تبیان، دستیار زندگی

نشانه‌های یک بیماری خودایمن

12 علامت بیماری سلیاک که نباید آن‌ها را نادیده گرفت

افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند نمی‌توانند از غذاهایی که در آن‌ها پروتئینی به نام گلوتن وجود دارد استفاده کنند، زیرا این پروتئین سبب آسیب رساندن به روده‌ی کوچک آن‌ها می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلیاک
ظاهراً و اگرچه که سلیاک؛ این عارضه خود ایمنی، به عنوان یکی از بیماری‌های رایج در دنیا مطرح است و تقریباً از هر 100 نفر یک نفر به آن مبتلا هستند، اما با این حال هنوز هم بسیاری از افراد دارای این بیماری، از اینکه دچار چنین مشکلی هستند اطلاعی ندارند.

در اینجا به 12 نشانه‌ی بیماری سلیاک اشاره خواهد شد:

مشکلات روده

نشانه‌های بیماری سلیاک اغلب با مشکلات روده همانند حالت تهوع، اسهال، درد معده و یبوست ارتباط پیدا می‌کند. این‌ها علائمی هستند که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در بیشتر حالات با بیماری سندرم تحریک پذیر روده (IBS) اشتباه گرفته می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، 11 درصد از جمعیت مردم دنیا به بیماری سندرم تحریک پذیری روده (IBS) مبتلا هستند و این تشخیص می‌تواند شامل افراد مبتلا به سلیاکی که درمان نشده‌اند نیز باشد.

زخم‌های دهان

زخم‌های دهانی از نشانه‌های رایج بیماری‌های خودایمنی همانند سلیاک هستند، زیرا تمامی آن‌ها از طریق یک سیستم و رویه کلی تأثیر می‌گذارند. زخم‌های دهانی در مبتلایان به سلیاک، بزرگ و دردناک است و باعث یک تأثیر مخرب خاص بر تمامی بخش‌های دهان می‌شود.

احساس خستگی

احساس خستگی یکی از علائم رایج بیماری سلیاک است که معمولاً نادیده گرفته شده و اغلب با خستگی‌های روزانه و متداول اشتباه گرفته می‌شود. البته خستگی شدید می‌تواند یک عارضه‌ی جانبی از مواقعی باشد که بدن به اندازه‌ی کافی مواد مغذی دریافت نکرده باشد و این حالت نیز از واکنش‌های بدن در مبتلایان به این بیماری نسبت به گلوتن می‌باشد.

جوش‌های روی پوست

میان ظاهر شدن جوش‌های پوستی که با نام dermatitis herpetiformis (DH) خوانده می‌شوند و بیماری سلیاک ارتباط وجود دارد. این عارضه یک مشکل خودایمنی در بدن به شمار می‌آید که سبب ظهور جوش‌های پوستی و خارش در مبتلایان به این بیماری می‌شود. اگرچه این عارضه می‌تواند در هر قسمتی از بدن دیده شده و گسترش یابد، اما اغلب این نشانه‌ها در آرنج و زانوها مشاهده می‌گردد.

نشانه‌های بیماری سلیاک اغلب با مشکلات روده همانند حالت تهوع، اسهال، درد معده و یبوست ارتباط پیدا می‌کند. این‌ها علائمی هستند که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در بیشتر حالات با بیماری سندرم تحریک پذیر روده (IBS) اشتباه گرفته می‌شود


کم خونی و کمبود ویتامین B

هنگامی که بدن به اندازه‌ی کافی آهن جذب نکند، مشکل کم خونی نمایان می‌شود. اگرچه نمی‌توان گفت که همه‌ی افراد مبتلا به کم خونی به سلیاک مبتلا هستند، اما این مشکل اغلب می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B در بدن باشد. کمبودهای مواد غذایی اغلب در افراد مبتلا به بیماری سلیاک دیده می‌شود و دلیل این امر این است که این بیماری سبب آسیب رساندن به جداره‌های روده می‌شود و به نوبه‌ی خود جذب ویتامین‌ها و مواد غذایی را با مشکل همراه می‌سازد.

آتاکسیا (ataxia)

آتاکسیا به گروهی از اختلالات گفته می‌شود که در هماهنگی، گفتار و تعادل افراد تأثیر گذاشته و می‌تواند منجر به بروز مشکل در تعادل، راه رفتن، بینایی، صحبت کردن و بلعیدن شود.

ضعف استخوان

از نشانه‌های دیگری که در آن بدن با ساماندهی گلوتن دچار مشکل می‌شود، زمانی است که فرد، مبتلا به بیماری پوکی استخوان باشد. بیماری‌ای که موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌گردد.

افسردگی

افسردگی از دیگر نشانه‌های بیماری سلیاک به شمار می‌آید، هرچند هنوز به طور دقیق مشخص نیست که رابطه‌ی میان این دو بیماری تا چه اندازه می‌تواند دقیق باشد.

سقط جنین

برخی از مطالعات نشان داده است که عدم تشخیص و یا درمان نکردن بیماری سلیاک ممکن است با مشکلات ناباروری در افراد ارتباط داشته باشد.

کاهش وزن

یکی از دلایل کاهش وزن ناگهانی را می‌توان ضیف بودن سیستم ایمنی بدن و بدی جذب (جذب نامناسب) مواد غذایی در روده دانست که به دلیل ابتلا به بیماری سلیاک به وجود می‌آید.

ریزش مو

باید توجه داشت که گاهی ریزش تدریجی موها می‌تواند بر اثر عدم تشخیص بیماری سلیاک باشد. اگرچه این مشکل از نشانه‌های رایج سلیاک به شمار نمی‌آید، اما نکته ایست که باید در برخی موارد به آن توجه بیشتری کرد.

از دست دادن دندان‌ها

از دست دادن دندان‌ها از نشانه‌های نادری است که ممکن است به سلیاک ارتباط داشته باشد. یک بیماری سلیاک تشخیص داده نشده می‌تواند دلیل آسیب به دندان‌ها باشد که این عارضه به‌واسطه‌ی نوعی تغییر رنگ و آسیب به مینای دندان رخ می‌دهد.

باید توجه داشت که بهترین راه برای درمان بیماری سلیاک، حذف گلوتن از رژیم غذایی افراد است و خوشبختانه برای این کار، گروه‌هایی از مواد غذایی فاقد گلوتن وجود دارند که در رژیم تغذیه‌ی این افراد می‌توان از آن‌ها بهره برد. از جمله مواد غذایی این گروه‌ها می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات، گوشت و مرغ، لبنیات، لوبیا، حبوبات و آجیل اشاره کرد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.