تبیان، دستیار زندگی

پارافین درمانی اگزما را درمان نمی‌کند

شایعاتی در مورد پارافین تراپی

یکی از شایعات مطرح شده در فضای مجازی، تبلیغات گسترده پارافین تراپی برای درمان اگزمای پوستی است. در این باره باید گفت که متخصصان پوست معتقدند این تبلیغات هیچ سند علمی ندارند و تنها به منظور سودجویی و فریب مردم انجام شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پارافین تراپی
با پارافین درمانی آشنایی دارید؟ احتمالاً شما هم تا به حال از آرایشگران شنیده‌اید که با استفاده از پارافین درمانی، می‌توانند اگزمای پوستی را درمان کنند؛ اما متخصصان پوست می‌گویند: این یک شایعه بیش نیست و درمان اگزمای پوستی با استفاده از پارافین درمانی، هیچ صحت علمی‌ای ندارد.

پارافین درمانی اگزما را درمان نمی‌کند

با توجه به برخی تبلیغات در فضای مجازی مبنی بر درمان اگزمای پوست با استفاده از پارافین تراپی باید گفت که این مصداق کلاهبرداری است و بیماری اگزما به دلیل سرشتی بودن به درمان طولانی مدت نیاز دارد و با آغشته کردن دست‌ها به پارافین درمان نمی‌شود.
متخصصان پوست در مورد پارافین تراپی می‌گویند عملی است که حتی افراد معمولی نیز می‌توانند در خانه انجام دهند و نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نیست. این که برخی آرایشگاه‌های زنانه ادعا می‌کنند می‌توان بیماری اگزما یا خشکی پوست را با استفاده از دستکش آغشته به پارافین درمان کرد، پایه و مبنای علمی ندارد.
انجام پارافین تراپی در برخی آرایشگاه‌های زنانه، تنها به اندازه دو یا سه روز سطح پوست را مرطوب نگه می‌دارد و پس از آن و به محض تماس پوست دست بیمار مبتلا به اگزما با انواع مواد محرک همچون گرد و خاک، شوینده‌ها، مواد شیمیایی و حتی لاک، علائم حساسیت شامل خارش، قرمزی و پوسته ریزی، مجدداً بروز خواهد کرد.

پارافین‌تراپی برای مبتلایان به حساسیت‌های پوستی ممنوع است

مبتلایان به حساسیت‌های پوستی باید در مصرف پارافین به منظور تسکین اگزمای پوستی جوانب احتیاط را رعایت کنند.

از آنجایی که پارافین از مشتقات نفت خام به دست می‌آید در برخی افراد که مستعد حساسیت‌های پوستی هستند، مصرف پارافین سبب ایجاد حساسیت شدید نسبت به آن می‌شود

طبق برخی تحقیقات صورت گرفته، ترکیبی برای تسکین اگزما به کار می‌رود که در آن ۱۵ درصد روغن پارافین را با روغن‌های دیگر مخلوط می‌کنند. این کار سبب می‌شود که رطوبت پوست حفظ شده و پوست نرم‌تر شود.
در درمان برخی بیماری‌ها مانند اسکلرودرمی یا رنو در کشورهای اروپایی از حمام گرم پارافین برای بهبود علائم بیماری‌شان استفاده می‌شود. در این روش افراد حدود ۲۰ دقیقه دست خود را در پارافین گرم نگه می‌دارند. بنابراین علاوه بر اینکه پوستشان نرم می‌شود، خون‌رسانی به عروق نیز بهتر صورت می‌گیرد.
همان طور که در بالا ذکر شد، پارافین درمان قطعی اگزمای پوستی محسوب نمی‌شود و از آنجایی که پارافین از مشتقات نفت خام به دست می‌آید در برخی افراد که مستعد حساسیت‌های پوستی هستند، مصرف پارافین سبب ایجاد حساسیت شدید نسبت به آن می‌شود.

توصیه‌ها برای درمان اگزما

برای درمان اگزما متخصصان پوست به شکل علمی از ترکیبات کورتونی و پس از آن، استفاده از مواد چرب کننده برای مرطوب نگه داشتن سطح پوست را توصیه می‌کنند که مستلزم صرف زمان زیادی است و در یک بازه زمانی کوتاه درمان نمی‌شود.
پمادهای کورتونی تأثیر بسزایی در درمان اگزمای پوستی ایفا می‌کنند. به تازگی نیز قرص‌هایی از ترکیبات اسیدهای ویتامین A نیز وارد بازار اروپا شده‌اند، ولی تنها در موارد جزئی با موفقیت همراه بوده‌اند.
مبتلایان به اگزمای پوستی باید از کرم‌های مرطوب کننده‌ای که ۵۰ درصد دارای روغن بوده و مابقی آن را آب تشکیل داده است، برای جلوگیری از تبخیر شدن رطوبت پوستشان استفاده کنند.
افراد دچار اگزمای پوستی باید از شستشوی پوست خود با صابون‌های خیلی قلیایی یا اسیدی به خصوص در فصول سرد خودداری کنند و برای شستشو می‌توانند از صابون‌های گلیسرینه استفاده کنند.
پماد "تاکرولیموس" (Protopic) یک دهم درصد برای درمان اگزمای پوستی در بزرگسالان و سه صدم درصد برای کودکان ۲ سال به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته اثربخشی این دارو در مقایسه با پمادهای کورتونی کمتر است.
در نهایت، به افرادی که از بیماری اگزما رنج می‌برند توصیه می‌شود که تحت هیچ شرایطی فریب این‌گونه تبلیغات را در فضای مجازی نخورند و برای درمان حتماً به متخصص پوست مراجعه کنند.

منابع:
سلامت آنلاین - دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
باشگاه خبرنگاران جوان - حسام نهاوندی؛ متخصص پوست، مو و زیبایی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.