصور می‌کنند، است و در زمینه گردشگری داخلی و حتی خارجی هم حرف‌های پر محتوا و ارزشمندی برای گفتن دارند.
توریسم
حجت الاسلام اخوان اذعان کرد: مدرسه علمیه تبلیغی ناصریه به عنوان اولین پایگاه تخصصی و متمرکز در زمینه گردشگری قریب به ده سال دارای فعالیت‌های متنوع و گسترده ای برای بازدیدكنندگان و گردشگران بوده است. وی در توضیح آنچه در نمایشگاه گردشگری ارائه می شود، گفت: مدرسه ناصریه در دل مسجد جامع امام(ره) اصفهان توانسته با استفاده از این ظرفیت جغرافیایی فوق العاده و با بهره گیری از طلاب مبلغ زبان دان و با اجرای برنامه‌های متنوع از قبیل برپایی نمایشگاه های فصلی و دایمی در فضاهایی بسیار دلپذیر و آرامش‌بخش و یا تولید نرم افزار های مورد نیاز مخاطب و برنامه اصلی یعنی گفتگوی چهره به چهره با گردشگر توسط روحانیون مسلط به زبانهای خارجی از جمله فرانسوی، انگلیسی، اسپانیولی، چینی و ... به نتایج خوبی دست پیدا کند

مدیر مدرسه علمیه تبلیغی ناصریه تصریح کرد: مدرسه ناصریه دارای تجربه های بسیار مفیدی نیز هست و ما حاضریم این تجربیات را به دیگران انتقال بدهیم، اینجاست که  متوجه خواهید شد در طی برگزاری چندین دوره این نمایشگاه، ما به عنوان غایب اصلی این رویداد گردشگری محسوب می شدیم که خوشبختانه امسال برای اولین بار با عنایتی که معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه های علمیه اصفهان داشتند اجازه حضور را کسب کردیم، تا بتوانیم هر چه بهتر در جهت معرفی و اعلام آمادگی در این عرصه اقداماتی را داشته باشیم و از نتایج و ثمرات بسیار خوبی که کسب کردیم، با به اشتراك بگذاریم.

وی ادامه داد: در مرحله دوم هدف ما مدرسه علمیه ناصریه از حضور در نمایشگاه  گردشگری این بوده تا پس از معرفی اولیه، به بیان توانمندی های خود جهت اعلام همكاری بپردازیم، در مدرسه ناصریه توانمندی برای اجرای فعالیت‌های تبلیغی و مذهبی در اماکن مختلف و با رویکردهای مختلف وجود دارد، توانمندی در پوشش دادن به فعالیت‌هایی که حتی به جذب بیشتر گردشگر کمک بسیار شایانی دارد.
توریسم
حجت الاسلام اخوان خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه گردشگران خارجی پس از حضور در هتل و صرف شام، تقریبا دارای برنامه به خصوصی نیستند و ساعاتی را مجبور هستند در هتل محل اقامت خود حضور پیدا کنند و یا عمدتا برنامه‌های بدون هدف دارند، مدرسه علمیه ناصریه این توان را دارد که برای این چند ساعت برنامه‌های مختلفی را اجرا کند که هم گردشگر مطلبی را یاد بگیرد و هم هتل‌دار جای خالی برنامه را با برنامه ای سودمند و اثر بخش پر کند.

وی بیان کرد: در بحث گردشگری مذهبی هم به همین گونه است، گردشگری مذهبی با این همه ظرفیت از مسجد و امامزاده و مكان های مذهبی گرفته تا فرهنگ و آیین و مراسم بسیار متنوع، حقیقتا مغفول مانده. مدیر مدرسه علمیه ناصریه عنوان کرد: هدف سوم از حضور در نمایشگاه گردشگری، شناسایی سایر فعالین عرصه گردشگری از نهادهای تصمیم گیرنده تا خدماتی و حتی تجاری، از تولید کنندگان نرم افزار تا بوم گردی ها و سازمانهای مردم نهاد، است تا بتوانیم با همکاری منظم و ارتباط گیری با این عزیزان به شکلی هدفمند و دقیق به معرفی ملت و كشور ایران اسلامی بپردازیم.

وی بیان کرد: گردشگری در ایران برخلاف آنچه تا کنون شاهد آن بودیم، صرفاً نشان دادن ناقص و سهل انگارانه بخشی از کشور بزرگ ایران و یا فرهنگ غنی این ملت نیست، متاسفانه گردشگری در ایران صرفاً نشان دادن چند بنای معماری و تاریخی برای گردشگر نیست.

مدیر مدرسه علمیه ناصریه تصریح کرد: گردشگری در ایران یعنی تنوع بسیار بی نظیر در حوزه غذا ها ، پوشش هاو لباس ها، موسیقی های اصیل، یعنی بناهای بسیار بی نظیر و متنوعی که از لحاظ تاریخی و معماری و ..اما متأسفانه هنوز هم نتوانسته ایم این همه بهشت زیبا را به گردشگران نشان بدهیم و برایشان بگوییم که دارای چه تمدن و فرهنگ غنی و بی نظیری هستیم.
توریسم
وی افزود: یعنی ما معتقدیم نمی‌توانیم و اصلا نمی‌شود از ایران گفت اما از غذاهای خوشمزه آن صحبتی به میان نیاورد، ما می گوییم نمی توان از غذاهای ایرانی گفت اما از غذای حلال و حرام از ذبح شرعی از ماهی فلس دار و بدون فلس از پرنده حلال گوشت و حرام گوشت چیزی نگفت، مطلبی که در پس این غذای خوشمزه نهفته است و شاکله این غذاهای خوشمزه را به وجود می آورد.

حجت الاسلام اخوان عنوان کرد: نمی‌شود از لباس گفت، اما از اعتقاد ما در مورد پوشش و لباس و ملاک انتخاب لباس مان چیزی نگفت، نمی‌شود دست گردشگر را گرفت و به اصفهان آورد ولی مساجد، کلیسا و کنیسه ها را به او نشان نداد. وی ادامه داد: نمی توان داخل مسجد امام اصفهان شد و از علت و فلسفه ساختاری كه در دل معماری اسلامی مسجد نهفته است، چیزی به میان نیاورد، از معمار و حجار و نجار و کاشی کار و کتیبه نویسی که بدون وضو دست به قلم و تیشه نمی شدند سخنی به میان نیاورد.

مدیر مدرسه علمیه ناصریه خاطرنشان کرد: گردشگری برخلاف تصور اشتباه عده‌ای محدود به نشان دادن چهار الی پنج مکان نیست، گردشگری صرفاً اقتصاد نیست؛ که اگر صرفاً اقتصادی و بیان آمار ورودی و خروجی، دچار یک نگاه حداقلی به این فرصت عظیم و نا محدود شده ایم‌. وی اذعان داشت: علی‌رغم اینکه هنوز نتوانسته ایم در این زمینه هم به توفیقات خوب و پر ثمری هم دست پیدا کنیم، در دنیای امروز گردشگری تبادل فرهنگی هم هست؛ در حال حاضر با گردشگرانی مواجهه هستیم که صرفاً برای دیدن چند فضای معماری وارد ایران نمی شوند چرا که در نهایت آرامش و بدون پرداخت هزینه و صرف زمان، می توانند به راحتی با چند کلیک ساده کل دنیا را ببینند.

حجت الاسلام اخوان تصریح کرد:  گردشگر سفر می کند تا دلیل ساخت این بناها، دلیل خوشمزگی این غذا ها، دلیل پوشش بی نظیر و ... را درک و از نزدیك لمس كند، ما هم دغدغه گردشگری را داریم اما با نگاهی متفاوت و بسیار کلی تر که مسأله اقتصادی و تفریح تنها بخشی از این دنیای وسیع را در بر خواهد گرفت.


منبع: حوزه نیوز