تبیان، دستیار زندگی

ز ندگینامه فردریک وینسلو تیلور پدر مهندسی صنایع دنیا و بنیان گذار روش مدیریت علمی

فردریك وینسلو تیلور در سال 1856 در ژرمان‌تان پنسیلوانیا در یك خانواده موفق پوریتانس، چشم به جهان گشود. والدین وی دوست داشتند او نیز مانند پدرش، یك وكیل شود پس از تكمیل تحصیلات مقدماتی در آكادمی «فیلیپس اكستر» و مسافرت‌های اروپا، در امتحانات ورودی دانشگاه هاروارد قبول شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
 زندگینامه فردریک وینسلو تیلور پدر مهندسی صنایع دنیا و بنیان گذار روش مدیریت علمی
فردریك وینسلو تیلور در سال 1856 در ژرمان‌تان پنسیلوانیا در یك خانواده موفق پوریتانس، چشم به جهان گشود. والدین وی دوست داشتند او نیز مانند پدرش، یك وكیل شود پس از تكمیل تحصیلات مقدماتی در آكادمی «فیلیپس اكستر» و مسافرت‌های  اروپا، در امتحانات ورودی دانشگاه هاروارد قبول شد.

اگر چه تیلور در امتحان ورودی دانشگاه هاروارد پذیرفته شده بود اما به دانشگاه وارد نشد و به جای آن ترجیح داد تا کارآموزی خود را در کارخانجات مختلف به عنوان ابزار کار و کارگر ماهر هیدرولیک شروع کند و پس از طی دوره آموزش دوره های مهندسی مکانیک را به پایان رسانید. او بین سال‌های 1874 و 1878 برای شركت بازرگانی «هیدرولیك» یك شركت تولیدكننده پمپ در فیلادلفیا كار می‌كرد ولی در آنجا مهارت های الگوسازها و ماشین‌سازها را فرا گرفت.   تیلور به دلیل پیوندهای عاطفی که بین او خانواده اش وجود داشت مجبور به ترک این موسسه شد.

تیلور در فیلادلفیا شغلی را در شرکت فولاد میدوال(Midavale Steel) به عهده گرفت و مدت 12 سال برای این شرکت کار کرد. او در طی این 12 سال ابتدا به عنوان ماشین کار معمولی و سپس به موقعیت های سرکارگری، ماشین کار ارشد و سر مهندس نائل شد او در خلال کار برای میدوال به مطالعاتش این بار در مهندسی ادامه داد و در سال 1883 و در سن 27 سالگی دانشنامۀ مهندسی مکانیک را از انستیتو تکنولوژی استیونس بعد از 9 سال مطالعه اخذ کرد.

میدوال برای تیلور مکان مشاهده، آزمایش و یادگیری بود به طوری که وی ارائه ایده های اصلی اش را در مورد مدیریت علمی از آن جا شروع کرد. او در این دوره اختراعاتی را به ثبت رسانید که عمدتاً مربوط به بهبود در ماشین آلات بودند. وی امید داشت که بتواند درمیدوال به مدیریت ارشدی ارتقاء یابد ولی در سال 1886 این شرکت فروخته شد و مالکین جدید مدیریت های کلیدی آن را بر عهده گرفتند لذا وی استعفاء نمود و به مین رفت و به عنوان مدیر عمومی شرکت سرمایه گذاری در تولید خمیر کاغذ و رولهای کاغذ مشغول به کار گردید.

وی این شرکت را هم در سال 1893 ترک و مجدداً به فیلادلفیا برگشت و این بار یک فعالیت مهندسی مستقل با هدف توسعۀ روش هایی که در میدوال تجربه کرده بود آغاز نمود .
تیلور اولین مقاله خود را در سال 1895 با نام سیستم پرداخت مزد برای واحد كار یا سیستم نرخ بندی بر اساس قطعه کار(Piece-rate) در انجمن مهندسی مکانیک آمریکا ارائه نمود و در آن به لزوم اندازه گیری زمان انجام یك واحد از كار و جمع آوری اطلاعات برای تعیین آن اشاره نمود که باعث شد توجهات زیادی را به خود جلب نماید.

در مشاوره، مهم ترین مشتری تیلور شرکت فولاد بتهلم(Bethlehem Steel) بود. اودر سال 1898 به این شرکت پیوست. در سال1901، او و یکی از فارغ التحصیلان استیونس(Stevens )شرکت بتهلم را مدرن ترین کارخانه دنیا کردند. با بکارگیری برنامه ریزی تولید، درجات تولید متفاوت و سرپرستی کارکردی، این کارخانه الگویی برای تولید و مهندسی دیگر صنایع شد.

از دیگر خدمات تیلور به شرکت بتهلم در سال1901، تحلیل های زمان واقعی بازده و هزینه های روزانه بود. او با یک سیستم حسابداری مدرن، تعداد کارکنان محوطه را از 500 به 140کاهش داد، تولید کارخانه را دو برابر کرد و هزینه هر تن جابه جایی مواد اولیه را از هشت سنت به چهار سنت کاهش داد. او با موفقیت، تکنیک های صرفه جویی در هزینه را محقق کرد. تیلور و مانسول وایت(Maunsel White) در زمانی که در شرکت بتهلم بودند سیستم تیلور-وایت را برای رفع حرارت فلز تنگستن کروم توسعه دادند که شهرتی بین المللی را برای تیلور به ارمغان آورد.

وی در سال 1906 رئیس ارشد ASME گشت، و به عنوان نطق ریاست خود، مقاله‌ای ارائه داد تحت عنوان «در باب صنعت برش فلزات» كه مشتمل بود بر 248 صفحه به علاوه ارائه جداول و تصویرها كه Henry Towne آنرا یك شاهكار و مهمترین هدیه به دانش این موضوع نامید كه تا آن موقع به وجود آمده بود.

تیلور در سال 1911 کتاب اصول مدیریت علمی را منتشر کرد.  این کتاب رونوشتی از صحبت های تیلور بود سیستمی که او در کتابش آن را توصیف می کند ترکیبی واقعی از همه چیزهایی است که او با کار در شرکت های مختلف آموخته بود.

تیلور سرانجام در زمانی که برای یک سخنرانی در سال 1915 به میدوست رفته بود ، دچار بیماری ذات الریه گشت و در بیمارستان  فیلادلفیا بستری شد. وی 59سالگی خود را در آنجا جشن گرفت و روز بعد از آن، برای همیشه چشم از جهان فرو بست.

در ادامه به ذکر چند نمونه از تأثیراتی که کارهای تیلور بر دیگران گذاشت اشاره می‌کنیم.

آمریکا
گانت، گانت چارت را توسعه داد، گانت چارت نوعی برنامه زمان بندی دیداری است که جریانی از کارها را نمایان می‌سازد.
هوگو مانستر برگ، روانشناسی صنعتی را ابداع کرد.
لیلیان گیلبرت، روانشناسی را به مطالعات مدیریت وارد کرد.
فرانک گیلبرت، همسر لیلیان، در حالی که بر روی یک پروژه ساختمانی کار می‌کرد مدیریت علمی را تشریح کرد و تهایتاً مستقل از تیلور حرکت سنجی را ارائه کرد.
دانشگاه هاروارد، یکی از اولین دانشگاه‌های آمریکاست که مدرک مدیریت بازرگانی را در سال ۱۹۰۸ براساس برنامهٔ آموزشی مدیریت علمی تیلور ارائه کرد.

فرانسه
در فرانسه، "چاته لیر" نوشته‌های تیلور را ترجمه کرد. مدیریت علمی که توسط وی ترجمه شده بود، نظریه پرداز فرانسوی "هنری فایول" را تحت تأثیر قرار داد، فایول تحت تأثیر مدیریت علمی تیلور، در سال ۱۹۱۶ ساختار سازمانی در مدیریت را ارائه نمود.

سوئیس
در سوئیس یک آمریکایی به نام ادوارد آلبرت، مؤسسه‌های بین‌المللی مدیریت را منتشر کرد که اطلاعاتی را در مورد تکنیک‌های مدیریت ارائه می‌کرد.

شوروی
در اتحاد جماهیر شوروی، ولادمیر لنین تحت تأثیر تیلوریسم قرار گرفت. با این حال روش‌های فردریک تیلور هرگز نتوانست جایگاه خود را در اتحاد جماهیر شوروی پیدا کند.

ارکان تفکر و اندیشه تیلور:
تیلور معتقد بود با مطالعه کار و گام های اجرایی وظایف کارگران و با نظم بخشیدن به آن می توان به حداکثر کارایی رسید. پیشنهاد او برای افزایش کارایی، تهیه طرح مزد تشویقی بود. اما او معتقد بود قبل از افزایش دستمزد باید نسبت به مهندسی روش کار اقدام کرد، بدین ترتیب که فرایند کارها و فعالیت ها و وظایف به طور دقیق به اجزاء تشکیل دهنده شکسته و سپس زمان سنجی شوند تا بتوانیم زمان مناسب برای گامهای انجام کار را به دست آوریم و ابزار مناسب برای آن انتخاب و در اختیار فرد قرار دهیم.

تیلور معتقد بود بدین وسیله، متوسط تولید برای هر کارگر به دست می آید که می توان آن را بهینه ساخت و در نتیجه مطلوبیت و حداکثر بهره وری را به دست آورد.

او اعتقاد داشت سیاست پرداخت دستمزد افزون بر سطح متوسط بهره وری، به طرح تشویقی و پرداخت مزد تشویقی نیاز دارد. هم چنان که کاهش از این سطح باید همواره با پرداخت جریمه و غرامت باشد.
 
مطالب مرتبط:
زندگینامه پروفسور سیامک مرادیان
زندگی نامه حسین امانت
زندگی نامه ناصر شریفی سنجانی

منبع:http://iranianpath.com