تبیان، دستیار زندگی

ایران در سرآغاز بیدل شناسی قرار دارد

رییس فرهنگستان زبان فارسی با بیان اینکه در 40 سال گذشته با بیدل دهلوی آشتی کرده ایم، گفت: ایرانی ها در سر آغاز بیدل شناسی در عصر خود هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ایران در سرآغاز بیدل شناسی قرار دارد

حداد عادل روز پنجشنبه در پنجمین کنگره بین المللی عرس بیدل که با حضور استادان، پژوهشگران و خادمان زبان و ادب فارسی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد، اظهار داشت: گام های اولیه خوبی برای بیدل شناسی برداشته شده اما این تازه آغاز کار و راه است.
به گفته وی، تقدم فضل در ایران راه متعلق به محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر ایرانی با کتاب شاعر آیینه ها است و پس از او بزرگان دیگری در این راه گام برداشتند.
رییس فرهنگستان زبان فارسی افزود: امروز کتاب شناسی بیدل دهلوی فهرست بلندی را شامل می شود که با آن هم می توانیم بیدل را بشناسیم و هم به قدرت زبان فارسی پی ببریم.
وی با اشاره به اینکه زبان مادری بیدل فارسی نبوده است، خاطرنشان کرد: یک غیر فارسی زبان چنان بر این زبان مسلط شده که پیچیده ترین معانی را در قالب کلمات خوش آهنگ و دلنشین فارسی بیان و جاودانه می کند.
عادل افزود: بیدل قدرت، وسعت و عظمت زبان فارسی را نشان می‌دهد زیرا تنها این زبان به وی امکان داده تا ناگفته‌های خود را به رشته تحریر در آورد.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ذکر عنوان سخنان امروزش «بیدل شاعرتر از همه شاعران»، گفت: بیدل شناسی کار دشوار اما لذت بخش و پر ثمری است.
وی با اشاره به حدود صد هزار بیت شعر بیدل خاطرنشان کرد: هیچ کس نیست که بتواند تمامی جلوه های بیدل را بشناسد. شعرهای بیدل به لحاظ مضمون، محتوا و درون مایه متعالی است و سرشار از عشق، نیاز و نیایش است و رابطه انسان را با خدا را بیان می کند.
وی تاکید کرد: ابوالمعانی لایق اوست مرز و خط شکنی فراوان دارد و از قواعد منطقی فکر و فلسفی عبور کرده است و حاصل پرمعنایی را رقم زده است.
 

مشکلات مالی مانع حضور استادان خارجی بیدل شناس شد

هادی سعیدی کیاسری مدیر بنیاد بیدل دهلی با اشاره به برگزاری دوره پنجم عرس دهلوی تصریح کرد: قرار بر برگزاری این دوره در آذر ماه سال گذشته بود اما مشکلات مالی بنیاد این برنامه را با حدود شش ماه تاخیر مواجه کرد.
وی با بیان اینکه برای این دوره بیش از 70 مقاله از سراسر جهان دریافت کردیم، اظهار داشت: به دلیل تعویقی که در برگزاری این آیین پیش آمد استادان صاحب مقاله نتوانستند خود را به تهران برسانند و امروز تنها نمایندگان 18 کشور در مراسم حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه سال 83 توانستیم با امکانات اولیه ترکیبی از عرس سنتی و همایش آکادمیک را برگزار کنیم، اظهار کرد: این آیین در نخستین گام بسیار سنتی پیش رفت اما در عرس دوم که گرایش پرداختن به میراث فارسی را پیش گرفتیم با جهشی مثبت و بزرگ روبه رو شدیم.
وی افزود: در عرس سوم به جایگاه خوبی دست یافتیم و نیاز به یک مرکز دیده می شد که بر همین اساس بنیاد بیدل را به عنوان نهادی خصوصی راه اندازی کردیم.
سعیدی همچنین در مورد واژه «عرس» گفت: این کلمه یک اصطلاح تثبیت شده در طول قرن هاست و اشاره به مراسمی دارد که هر سال در سالگرد وفات یک شاعر برگزار می شود و بزرگان، شاعران، منتقدان و فاضلان با حضور در این آیین دیوان شعر شاعر را به خط خود او یا نسخه معتبری را باز کرده و می خوانند و گاهی نیز همراه با خوانش نظم یا اظهار خطابه ای همراه است.
وی سخنان خود را با شعری جدید از شفیعی کدکنی در خصوص بیدل دهلوی به پایان برد.

منبع :خبرگزاری ایرنا