تبیان، دستیار زندگی

استفاده از سم بوتولینوم در درمان جای زخم

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی و سومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت گفت: سم بوتولینوم برای پیشگیری از اسکار و زخم های مختلف کاربرد دارد زیرا بهترین راه درمان جای زخم یا اسکار پیشگیری از بروز ‌آن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از سم بوتولینوم در درمان جای زخم
منصوری با بیان اینکه بسیاری از زخم ها اگر از اپیدرم (سطح) پوست عبور کند تبدیل به اسکار شده و به راحتی درمان نمی شود گفت: اسکار تأثیر منفی در زیبایی افراد دارد و بیش از دو دهه است که سم بوتولینوم در درمان خط اخم، جوان سازی و از بین بردن گرفتگی های عضلانی کاربرد دارد اما به تازگی متوجه شده ایم استفاده از این سم در کاهش اسکار و پیشگیری از آن نقش دارد.
استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وقتی این سم در اطراف پوست آسیب دیده تزریق می شود باعث آزاد شدن فشار لبه زخم و فعال شدن سلول های فیبروبلاست می شود که در تکثیر و رشد آن ها اثر مثبت دارد و در واقع اسکار کوچک و از بین می رود.

وی افزود: این روش یک شیوه جدید در درمان اسکار است که در بیماران لب شکری نیز کاربرد به سزایی دارد و مطالعات نشان می دهد اگر بلافاصله پس از جراحی اسکار سم بوتولینوم تزریق شود جای زخم از بین خواهد رفت.

این متخصص پوست گفت: این سم هم چنین برای ترک های ناحیه مقعد بسیار کاربرد دارد و حتی ممکن است در آ‌ینده جایگزین روش های جراحی شود.
وی با بیان این که در یک بررسی این سم را با لیزر رنگی ضربانی همراه کرده اند افزود: این روش در پیشگیری و درمان زخم مؤثر بوده و همراهی این سم با لیزر اثر مضاعفی نسبت به روش های دیگر دارد.

مطالب مرتبط:
پانسمان‌ های پلیمری که موجب ترمیم زخم و تحریک رگ‌ زایی می‌ شود
زخم های بازی های رایانه ای
سیستم دفاعی بدن

بخش مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی