تبیان، دستیار زندگی

مرد درختی

نقض ایمنی و ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) خالق مرد درختی است«دِد» Dede یک ماهیگیر ۳۵ ساله اهل اندونزی است که به دلیل نقض ایمنی و همچنین ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV همسرش را از دست داد و به مرد درختی شهرت یافت .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرد درختی
مردی که در ۱۵ سالگی زانوهایش جراحی شده بود ، اکنون دچار بیماری عجیبی شده است. از دستان و پاهای این مرد، مانند درختان ریشه درآمده است! این مرد ۳۵ ساله که “دده” نام دارد بخاطر رویش ریشه از دست ها و پاهایش به “مرد درختی” مشهور شده است. متخصصان می گویند از هر یک میلیون نفر احتمال این بیماری تنها در یک نفر وجود دارد. علت این واقعه عجیب ویروس انسانی پاپیلوما (HPV) عنوان شده است. بخاطر رویش ریشه از دست ها و پاها و عدم توان کاری مرد ۳۵ ساله شغلش را از دست داد. بعد از آن نیز زنش وی را ترک کرد و با دو بچه اش تنها گذاشت.
«دِد» Dede ماهیگیری ۳۵ ساله و اهل اندونزی است که از انجام کارهای عادی نیزعاجز است.
پزشکان محلی درمانی برای بیماری این شخص پیدا نکردند. او از کار کردن بازماند و همسرش هم ترکش کرد. اند مجبور شد در نهایت فقر دو فرزندش را بزرگ کند. فرزندان او، حالا در سن نوجوانی هستند.
گرچه خانوده‌ اش او را حمایت می‌کردند ولی او همواره مورد ریشخند و استهزاء ماهیگیران محلی قرار می‌گرفت.
اما یک پزشک آمریکایی به نام دکتر «آنتونی گاسپاری» بعد از اینکه در شبکه تلویزیونی دیسکاوری یک برنامه مستند درباره این بیماری عجیب ساخته شد و به نوعی درگیر ساخت این فیلم مستند شد، تصمیم گرفت به آقای «دد» کمک کند. این متخصص پوست به دهکده دِد در جنوب جاکارتا رفته است و ادعا می‌کند که بیماری وی را تشخیص داده و می‌تواند درمانش کند.
بعد از آزمایش نمونه‌های ضایعات و خون آقای دِد، دکتر گاسپاری تشخیص داد که ضایعات پوستی این بیمار، ناشی از ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. عفونت با این ویروس بسیار شایع است، ویروسی که در مبتلایان زگیل ایجاد می‌کند.
اما چرا ضایعات پوستی آقای دِد به جای زگیل‌ های معمولی به این ترتیب تظاهر پیدا کردند؟ معلوم شد که این بیمار نوعی مشکل ژنتیکی داشته که باعث اختلال در سیستم ایمنی‌ اش می‌شده و در نتیجه سیستم ایمنی وی قادر به مقابله و محدود کردن HPV نبوده است.

تعداد گویچه‌ های سفید خون دِد، آنقدر پایین بود که در ابتدا دکتر گاسپاری تصور کرد که وی مبتلا به ایدز است اما آزمایشات چنین چیزی را تأیید نکردند. اختلال ژنتیکی این بیمار بسیار نادر است و احتمال داشتن آن کمتر از یک در میلیون است، طوری که او به جز رنج ناشی از تحمل بیماری پوستی‌اش، زندگی توأم با سلامتی داشته. والدین و برادر و خواهرهای او بیماری مشابه نداشته‌ اند.

دکتر گاسپاری عقیده دارد این بیماری با مصرف دوزهای روزانه ویتامین A صناعی،تا حد زیادی قابل درمان است. دکتر گاسپاری می‌گوید گرچه این بیمار کاملا از لحاظ ظاهری بهبود نخواهد یافت ولی بعد از درمان زگیل‌ها آنقدر کوچک خواهند شد که به او امکان استفاده از دست‌ها و کار بدهند. او انتظار دارد که بعد از ۳ تا ۶ ماه درمان ضایعات تا حد قابل ملاحظه‌ ای کوچک شوند. بعد از این مرحله درمانی ضایعات باقی مانده با انجماد و جراحی، برداشته می‌شوند.
دکتر کاسپاری دوست داشت این بیمار را برای درمان و بررسی نقص ژنتیکی‌ اش به آمریکا ببرد ولی مشکلات مالی و همچنین کاغذ بازی‌ های اداری مانع این کار شد. بنابراین، درمان این بیمار در اندونزی با کمک پزشکان این کشور ادامه خواهد یافت.
پروفسور آنتونی گاسپاری، استاد دانشگاه مریلند آمریکا است وی گفت اگر این درمان جواب نداد به هر شکل ممکن بیمار را به آمریکا خواهد برد.

مطالب مرتبط:
تراشه‌ ای در مغز انسان، که بیماری را درمان می‌ کند
بیماری های مربوط به تغییرات در ساختار کروموزوم ها
میکروب های بیماری زا

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی