تبیان، دستیار زندگی

اتحادیه اروپا نماد تزویر یا ایستادگی در برابر آمریکا

امروزه اروپا، بازی را در دست گرفته تا بتواند در راستای حل و فصل موضوع برجام، اقداماتی مثمرثمر را صورت دهد. موضع‌گیری تند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام گام نخست در این راستا بود که البته با جنگ تعرفه‌ای میان اتحادیه اروپا و آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شد و شرایط را برای بهره‌برداری ایران فراهم کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برجام
اتحادیه اروپا در راستای حفظ برجام و شاید به نوعی مقابله با آمریکا، بسته پیشنهادی جدید را به ایران مطرح کرد تا از این رهگذر بتواند تهران را برای ماندن در برجام، پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی، ترغیب کند؛ امری که به نظر می رسد همراه با نوعی تزویر صورت گرفته و شاید نتواند کارآمدی خود را نمایان کند.

موضع اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام

اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، تلاش های زیادی رابرای حفظ این دستاورد صورت داده که البته بیشتر ناشی از مواضع تند تهران در قبال خروج آمریکا و انداختن توپ بازی در زمین اروپاست. سابقه مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا و یا به عبارت بهتر، انگلستان، فرانسه و آلمان به بیش از یک دهه قبل باز می گردد که نتیجه ای را در برنداشته و منجر به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شد.

اینک دوباره اروپا، بازی را در دست گرفته تا بتواند در راستای حل و فصل این موضوع و بقای برجام، اقداماتی مثمر ثمر را صورت دهد. موضع گیری تند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام گام نخست در این راستا بود که البته با جنگ تعرفه‌ای میان اتحادیه اروپا و آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شد و شرایط را برای بهره‌برداری ایران فراهم کرد.

فرانسه که همواره در مذاکرات ایران و 1+5 نقش پلیس بد را بازی کرده، بر مذاکره بر روی توان موشکی ایران نیز تاکید دارد و آن را خطری برای منطقه و جهان ارزیابی می‌کند.



در تازه‌ترین تحول مربوط به این مساله، روز جمعه گذشته مذاکراتی بلند پایه میان ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد که نه می‌توان آن را کاملا مثبت ارزیابی کرد و نه کاملا منفی. مثبت از آن روی که پیشنهادات قابل توجهی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شد و منفی از آن روی که این پیشنهادات تا چه اندازه توان اجرایی شدن دارند. موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست با قرائت بیانیه ای اعلام کرد که طرف‌های توافق بر لزوم ادامه صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران تاکید کرده‌ و خواستار ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند.

همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران امورخارجه خواهند داشت.  در عین حال وی خاطرنشان کرد که با پایبندی ایران به تعهداتش، ادامه برجام مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است. به گفته فدریکا موگرینی اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.

ظریف نیز پس از این نشست عنوان کرد که آنچه که در نشست وزرای امورخارجه به عنوان تعهد یا اقدام مطرح شد مهم است تا پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا اجرایی شوند.


حال این سوال باقی می ماند که با تحریم ها و تهدیدهای آمریکا، اتحادیه اروپا تا چه میزان توان عمل به تعهدات خود را دارد؟ آیا این تفاصیل و بیانیه ها تنها در مقام شعار است و یا اجرایی خواهد شد؟

خدشه خروج آمریکا از برجام بر تعهدات اروپا

دستاورد دولت حسن روحانی در خصوص برجام، امروز با نقض عهد توسط طرف مقابل به تار مویی بند شده و شرایط را برای کشور نامطلوب کرده است. برخی مدیریت های نادرست اقتصادی و سقوط ارزش پول ملی و به قول سخنگوی دولت، پیش از اجرایی شدن تحریم های آمریکا، دولت را در شرایطی قرار داده که باید اقدامات عاجل در خصوص تقویت اقتصادی کشور به کار گیرد. اینکه اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تاکید دارد و در عین حال در برابر آمریکا نیز توان مقاومت ندارد، می تواند بحران شدید در روابط ایران و اتحادیه اروپا و نیز اقتصاد کشور به بار آورد.

اتحادیه اروپا در عین تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در ایران و ادامه روند صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران، با فشارهای آمریکا، مواضع خود را تغییر داده و مکررا اعلام می دارد که توان ترغیب شرکت های بزرگ اروپایی برای ماندن در ایران و مقابله با تحریم های آمریکا را ندارد.

از سوی دیگر فرانسه که همواره در مذاکرات ایران و 1+5 نقش پلیس بد را بازی کرده، بر مذاکره بر روی توان موشکی ایران نیز تاکید دارد و آن را خطری برای منطقه و جهان ارزیابی می‌کند. اتفاقات چند هفته اخیر در اروپا در خصوص دیپلمات های ایرانی و اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند نیز بر این شائبه ها افزوده است که آیا واقعا اتحادیه اروپا، توان حفظ برجام و ارائه مشوق های قدرتمند اقتصادی به ایران را دارا می باشد و آیا فشارهای اخیر در مورد دیپلمات های ایرانی، گامی در جهت کشاندن ایران به وادی دیگری غیر از موضوع هسته ای است یا خیر؟ به ویژه آنکه وزیر خارجه آمریکا نیز از اتحادیه اروپا خواسته بحث فعالیت های به قول او تروریستی ایران نیز در مذاکرات گنجانده شود.

تاکید روسیه نیز برای تداوم تجارت با ایران نیز با اخبار مربوط به توافق روسیه و آمریکا برای معامله بر سر ایران که در دیدار آتی پوتین و ترامپ در هلسینکی، مطرح می شود نیز تا حدودی امیدها برای مقاومت روسیه را تضعیف می کند.

به هر روی طبق اعلام ظریف، بسته پیشنهادی اروپا قرار است به زودی در تهران مورد بررسی قرار گیرد و پاسخ ایران به آن اعلام گردد. با این حال ایران به واکنش ها و اقدامات عملی اروپا در خصوص وعده هایش نیاز دارد تا از این طریق بتواند در خصوص ماندن یا نماندن در برجام اعلام نظر نماید. وعده ها و موضع گیری هایی که مزورانه بیان شده است.