تبیان، دستیار زندگی

سلول های بنیادی همه توان (totipotent stem cells)

سلول های بنیادی همه توان سلول هایی هستند که علاوه بر قابلیت خود نوزایی (یعنی تولید یک سلول بنیادی دیگر مثل خود)، می توانند نه تنها تمام سلول های تمایز یافته موجود در بدن را بسازند (یعنی نه تنها پرتوان هستند و می توانند یک بدن کامل را به تنهایی ایجاد کنند)، بلکه قادرند سلول های تشکیل دهنده پرده های خارج جنینی از جمله آمنیون (که جنین را در برمی گیرد)، کیسه زرده (که در مقطعی از زندگی جنین، خون سازی انجام می دهد) و جفت (رابط غذایی مادر و جنین) را تولید کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلول های بنیادی همه توان (totipotent stem cells)
یک نوع کرم پهن به نام پلاناریا وجود دارد که اگر آن را ده ها بلکه صدها قطعه بکنید، هر قطعه اش قادر است یک کرم پهن کامل و سالم را ایجاد کند و این بخاطر حضور سلول های بنیادی خاصی در بافت های مختلف بدن این کرم است که همه توان هستند.
در انسان، فقط خود سلول تخم و همچنین سلول های جنین سه چهار روزه انسان (حداکثر تا مرحله «مورولا» که در شکل بعدی می بینید)، همه توان هستند، یعنی نه تنها جنین، بلکه بافت های خارج جنینی نظیر جفت را نیز می توانند ایجاد کنند. اما پس از این مرحله، فقط سلول های پرتوان (pluripotent) در جنین دیده می شوند. سلول های پرتوان را قبلا تعریف کردیم.
تاکنون گزارش موفقی وجود ندارد که بتوان سلول های بنیادی همه توان را در محیط آزمایشگاه تکثیر داد و تعداد آن ها را زیاد کرد، اما می توان برای مدت کوتاهی در محیط آزمایشگاه، آن ها را نگهداری کرد، در عین حال سایر انواع سلول های بنیادی (شامل تک توان، چندتوان و پرتوان که در مطالب قبلی تر معرفی کردیم) را می توان در محیط آزمایشگاهی کشت و تکثیر داد.

مطالب مرتبط:
درمان سکته مغزی با استفاده از سلول های بنیادی
تبدیل سلول‌های بنیادی به خون انسان!
سلول های بنیادی

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی